TOFU ALA KUŘE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Domácí výroba, Seitan/Tempeh/Soja | Posted on 27-05-2020

Tofu mám hrozně ráda, ale občas není čas na marinování. Na stránkách It Doesn’t Taste Like Chicken je úžasný a jednoduchý recept na tuto rychlou úpravu tofu. Pokud nemáte Tamari, můžete použít klasickou sojovku. Tamari je bezlepková sojovka, ale jinak žádný extra rozdíl v chuti nepoznáte. Takto připravené tofu můžete použít do salátů, sendvičů, wrapů, nebo prostě jen tak, jako chuťovku.


Budete potřebovat

250g tofu extra firm tofu natural, 1/4 hrnku lahůdkového droždí, 1 lžička granulovaného česneku, 2 lžíce tamari sojové omáčky, 2 lžíce olivového oleje (je možné nahradit vodou pokud se vyhýbáte oleji – vyzkoušeno a funguje)

Postup

Do mísy nasypeme lahůdkové droždí, granulovaný česnek, přilijeme tamari omáčku a olivový olej/vodu. Vidličkou promícháme dokud není směs hladká a bez hrudek. Tofu pokrájíme na cca 1 centimetrové špalíčky, které pak rukou rozlomíme znovu na cca 1 centimetrové kousky, ty namáčíme v připravené směsi a rovnou rovnáme na plech. Pečeme při 220 stupních (horkovzdušná trouba) 30 minut. Můžeme jíst okamžitě nebo nechat vychladnout. Po vychladnutí tofu zpevní a můžete jej uchovat v lednici až 5 dní.

BROKOLICOVÁ POLÉVKA S KNEDLÍČKAMA

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 26-05-2020

Dneska je venku pod mrakem a né příliš teplo a tak jsem dostala chuť na teplou krémovou polévku. A protože můj syn miluje brokolici a jednu jsem měla v lednici, volba byla jasná. Běžně k polévce podávám pečivo, protože děti mají po samotné polévce brzy hlad a slídí, co by kde snědli. Ale pečivo jsem nechtěla a tak jsem zkusila udělat knedlíčky (nebo zavářku, jak chcete). Zavářku jsem totiž kdysi na polévkach milovala nejvíc, ale ve veganské verzi jsem je ještě nezkoušela. No a výsledek byl úžasný…


Budete potřebovat

1 větší brokolici, 3 středně velké brambory, 1 cibule, 4 stroužky česneku, 1l zeleninového vývaru, 250ml Alpro sojové smetany, 1/2 hrnku lahůdkového droždí, 1/2 hrnku kešu oříšků, sůl

na knedlíčky

3/4 hrnku hladké mouky, 1/2 hrnku vody nebo rostlinného mléka, 1 lžička prášku do pečiva, 1/2 lžičky jedlé sody, 1 lžíce lahůdkového droždí, 2 lžíce čerstvých bylinek (nejradši mám kudrnku nebo hladkolistou petržel), 1/2 lžičky soli, špetka mletého pepře

Postup

Nejprve si drobně pokrájíme cibuli, česnek a stvol brokolice. Vše nasypeme do hrnce, podlijeme trochou vývaru a necháme zesklovatět. Poté podáme oloupané a pokrájené brambory a zbytek brokolice, kčšu oříšky a lahůdkové droždí. Zalijeme vývarem a přivedeme k varu. Vaříme cca 20 minut nebo dokud není všechna zelenina měkká. Poté přilijeme smetanu a rozmixujeme do hladka. Dochutíme solí.

Než se uvaří polévka, můžeme si připravit směs na knedlíčky. Jednoduše smícháme všechny ingredience s drobně pokrájenýma bylinkama.

Jakmile máme polévku rozmixovanou, dvěma malýma lžičkama vytvarujeme malé knedlíčky, které okamžitě vhodíme do polévky a vaříme dalších 10 minut. Také můžeme misku se zavářkou držet nad hrncem a lžičkou jen oddělovat velikost knedlíčků. Myslete ovšem na to, že během varu knedlíčky zvětší svou velikost. Ihned podáváme.

