ZELENINOVÁ FRITTATA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Zelenina | Posted on 27-04-2020

Nemůžu uveřit, že jsem frittatu nikdy předtím nedělala. Vždycky jsem se domnívala, že je to ve veganské verzi složité a se spoustou ingrediencí. Ale omyl. Tahle frittata je dělaná jen pár surovin, které se rozmixují, vmíchá se zelenina a dá do trouby. Zeleninu můžete různě měnit, přidat uzené nebo marinované tofu (tempeh), veganské párky, nebo listový špenát atd…Podávejte buď s pečivem nebo zeleninovým salátem jako lehčí večeři.

Budete potřebovat

120g květáku, 130g žampionů, 230g brambor, 1 červená cibule, 620ml vody, 270g cizrnové (besan) mouky, 120g bílého neslazeného jogurtu, 1 lžička sušeného česneku, 1 lžička kurkumy, 1 lžička černé soli, 1 lžička soli, 1/2 lžičky mletého pepře, 1 lžíce čerstvé petrželky (nebo jakékoliv jiné bylinky)

Postup

Troubu předehřejeme na 190 stupňů (horkovzdušná). Nejdřív nakrájíme houby, brambory a květák na menší kostičky. Smícháme s drobně pokrájenou cibulí a vše promícháme s 1/2 lžičky soli. Do mixéru nasypeme cizrnovou mouku, sušený česnek, černou i obyčejnou sůl, mletý pepř, jogurt a petržel. Přilijeme vodu a směs rozmixujeme dohladka. Vmícháme k zelenině a nalijeme do silikonové formy (použila jsem dvě malé kulaté) a pečeme 35-55 minut (podle velikosti použité formy). Pokud nepoužíváte silikonovou formu, je potřeba klasickou formu vymazat olejem nebo vyložit pečícím papírem. Po upečení necháme 5 minut vychladnout, poté nožem opatrně oddělíme formu od okrajů a velmi opatrně frittatu vyndáme z formy. Mě se při vyndavání ze silikové formy osvědčilo nejdřív přiklopit prkýnkem, otočit i s formou  a po sundání formy přiklopit talířem a znovu otočit.

CITRONOVÝ CHLEBÍČEK S CHIA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dorty | Posted on 26-04-2020

Tenhle citronový chlebíček s chia jsem pekla nesčetněkrát a pokaždé slavil velký úspěch. Pokud máte rádi osvěžující citronové dezerty, určitě vyzkoušejte. Pokud se nesnažíte vyhýbat rafinovanému bílému cukru, zkustě na polevu smíchat 3 plné lžíce moučkového cukru s trochou citronové šťávy. Jinak můžete použít jogurt, džem nebo nechat jen tak, jak je.


Budete potřebovat

2 hrnky hladké mouky, 1 hrnek cukru, 1 – 1 1/2 hrnku rostlinného mléka, 2 lžíce chia semínek, šťávu a kúru z 1 citronu, 2 lžičky prášku do pečiva, špetku kurkumy na barvu (nemusí být)

Postup

Troubu předehřejeme na 180 stupňů (horkovzdušná). V malé misce smícháme citronovou šťávu s rostlinným mlékem a necháme cca 10 minut. Ve větší míse smícháme mouku, prášek do pečiva a cukr. Vmícháme jemně nastrouhanou citronovou kúru, kurkumu a chia semínka. Do moučné směsi vmícháme mléko, které by mělo mít konzistenci podmáslí. Pokud těsto není krásně hladké a vláčné, přilijeme trochu více  mléka. Chlebovou formu vyložíme pečícím papírem, vlijeme připravené těsto, uhladíme a pečeme zhruba 20 minut. Poté přikryjeme alobalem (aby se povrch nespálil a vnitřek se rovnoměrně upekl) a pečeme 15-20 minut. Vyzkoušíme špejlí, jestli je chlebíček upečený a necháme vychladnout.

FAZOLOVÉ CHILLI S ČERVENOU ČOČKOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny | Posted on 25-04-2020

Chilli směsi miluju a zkoušela jsem několik receptů. Tenhle je velice jednoduchý, pouze z pár surovin, které má doma snad každý. Chilli můžete podávat s rýží, pečenýma bramborama, kaší, kuskusem nebo bulgurem nebo prostě jen s pečivem. Kdo má rád ostřejší, může přidat čerstvou chilli papričku nebo před koncem vaření ochutit sušeným chilli.


