CIZRNOVO-SEITANOVÉ KOTLETKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 25-08-2014

Budete potřebovat

2 konzervy cizrny, 1 hrnek pšeničného lepku, 1 hrnek strouhanky, 1/2 hrnku zeleninového vývaru, 4 lžíce oleje, 4 lžíce hořčice, 4 velké stroužky česneku, 1 lžička sušených bylinek, 1 lžička červené papriky

Postup

Cizrnu s olejem rozmixujeme tak, aby ve směsi zbylo pár kousků. Přendáme do větší mísy, přidáme pšeničný lepek, strouhanku, hořčici, utřený česnek, bylinky a papriku. Promícháme a přilijeme vývar. Rukou vypracujeme hmotu, která se nelepí a drží pohromadě. Rozdělíme na cca 16 kousků (nebo méně či více podle požadované velikosti), každý kousek rozválíme na na pečícím papíru na cca 0,5 cm silný plátek.

Na pánvi rozehřejeme trochu oleje a postupně na něm kotletky osmahneme dozlatova z obou stran (cca 5 minut z každé strany na střední plamen). Podáváme s bramborem, kaší, pečivem nebo jen zeleninou. Takto připravené kotletky můžeme použít i jako náplň do sendvičů atd atd…

Inspirovala jsem se receptem na Cizrnové kotletky na těchto stránkách http://www.veganotic.cz/ jen jsem si upravila ingredience dle toho, co jsem měla doma a dělala jsem rovnou z dvojité dávky.

CHIA SEMÍNKA – ZNÁTE?

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ostatní | Posted on 23-08-2014

Už jste slyšeli o Chia semínkách? V poslední době jako by se s informacemi o jejich blahodarných účincích a doporučením, proč je začít konzumovat, roztrhnul pytel. Dlouho jsem odolávala a říkala jsem si, že je to zajisté jen reklamní tah. Ale jako správná zvědavá ženská jsem po nějaké době neodolala a jeden malý balíček si koupila a vyzkoušela. A výsledek? Naprostá nadšenost1 Ihned jsem si začala zjisťovat více informací o prospěšnosti těchto černých nebo světlých semínek. O to, co všechno jsem zjistila bych se teď ráda podělila na následujících pár řádcích.

Chia semínka původně pocházejí z Latinské a Střední Ameriky a jedná se o drobná semínka šalvěje hispánské. V historii patřila tato semínka především k hlavním potravinám bájných Aztéků, kteří vynikali výbornou fyzickou kondicí a zdravím.

V minulosti se od dnešního způsobu konzumace Chia semínek přiliš nelišila. Indiáni jedli semínka samotná, v nápojích, umletá na prášek nebo jako směs s různými obilninami. Někteří semínka užívali jako medicínu a dokonce si jich vážili natolik, že je používali k uctívání bohů.

Pokud hledáte vydatný zdroj mnoha proteinů, sacharidů, mastných kyselin, antioxidantů a celého spektra potřebných prvků, jsou Chia semínka právě pro vás jako stvořená. Navíc mají ohromné hydrofilní vlastnosti, což znamená, že dokáží navázat tolik vody, že svůj objem zvětší až 12krát. Díky tomu je tělo zevnitř skvěle hydratované a to má příznivý vliv při jakoukoliv fyzické zátěži. Tato semínka obsahují kvalitní sacharidy a také tuky. Omega3 mastné kyseliny, které obsahují, příznivě působí na kardiovaskulární systém. Jsou vydatným zdrojem vápníku, antioxidantů, železa, zinku, fosforu, magnesia a dalších důležitých živin. Hydrofilní vlastnosti semínek umožňují vytvořit jemný a lehce stravitelný gel, který v těle významně snižuje hladinu krevního cukru. Proto jsou Chia semínka oblíbená i u diabetiků. Tím, že prodlužují proces přeměny zkonzumovaných cukrů na glukózu nedojde k náhlému zvýšení krevního cukru a samozřejmě také náhlému snížení krevního cukru. Snížení má za následek vyvolání pocitu hladu. Pravidelným užíváním Chia semínek předejdete podle mnoha odborníků celé řadě onemocnění. Uvádí se, že postačí 2-3 lžíce semínek denně plus dodržování zásad racionální stravy.