ZELENINOVÁ SMĚS S ARAŠÍDOVÝM MÁSLEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Omáčky, Zelenina | Posted on 21-05-2020

Další teplý a slunný den, další den, kdy se mi nechce stát u sporáku zbytečně dlouhou dobu. A protože doma všichni milujeme arašídové máslo a včera mi partner přinesl z nákupu úžasné pražené arašídy, napadlo mě máslo přidat do směsi a celými arašídy pak posypat hotové jídlo. A bylo to výborné. I děti mi vrátili úplně vylízané talíře.

Budete potřebovat

1 cibule, 3 stroužky česneku, 1 středně velký sladký brambor, 1 středně velký brambor, 1 mrkev, 1/2 velkého květáku, 1 konzerva malých bílých fazolí (cannelini), 1 konzerva sekaných rajčat, 2 vrchovaté lžíce arašídového másla, 2 lžičky římského kmínu, 1/2 lžička kurkumy, 1/4 lžičky mleté skořice, 2 hrnky zeleninového vývaru, kukuřičný škrob s trochou vody na zahuštění

Postup

Cibuli  a česnek drobně pokrájíme a nasypeme do hrnce. Podlijeme trochou vody a necháme zesklovatět. Brambory a mrkev oloupeme a nakrájíme na větší kousky, květák rozebereme na růžičky. Všechnu zeleninu přisypeme k cibulovému základu, přidáme scezené fazole, koření, sekaná rajčata a arašídové máslo. Promícháme, zalijeme vývarem, zakryjeme pokličkou a necháme vařit na mírném ohni cca 20 minut (nebo dokud není zelenina měkká). Zahustíme škrobem smíchaným s vodou, pokud je potřeba, dochutíme a můžeme servírovat.

RYCHLÉ ŠPAGETY Z JEDNOHO HRNCE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Těstoviny | Posted on 20-05-2020

A další rychlé a snadné jídlo a opět z jednoho hrnce. Omáčka úžasně ochutí těstoviny a dětem jsem před servírováním posypala Violife strouhaným sýrem. Olizovali se až za ušima! (a nejen oni :)


Budete potřebovat

1 balení špaget (500g), 1 cibule, 4 stroužky česneku, 1 konzerva sekaných rajčat, 2 3/4 hrnku zeleninového vývaru, 1/2 lžička soli, 1/2 lžičky sušeného oregána, 1/2 lžičky sušeného tymiánu, 1/4 hrnku čerstvé bazalky, 2 lžičky balsamicového octa

Postup

Do hrnce nasypeme drobně pokrájenou cibuli, podlijeme trochou vody a necháme zesklovatět. Přisypeme česnek a po chvíli přilijeme sekaná rajčata, zeleninový vývar, balsamicový ocet, přisypeme sůl, oregáno, tymián a drobně nasekanou a bazalku. Přisypeme špagety a přivedeme k varu. Teplotu snížíme na minimum, zakryjeme pokličkou a vaříme 10-15 minut. Poté odkyjeme, zamícháme, ochutnáme, zda-li jsou těstoviny již měkké a můžeme servírovat.

PEČENÁ RÝŽE SE ZELENINOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny | Posted on 19-05-2020

Posledních pár dní bylo tak trochu „nezdravých“ a tak jsem chtěla sobě i rodině odlehčit. Ale protože se snažím každé dopoledne s dětma dělat jejich školu, nemám moc času stát u plotny. A tak jsem všechno dala do jedné zapékací mísy a strčila do trouby :D Nemusela jsem se o nic starat a po necelé hodině jsem mohla servírovat. Prostě miluju jídla z jednoho hrnce/zapékací mísy!


Budete potřebovat

300g nevařené rýže, 250g žampionů, 1 paprika, 1 cibule, 1 konzerva sekaných rajčat, 1 konzerva cizrny, 2 lžíce lahůdkového droždí, 2 lžičky Garam Masala, 2 lžičky sušeného česneku, 1 lžička římského kmínu, 1 lžička kurkumy, 1-2 lžičky soli, 500ml vody

Postup

Troubu rozehřejeme na 190 stupňů. Do větší zapékací mísy nasypeme pokrájenou cibuli, papriku, houby, přisypeme rýži, cizrnu a všechno koření (zatím jen 1 lžičku soli). Přidáme sekaná rajčata, zalijeme vodou a promícháme. Zakryjeme víkem nebo alobalem a pečeme 30 minut. Poté promícháme, je-li potřeba dochutíme solí a zakryjeme a pečeme dalších 20 minut. Servírujeme jako přílohu nebo lehčí hlavní chod.