Budete potřebovat

1 středně velká cibule, 1 mrkev, 100g červené čočky, 225g malých bílých fazolí (cannellini), 240g červených fazolí, 1 konzerva sekaných rajčat, 600ml vody, 2 lžičky římského kmínu, 2 lžičky uzené papriky, sůl (nebo zeleninový bujon) a pepř

Postup

Do hrnce nasypeme na drobno pokrájenou cibuli, podlijeme trochou vody a po chvíli přidáme nakrájenou mrkev. Jakmile začne cibule sklovatět, přisypeme oba druhy fazolí, uzenou papriku a římský kmín, červenou čočku, sekaná rajčata a podlijeme vodou. Ochutíme solí nebo bujonem a pepřem. Necháme vařit na mírném ohni dokud směs nezhoustne a červená čočka není zkoro rozvařená. Ihned podáváme.

KYNUTÉ ŠNEKY S MARMELÁDOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Koláče, Sladké | Posted on 22-04-2020

Kynuté šneky miluju – na podzim dýňové nebo ořechové, v zimě kořeněné (především skořicové), na jaře a v létě s ovocem nebo marmeládou. Dnes mi pomáhal syn a vybral malinovou marmošku. Díky teplému počasí těsto úžasně vykynulo a nedočkavě jsme všichni čekali u trouby, až tu voňavou nádheru budeme moc vyndat z trouby.


Budete potřebovat

3 hrnky mouky, 1/3 hrnku cukru, 3 lžičky sušeného droždí, 1/2 lžičky soli, 1 zralý banán, 1 hrnek rostlinného mléka (použila jsem ovesné)

Postup

Do větší mísy nasypeme mouku, cukr, sušené droždí a sůl. Doporučuji cukr na jednu stranu spolu se solí, droždí na opačnou. Mléko nalijeme do mixéru, přidáme banán a rozmixujeme dohladka. Vmícháme k moučné směsi, zamícháme a vypracujeme pevné nelepivé těsto. Pokud je potřeba, přisypeme více mouky. Poté těsto vrátíme zpět do mísy, přikryjeme utěrkou a dáme na teplé místo odpočinout na zhruba 20-30 minut. Na vál nasypeme trochu mouky a z těsta vyválíme obdelník. Ten pomažeme marmeládou (dýňovým pyré, skořicí s cukrem atd) a zarolujeme. Těsto překrojíme na půl, pak na čtvrtiny a každou čtvrtku na další tři kousky. Ty naskládáme do pečící formy, kterou vyložíme pečícím papírem nebo vymažeme olejem.

Zakryjeme a necháme na teplém místě kynout zhruba 30-45 minut (podle teploty v místnosti). Troubu předehřejeme na 180 stupňů a připravené šneky pečeme 18-20 minut. Necháme vychladnout. Dobrou chuť

OVESNÉ MUFFINY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Muffiny a cupcakes | Posted on 21-04-2020

Hlásím se zpět po hodně dlouhé pauze a hned s novým receptem. Jedná se o velice jednoduchý dezert nebo snídani. A to nejen pro děti, ale i dospěláky. Čokoládu můžete nahradit sušeným ovocem nebo oříškama, je možné přidat skořici, vanilku atd…prostě berte tento recept jako základní, který si pak můžete upravovat a pokaždé může chutnat jinak.


Budete potřebovat

1 1/2 hrnku ovesných vloček, 2 lžíce chia semínek (můžete vynechat, ale pak použijte méně mléka), 1 zralý banán, 1 – 1 1/2 hrnku ovesného mléka, 1/2 lžičky prášku do pečiva, kousky tmavé čokolády

Postup

Troubu předehřejeme na 180 stupňů (horkovzdušnou). Do mísy nasypeme ovesné vločky, kousky čokolády a prášek do pečiva. Banán rozmačkáme a spolu s mlékem vlijeme do vločkové směsi. Pokud je směs příliš tuhá, přilijte více mléka. Konzistence by měla být tekutější než ovesná kaše. Do silikonových košíčků rozdělíme směs, ozdobíme zbytkem hořké čokolády a pečeme 15 minut. Poté zkontrolujeme, je-li povrch zlatavý a pevný. Necháme vychladnout a vyklopíme. Ve vzduchotěsné nádobě muffinky vydrží až 4 dny.

Pozn. Z toho množství jsem měla 12 menších muffinů. Pokud máte košíčky nebo formu větší, uzpůsobte dobu pečení.