Chia semínka je možné také použít při pečení jako náhražku vajec při pečení sladkých moučníků, ale i slaných chlebů, housek apod. Pokud ráno pijete citronovou vodu, zkuste do ní přidat chia semínka a uvidíte, jak svému tělu prospějete. Osobně mám velmi ráda tzv. Chia pudinky, což jsou vlastně jen chia semínka smíchaná s jakoukouliv tekutinou (ochucené mléka, džusy, rozmixované ovoce…) a nechaná přes noc „nabobtnat“. Dají se přidávat do salátů, dresingů, je možné si díky nim udělat zdravý džem..prostě fantazii se meze nekladou a jejich použití je více než všestranné.

Jablkový chia džem

Chia parfait

Smoothie se světlými chia semínky

POLÉVKA Z ČERVENÉ ČOČKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 22-08-2014

Výborná, rychlá a sytá polévka, která nahradí i hlavní chod

Budete potřebovat

1l zeleninového vývaru, 200g cherry rajčátek, 2 střední brambory, 3 mrkve, 1 hrnek červené čočky, 4-5 stroužků česneku, 1 cibule, olej

Postup

Do většího hrnce nalijeme trochu oleje a osmahneme jemně nakrájenou cibulku. Jakmile cibulka zesklovatí přidáme očištěnou a pokrájenou mrkev a zarestujeme. Přisypeme červenou čočku, promícháme a zalijeme vývarem. Rajčata nařízneme, spaříme vroucí vodou a oloupeme. Přidáme do polévky spolu s utřeným česnekem. Brambory nakrájíme na kostičky a můžeme přisypat do polévky nebo je dát vařit do parního hrnce. Jakmile je zelenina měkká, část polévky rozmixujeme na krém a vlijeme zpět do hrnce. Přidáme uvařené brambory, pokud jsme zvolili vaření brambor v parním hrnci, dochutíme solí, je-li potřeba, a podáváme.

Pozn. Použila jsem nové brambory, které jsem v parním hrnci vařila i se slupkou. Chtěla jsem v polévce mít kousky brambor, proto jsem nevolila vaření přímo v polévce.

DÝŇOVÝ KRÉM S KURKUMOU A KOŘENĚNOU CIZRNOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 21-08-2014

Budete potřebovat

na polévku: 1 větší máslovou dýni, 2 větší cibule, 1 hlava česneku, 750-1000ml zeleninového vývaru, 2 lžičky sušené kurkumy, sůl, olej

na kořeněnou cirznu: 1 konzerva cizrny, 1 lžička římského kmínu, 1 lžička uzené papriky, 1/2 lžičky soli, olej

Postup

Dýni oloupeme a pokrájíme na kostky. Cibuli zbavíme slupky a na hrubo pokrájíme. Vsypeme k dýni spolu s oloupaným česnekem, zalijeme trochou vody a osolíme. Vložíme do trouby, kterou jsme předehřáli na 200 stupňů a pečeme za občasného zamíchání cca 30 minut nebo dokud dýně není měkká. Do mixéru přesuneme upečenou zeleninu, přilijeme vývar, kurkumu a rozmixujeme na hladký krém. Krém nalijeme do hrnce a dochutíme solí, je-li potřeba.

Na kořeněnou cizrnu smícháme cizrnu s trochou oleje a kořením, přesypeme na plech a pečeme při 200 stupních cca 25-30 minut. Občas promícháme.

Krém podáváme sypaný kořeněnou cizrnou a můžeme pokapat olivovým olejem. Nejlépe chutná s domácím pečivem.

KYNUTÝ KOLÁČ S MÁKEM A ŠVESTKAMI

0

Posted by Lucasinka | Posted in Koláče | Posted on 17-08-2014

Budete potřebovat

na těsto: 500g hladké mouky, 250ml rostlinného mléka (použila jsem neslazené mandlové), 100ml oleje, 85g zlatého (golden) sirupu, 10g sušeného droždí, 3 vrchovaté lžíce plnotučné sojové mouky, 1 lžíce lahůdkového droždí

na makovou náplň: 130g mletého máku, 100ml rostlinného mléka, 30g mletých ovesných vloček, 30g jemného třtinového cukru, 1/2 lžičky mleté skořice

na posypku: 80g jemných ovesných vloček, 50g mletých mandlí, 50g třtinového cukru, 20g hladké mouky

ostatní: švestky

Postup

Nejprve zaděláme těsto. Ve větší míse smícháme hladkou a sojovou mouku, lahůdkové droždí, cukr a sušené droždí. V odměrce smícháme mléko s olejem a sirupem a postupně vlijeme do sypké směsi. Vypracujeme vláčné, hladké a nelepivé těsto. To vrátíme do mísy, zakryjeme utěrkou a necháme minimálně 1 hodinu kynout (nebo dokud nezdvojnásobí objem).

