„HALUŠKY“ S TOFU KRÉMEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny | Posted on 31-05-2014

Budete potřebovat

na halušky: 1 hrnek jáhel, 4 hrnky vody, 3/4 hrnku ovesných vloček, 3/4 hrnku pohankové mouky, 1 lžička soli

na tofu krém: 390g tofu natural, 100ml vody, 4 menší nebo 2 velké stroužky česneku, 1/2 lžičky černé soli, 1/2 lžičky nori vloček, ume ocet, sůl

ostatní: 200g uzeného tofu, 1/4 menšího celeru, 2 cibule, olej

Postup

Jáhly spaříme, vsypeme do hrnce, zalijeme vodou a necháme na mírném ohni vařit 30 minut nebo dokud se voda nevyvaří. Do teplých jáhel vmícháme ovesné vločky, sůl a pořádně promícháme. Směs necháme zcela vychladnout. Do vychladlé směsi vmícháme pohankovou mouku a rukama vše spojíme.

Do velkého hrnce dáme vařit vodu, kterou osolíme. Vlhkýma rukama ze směsi vyválíme váleček a z něj odtrháváme kousky, které vhazujeme přímo do vroucí vody. Jakmile „halušky“ vyplavou na hladinu, sebereme je děrovanou lžící, přendáme do mísy a propláchneme studenou vodou.

Na krém dáme do hrnce vařit 100ml vody, kterou jemně osolíme a jakmile se začne vařit, přidáme nadrobené tofu a drobně pokrájený česnek. Necháme vařit cca 5 minut. Poté směs rozmixujeme ponorným mixérem, přidáme nori vločky, černou sůl a dochutíme ume octem do jemně nakyslé chuti.

Cibuli oloupeme, nakrájíme na drobno. Celer oloupeme a nakrájíme na malé kostičky, stejně tak i uzené tofu. Na pánvi rozehřejeme olej, vsypeme cibuli, celer i tofu a smažíme do zlatova.

Na talíř dáme uvařené „halušky“, polijeme tofu krémem a posypeme cibuli s celerem a tofu. Jídlo je výborné, lehké, lehce stravitelné a dá se říct i zdravé díky jáhlům a pohankové mouce.

Pozn. Místo tofu krémem můžeme do „halušek“ vmíchat kysané zelí. Je lepší udělat trochu větší kousky, než které by se dali udělat v haluškovači, protože jsou pak tužší a chutnější.

Recept jsem našla na stránkách www.jimezdrave.cz a trochu si jej upravila.

JAHODOVO-BANÁNOVÉ MUFFINY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Muffiny a cupcakes | Posted on 30-05-2014

Budete potřebovat

350g celozrnné špaldové mouky, 240ml sojového jogurtu, 150g třtinového cukru, 140ml oleje, 120ml rostlinného mléka, 2 lžičky prášku do pečiva, 1 lžička vanilkového extraktu, 1/2 lžičky jedlé sody, 2 hrnky čerstvých jahod, 1 zralý banán

Postup

V míse smícháme mouku s cukrem, práškem do pečiva a jedlou sodou. V druhé míse smícháme jogurt s mlékem, olejem a vanilkovým extraktem. Tekutou směs vmícháme do sypké, přisypeme na kousky pokrájené jahody a banán a opatrně zamícháme. Troubu předehřejeme na 180 stupňů. Formu na muffiny vyložíme papírovými košíčky , vlijeme těsto do 2/3 a pečeme cca 25-30 minut. Necháme vychladnout a podáváme.

Pozn. Použila jsem vanilkový sojový jogurt a vanilkové sojové mléko (oboje Alpro) a vynechala jsem vanilkový extrakt.

ČÍNA Z TEMPEHU A TOFU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny | Posted on 29-05-2014

Dlouho jsem tempehu nemohla přijít na chuť. Teda spíš jsem nevěděla jak na něj. Tento recept jsem našla na www.jimejinak.cz a protože jsem dělala jídlo pro tři lidi, přidala jsem tofu, víc zeleninky atd…A musím přiznat, že mě tohle velmi, ale velmi jednoduché a rychlé jídlo totálně dostalo. Už se těším na další koupi marinovaného tempehu :D

Budete potřebovat

250g uzeného tofu, 150g uzeného tempehu, 2 větší mrkve, 1 středně velký pórek, 1 cibule, 3 lžíce sojové omáčky, 1-2 hrnky vody, 1,5 lžíce kukuřičného škrobu

Postup

Ve větší pánvi rozehřejeme olej, přidáme drobně nasekanou cibuli a na půlkolečka pokrájený pórek. Mrkve pokrájíme také na půlkolečka a přidáme k cibulové směsi. Tempeh i tofu nakrájíme na kostičky a osmahneme spolu s cibulovou směsí. V hrníčku rozmícháme škrob se sojovou omáčkou a vodou a přilijeme ke směsi. Dolijeme vodou do požadované konzistence a necháme provařit. Dochutíme, je-li potřeba a podáváme s rýží, pečenýma hranolkama, bramborem nebo pečivem.