LANGOŠE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Slané | Posted on 18-05-2020

Pokud preferujete zdravou stravu, tak tento recept rychle přeskočte. My se snažíme žít zdravě, stravovat se bez nezdravých tuků a cukrů, ale občas prostě je nálada na mírný hřích. Langoše jsou mou vzpomínkou na dětsví, kempování v Doksech a Sedmihorkách, kam nás jako děti brávali rodiče. Milovala jsem to nezdravé jídlo stejně jako to kempování.


Budete potřebovat

500g hladké chlebové mouky (nebo klasické hladké), 300ml rostlinného mléka, 7g sušeného droždí, 1/2 lžičky soli, 1/2 lžičky soli

Postup

Mouku smícháme s droždím, solí a cukrem. Vlijeme vlažné mléko a vypracujeme pružné a nelepivé těsto. Zakryjeme a necháme 30 minut kynout. Poté těsto rozdělíme na 9 dílů a každý vyválíme na placku. Ty necháme dalších 10 minut kynout. Mezitím v hrnci rozehřejeme vrstvu oleje (cca 2cm vysokou) a placky pečeme z obou stran do zlatova. Během smažení se placky úžasně nafouknou. Servírovala jsem z domácí kešu mozzarellou, rajčatovou omáčkou (rajčatová passata ochucena agave syrupem, sušeným česnekem a solí), uzeným veganským sýrem a tofu alá gyros.

KEŠU MOZZARELLA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Domácí výroba | Posted on 17-05-2020

Chybí vám mozzarella? Zkuste si udělat tuto mozzarellu z kešu a nebudete zklamaný. Použití je široké jako u klasické mozzarelly. Můžete ji použít na pizzu, do toastů, na zapečené těstoviny nebo ji po vychladnutí použít jako pomazánku. Můžete do vlažné přimíchat syrový česnek, jalapeňo papričky nebo cokoliv podle chuti a pokaždé bude chutnat skvěle.


Budete potřebovat

1/3 hrnku kešu oříšků, 1 1/3 hrnku vody, 4 lžíce kukuřičného škrobu, 1 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce jablečného octa, 1/2 lžičky soli

Postup

Zhruba dva hrnky vody přivedeme k varu a zalijeme jí kešu oříšky. Necháme je namočené alespoň 5 minut. Mezitím do mixéru nalijeme 1 1/3 hrnku vody, kukuřičný škrob, citronovou šťávu a jablečný ocet. Nakonec přisypeme scezené kešu ořechy a sůl. Rozmixujeme dohladka a směs vlijeme do menšího hrnce. Za stálého míchání přivedeme k varu a jakmile začne směs houstnout, odstavíme a můžeme rovnou použít. Pokud nepoužijete všechno ihned, můžete ji skladovat v ledničce. Jediná nevýhoda je, že po vychladnutí je mozzarella tužší. Ale pokud ji použijete v teplé kuchyni, opět se „rozteče“.

ZDRAVÁ GRANOLA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Granola | Posted on 16-05-2020

Granolu mám  moc ráda, ale kupované jsou plné cukru, oleje a jsou prostě takové přeslazené. Tak si čas od času udělám granolu doma a ta je bez cukru, nezdravých tuků ale za to plná oříšků a semínek. Samozřejmě si můžete směs upravit. Například použít jen jeden druh oříšků nebo semínek, přidat jiné sušené ovoce atd.