Mezitím připravíme makovou náplň. Mák s vločkami a cukrem nameleme na mlýnku a ochutíme skořicí. Takto připravenou směs zalijeme vroucím mlékem, promícháme a necháme chvíli odstát. Použít můžeme již nameltý mák a tím si usnadnit práci. Posypku připravíme smícháním ovesných vloček, mouky, cukru, mletých mandlí a másla. Měli bychom získat trochu lepivější verzi drobenky. Pokud chceme méně lepivější, přisypeme mouku nebo ovesné vločky.

Vykynulé těsto roztáhneme na plech, který jsme vyložili pečícím papírem, pomažeme makovou plňkou a poklademe čtvrtkami švestek. Posypeme připravenou posypkou a vložíme do trouby vyhřáté na 180 stupňů. Pečeme cca 40-45 minut nebo dokud okraje těsta nezískají zlatou barvu. Necháme vychladnout a podáváme.

POHANKOVÁ POMAZÁNKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Pomazánky | Posted on 16-08-2014

Budete potřebovat

70g suché pohanky lámanky, 20-50ml vody, 1 velká cibule, 1 lžíce lahůdkového droždí, 1 lžíce černého sezamu, sůl, olej

Postup

Pohanku nasypeme do hrnce, zalijeme cca 500ml zeleninového vývaru a přivedeme k varu. Jakmile se začne vařit, vypneme a i s pokličkou dáme dojít do peřin. Cibuli oloupeme, drobně pokrájíme a na oleji osmahneme do zlatova. Poté přisypme černý sezam a necháme chvíli opražit. Zaprášíme lahůdkovým droždím a zalijeme trochou vody. Přisypeme vychladlou pohanku a necháme 5 minut dojít. Poté dochutíme solí a je-li potřeba, naředíme vodou. Pomazánku můžeme buď nechat takto „hrubou“ nebo ji trochu rozmixovat. Necháme vychladnout a podáváme s pečivem.

Recept je ze skvělých stránek http://zdravejist.blogspot.co.uk/

DÝŇOVÁ POMAZÁNKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Pomazánky | Posted on 16-08-2014

Budete potřebovat

200g máslové dýně, 50g slunečnicových semínek, 20g sezamových semínek, 1 lžička Nori vloček, 1-2 stroužky česneku,  sůl, olivový olej

Postup

Dýni oloupeme a dáme na 10-15 minut do parního hrnce. Po této době by měla být zcela měkká. Necháme vychladnout. Slunečnicová a dýňová semínka rozmixujeme na co nejjemněji, přidáme česnek, Nori vločky a vychladlou dýni. Začneme mixovat a postupně přiléváme olej tak, aby směs byla roztíratelná. Nakonec dochutíme solí a můžeme ihned podávat. Pokud vydržíme, necháme alespoň 1 hodinu odležet – je pak lepší. Podáváme s pečivem.

Recept je ze skvělých stránek http://zdravejist.blogspot.co.uk/ jen jsem si ho trochu upravila

BAREVNÝ OBĚD – INSPIRACE

0

Posted by Lucasinka | Posted in TIPY/TRIKY/NÁPADY | Posted on 11-08-2014

Dnes to není recept, ale nápad, jak si zpestřit oběd. Je to rychle hotové, nenáročné na suroviny, barevné, syté a pro mě po dlouhé době překvapení, které mi nejen naplnilo břísko, ale uspokojilo i chuťové buňky (které, jak těhotné vědí, je občas dost těžké uspokojit :) )

Takže, co je všechno potřeba?