CIZRNOVÝ JARNÍ SALÁT

0

Posted by Lucasinka | Posted in Pomazánky | Posted on 26-05-2014

Budete potřebovat

1 konzerva cizrny, 2 střední mrkve, 5 větších ředkviček, 2 lžíce nori vloček, 1 vrchovatá lžíce lahůdkového droždí, 1/2 dávky kešu dressingu (recept zde) , citronová šťáva na dochucení

Postup

Cizrnu slijeme, propláchneme vodou a necháme okapat. Vsypeme do mísy a šťouchadlem na brambory rozšťoucháme. Mrkve očistíme a velmi drobně nasekáme nebo si pomůžeme mixérem. Ředkvičky omyjeme a stejně jako mrkev drobně nasekáme nebo na hrubo rozmixujeme. Přidáme k rozšťouchané cizrně spolu s nori vločkama a lahůdkovým droždím.

Postupně přidáváme kešu dressing dokud nejsme spokojený s konzistencí. V případě potřeby dochutíme citronovou šťávou a necháme v lednici alespoň hodinu odležet. Podáváme buď jako přílohu, na chlebíčky nebo třeba jako náplň do různých wrapů, sandwichů atd atd..

Pozn. Kešu dressing jsem měla ještě z přípravy hamburgeru a jen jsem přidala 1/2 lžičky černé soli. Nori vločky jsou nori řasy, které jsou rozdrobené na velmi jemno a přidají salátu jemně „rybí“ chuť a vůni.

JEMNÝ BROKOLICOVÝ KRÉM S CIZRNOU A KEŠU

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 25-05-2014

Budete potřebovat

1 větší brokolice (kolem 500g), 1 konzerva cizrny, 1 cibule, 50g kešu oříšků, 1l zeleninového vývaru, 2 lžíce oleje

Postup

Nejdříve ze všeho dáme kešu oříšky do misky a zalijeme vodou. Pokud si vzpomenete dříve, je dobré nechat kešu namočené alespoň hodinu. Z brokolice odřežeme růžičky a košťál oloupeme a pokrájíme na drobno. Cibuli oloupeme a drobně pokrájíme. Olej vlijeme do hrnce, přisypeme cibuli s brokolicovým košťálem a osmahneme. Přilijeme vývar, vsypeme scezenou a okapanou cizrnu a růžičky brokolice. Zakryjeme a necháme vařit do změknutí. Přidáme scezené kešu oříšky a rozmixujeme do hladka. Dochutíme, případně naředíme, pokud se nám krém zdá příliš hustý. Podáváme sypané opraženými slunečnicovými semínky.

KAŠE PRO SKVĚLÉ RÁNO

0

Posted by Lucasinka | Posted in Kaše | Posted on 25-05-2014

Budete potřebovat

50g ovesných vloček, 2 lžíce chia semínek, 1 lžíce mletých lněných semínek, 1 vanilkový cukr (nemusí být), 1/2 lžičky mleté skořice,  1 1/4 hrnku rostlinného mléka (použila jsem konopné)

Postup

Ovesné vločky, chia semínka i mletá lněná semínka nasypeme do misky, přidáme mletou skořici a zalijeme zvoleným rostlinným mlékem.

Zakryjeme a necháme v lednici přes noc odležet. Ráno vše promícháme, vmícháme vanilkový cukr nebo jiné sladidlo a přendáme do menších misek. Ozdobíme čerstvým ovocem, oříšky…prostě vším, nač máme chuť a ihned sníme.

BURGERY Z BRAMBOR A FAZOLÍ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 24-05-2014

Budete potřebovat

2 větší brambory, 2 konzervy červených fazolí nebo 345g uvařených, 1 paprika, 1 cibule, 4+4 stroužky česneku, 20g lahůdkového droždí, 80g strouhanky, 1 lžička sušeného oregana, 1 lžička sušeného tymiánu, ½ lžičky sušeného estragonu, sůl, olej

Postup

Brambory oloupeme, pokrájíme na menší kostičky a vhodíme na pánev, kam jsme předtím nalili trochu oleje.

Po cca 5ti minutách přisypeme nasekanou cibuli, 4 drobně pokrájené stroužky česneku, papriku a bylinky. Zakryjeme pokličkou a necháme opékat/dusit cca 15 minut nebo dokud brambory nejsou zcela měkké. Poté směs přendáme do misky a necháme vychladnout.