Budete potřebovat

3 hrnky ovesných vloček, 1 hrnek oříšků (používám kešu, vlašáky a lískáče), 1 hrnek semínek (mix slunečnicových, dýňových a konopných), 1 hrnek sušeného ovoce (brusinky, rozinky), 1/4 hrnku chia semínek, 1/2 hrnku agáve nebo javorového syrupu, 2 lžičky vanilkového extraktu, 1/2 lžičky mleté skořice, 1/4 lžičky mletého zázvoru, špetka soli

Postup

Troubu rozehřejeme na 150 stupňů. Velký plech vyložíme pečícím papírem. Do větší mísy nasypeme ovesné vločky, oříšk, chia semínka, skořici, zázvor a špetku soli. Přilijeme vanilkový extrakt a syrup. Promícháme lžící nebo vařečkou a nasypeme na připravený plech. Pečeme 30-40 minut a během pečení několikrát promícháme. Nakonec vmícháme sušené ovoce a necháme zcela vychladit. Poté přesypeme do vzduchotěsné nádoby a servírujeme s rostlinným mlékem nebo jogurtem.

BOSH! FALAFEL (pečená verze)

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 13-05-2020

Znáte kuchařky BOSH! ? Pokud ano, určitě jste v první kuchařce  Henry Firtha a Iana Theasbyho narazili na jejich verzi falafelu. Oblíbené mám dva recepty na falafel a tento je jeden z nich (na ten další s vámi budu recept sdílet později). V kuchařce je jen verze smažená, ale já  mám radši falafel pečený, takže jsem směs na falafel dala do trouby a podávala se zeleninovým salátem, domácím hummusem a chlebem Naan.



Budete potřebovat

2x konzervy cizrny, 2 malé červené cibule, 3 stroužky česneku, 15g čerstvého koriandru, 15g čerstvé hladkolisté petrželky, 100g cizrnové mouky, 1 1/2 lžíce harissa pasty, 2 lžičky soli, 1 lžička římského kmínu, 1/2 lžičky mletého pepře, 1/2 citronu

Postup

Troubu předehřejeme na 200 stupňů. Cizrnu slijeme a vhodíme do mixéru. Cibuli oloupeme, nakrájíme a vhodíme spolu s česnekem k cizrně. Dále přidáme koriandr, petržel, citronovou šťávu, cirznovou mouku, harissa pastu a koření. Vše rozmixujeme. Vlhkýma rukama odebereme část těsta a tvarujeme kuličky nebo placičky. Ty narovnáme na plech vyložený pečícím papírem a pečeme cca 15 minut, poté otočíme a pečeme dalších 10-15 minut. Podáváme se salátem, pečivem, s kaší nebo prostě jak máte rádi.

BANÁNOVÝ OBRÁCENÝ DORTÍK

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dorty | Posted on 12-05-2020

Obrácené dortíky mám moc ráda. Zkoušela jsem ananasový, citronový, meruňkový a protože jsem měla dost banánů, napadlo mě udělat i banánový. Miluju kombinaci banánů a skořice a našla jsem i půl sáčku čokoládových kousků. Pokud ho servírujete s trochou javorového syrupu a kopečkem vanilkové nebo skořicové zmrzliny, budete mít stoprocentne úspěch!


Budete potřebovat

1 1/2 hrnku samokypřící mouky, 1/2 hrnku + 1 PL cukru, 4-5 banánů, 3/4-1 hrnku roslinného mléka, 1/2 lžičky skořice, čokoládové kousky (nemusí být)

Postup

Troubu předehřejeme na 180 stupňů. Dno silikonové formy vyložíme pečícím papírem a rovnoměrně nasypeme 1 lžíci cukru. Jeden banán vhodíme do mixéru a zbytek pokrájíme na cca 1 cm tlusté špalíčky. Ty naskládáme na dno formy vysypané cukrem co nejtěsněji k sobě. Do mísy nasypeme mouku s cukrem a skořicí, přimícháme čokoládové kousky, pokud používáme, a promícháme.  Do  mixéru k banánu přilijeme i rostlinné mléko a roymixujeme do hladka. Banánové mléko vlijeme k moučné směsi a zamícháme. Jakmile těsto nemá žádné hrudky, vlijeme jej na připravené banány, uhladíme a vložíme do trouby. Pečeme cca 20-30 minut (podle tloušťky těsta). Necháme 10 minut vychladit, poté na formu přiložíme talíř a přetočíme. Opatrně sundáme formu a odstraníme pečící papír. Necháme zcela vychladnout.