Kukuřice, kterou miluji vcelku, nové mini brambůrky, brokolici, uzené tofu, již ochucený kuskus (vybrala jsem si kuskus se sušenými rajčaty a česnekem), rostlinné máslo a bylinkovou sůl

Do parního hrnce jsem dala brambory i se slupkou (větší jsem překrojila na půlky), do horního patra jsem naskládala růžičky brokolice a kukuřici. Zapla jsem na 15 minut. Mezitím jsem si pokrájela tofu na silnější plátky a hodila na pánev, kterou jsem jen postříkala olejem ve spreji. Kuskus stačí jen nasypat do misky, zalít vodou, zakrýt a nechat ho svému osudu. Do uzavíratelné nádobky jsem dala kousek másla se solí a jakmile se brambůrky po zapíchnutí začaly rozpadat, přidala jsem je tam, uzavřela a pořádně proklepala. Některé se rozpadly, některé se snažily udržet alespoň nějaký tvar.  Na talíř jsem si dala hotový ochucený kuskus, kukuřici, kterou jsem posypala bylinkovou solí a kousky másla, brokolici, protřepané brambory a osmahnuté tofu. Ač je to neuvěřitelné, bylo hotovo.

Takže 15 minut a byl na stole oběd, který chutnal nejen mě, ale i mé, v poslední době trochu vybíravé, dcerce. K tomu kupa zeleninového salátku a břísku nemůže být lépe :D

KAKAOVÁ BÁBOVKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Koláče | Posted on 10-08-2014

Budete potřebovat

1,5 hrnku celozrnné mouky, 1,5 hrnku hladké mouky, 2 hrnky tmavého třtinového cukru, 1/2 hrnku hořkého kakaa, 2 hrnky teplé vody, 3/4 hrnku oleje, 2 lžíce vinného octa, 1 lžíce granulované kávy (použila jsem bezkofeinové z čekanky), 2 lžičky prášku do pečiva

Postup

Ve větší míse smícháme obě mouky s cukrem, kakaem, granulovanou kávou a práškem do pečiva. Opatrně přilijeme olej a vodu a vymícháme hladké těsto bez hrudek. Bábovkovou formu vymažeme nebo vystříkáme olejem (používám olej ve spreji) a vysypeme moukou. Připravenou směs vlijeme do formy a vložíme do vyhřáté trouby. Pečeme při 170 stupních cca 35-45 minut. Upečenost vyzkoušíme špejlí. Po upečení necháme vychladnout ve formě a po vychladnutí vyklopíme na talíř. Můžeme posypat moučkovým cukrem, polít čokoládovou polevou nebo nechat jen tak.

Pozn. Do těsta je možné vmíchat i rozinky nebo jiné sušené ovoce. Těsto je po upečení krásně vláčné.

Recept jsem našla přes Pinterest na stránkách http://www.novicehousewife.com

ČESNEKOVÝ SKLÁDANÝ CHLÉB

0

Posted by Lucasinka | Posted in Slané | Posted on 04-08-2014

Budete potřebovat

na chléb: 2 hrnky hladké mouky, 1,5 hrnku celozrnné mouky, 1 hrnek vlažné vody, 1/4 hrnku rostlinného mléka, 2 lžíce oleje, 2 stroužky česneku, 1 lžíce cukru,  2 1/4 lžičky sušeného droždí, 1 1/4 lžičky soli,  1/2 lžičky sušené bazalky, 1/4 lžičky sušeného tymiánu

na česnekové máslo: 4 lžíce rostlinného másla, 6 stroužků česneku, 1 lžička sušené bazalky, 1 dávka vegan parmezánu

na vegan parmezán: 2 lříce lahůdkového droždí, 2 lžíce mletých mandlí, 1/4 lžičky soli

Postup

Nejprve připravíme těsto. V míse smícháme mouky, přidáme bylinky, sůl, cukr, sušené droždí a promícháme. Česnek utřeme a vmícháme do těsta. Postupně přilijeme olej, mléko a vodu a vypracujeme nelepivé  a vláčné těsto. To vrátíme do mísy, přikryjeme utěrkou a necháme alespoň hodinu kynout. Mezitím připravíme česnekové máslo. Do mixéru dáme lahůdkové droždí s mletými mandlemi a solí a několika pulsy rozmixujeme na jemno. Máslo dáme do mísy, přidáme utřený česnek, bazalku a připravený vegan parmezán. Promícháme, zakryjeme a dáme do lednice.

Jakmile těsto zdvojnásobí svůj objem, rozdělíme jej na tři části a každou vyválíme na delší pruh. Každý pruh potřeme připraveným česnekovým máslem a složíme jako harmoniku.

Takto připravené těsto naskládáme do chlebové formy a necháme minimálně dalších 30 minut kynout.

Troubu rozehřejeme na 180 stupňů. Připravený česnekový chléb pečeme cca 35 minut nebo dokud není povrch krásně zlatý. Necháme vychladnout na mřížce.