Scezené a okapané fazole nasypeme do mixéru, přidáme lahůdkové droždí se strouhankou a promixujeme. Přidáme vychladlou zeleninovou směs a znovu promixujeme. Připravenou směs přendáme do mísy, ochutíme solí a utřenými 4 stroužky česneku.

Mokrýma rukama tvarujeme karbanátky, které obalíme v troše mouky. Je-li směs příliš mazlavá, můžeme přidat ještě trochu strouhanky.

Připravené burgery smažíme na oleji z obou stran do zlatova nebo můžeme použít troubu pro zdravější verzi. V tom případě plech vyložíme pečícím papírem, potřeme olejem, burgery přendáme na připravený plech a pečeme na 200 stupňů dokud nejsou zlatavé. Během pečení opatrně obrátíme a potřeme trochou oleje.

Podávala jsem v rozpečené housce s kešu dressingem (recept je na stránkách), křenovou hořčicí, zeleninou a vegan sýrem.

SMOOTHIE MISKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Smoothie | Posted on 23-05-2014

Budete potřebovat

1 zralé mango, 1 banán, 125g čerstvých malin, 125g sojového bílého jogurtu, čerstvé ovoce atd na ozdobu

Postup

Do mixéru dáme slupky zbavené mango, oloupaný banán a omyté maliny. Přidáme jogurt a rozmixujeme do hladka. Husté smoothie přelijeme do misek, ozdobíme čerstvým ovocem, ořískama, raw kakaem atd dle chuti. Pokud chcete smoothie spíš pít, stačí naředit sojovým mlékem nebo filtrovanou vodou.

VANILKOVÝ DORT S MALINOVÝM MOUSSE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dorty | Posted on 23-05-2014

Budete potřebovat

na korpus: 240g hladké mouky, 180g cukru (část lze nahradit vanilkovým cukrem), 125g rostlinného bílého jogurtu, 125ml bublinkové vody, 100g rostlinného másla, 1 lžíce jablečného octa, 2 lžičky prášku do pečiva, 2 lžičky vanilkového extraktu, 1/4 lžičky jedlé sody

na malinové mousse: 450g čestvých nebo 500g mražených malin, cukr dle chuti (dala jsem 1 vanilkový cukr), 325g silken tofu, 2 lžíce agarových vloček

Postup

Den dopředu si připravíme malinové coulis tak, že do hrnce dáme maliny, posypeme cukrem, zakryjeme a přivedeme pomalu k varu. V případě, že použijete čerstvé maliny, doporučuji přilít trochu vody, použijete-li mražené, odolejte pokušení a žádnou vodu nepřilévejte. Jakmile se maliny rozvaří, stáhneme z ohně a necháme trochu zchladnout. Poté propasírujeme přes jemné sítko tak, abychom získali jen čisté malinové pyré – coulis. Dochutíme cukrem dle chuti a necháme, nejlépe přes noc, v lednici odležet.

Korpus připravíme tak, že v mixéru vymixujeme dohladka máslo s cukrem, poté přidáme směs jogurtu, vody a octa a nakonec postupně za stálého mixování přisypáváme směs mouky, prášku do pečiva a jedlé sody. Nakonec vmícháme vanilkový extrakt, těsto přelijeme do dortové formy a pečeme v troubě předehřáté na 180 stupňů zhruba 40-50 minut. Po upečení necháme zcela vychladnout.

Z lednice vyndáme připravené malinové coulis, přelijeme do hrnce, vmícháme agarové vločky a za stálého míchání přivedeme k varu. Vaříme zhruba 3-5 minut a poté za stálého mixování postupně přidáváme k tofu až nám zůstane krásně nadýchaný a hladký krém – mousse.

Vychladlý korpus přeřízneme, spodní část vrátíme do formy a vlijeme připravené malinové mousse. Zakryjeme vrchní částí korpusu a můžeme buď pokrýt zbylým mousse nebo po celkovém zchladnutí a ztuhnutí mousse potřít opatrně krémem, polít rozpuštěnou bílou čokoládou atd atd. Zvolila jsem první možnost a část mousse jsem vlila i na vrch dortu. Necháme ztuhnout alespoň dvě hodiny v lednici a poté můžeme podávat.

Pozn. Korpus jsem pekla ve formě o průměru 18 cm.

RANNÍ SMOOTHIE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Smoothie | Posted on 19-05-2014

Budete potřebovat

4 meruňky, 2 pomeranče, 1 banán, 1 hrst čerstvého špenátu, 1 lžíce chia semínek, voda na naředění

Postup

Meruňky omyjeme, zbavíme jadýrka a dáme do mixéru spolu s oloupaným pomerančem, banánem, omytým špenátem a chia semínkama. Rozmixujeme do hladka. V případě, že se mixéru tolik nechce (jako tomu mému lenochovi), je dobré přidat trochu vody. Ihned podáváme.