TEFF – ŘÍKÁ VÁM TO NĚCO?

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny/Pseudoobiloviny | Posted on 15-08-2013

Teff, milička habešská, je rostlinou z čeledi lipnicovitých. Často je zařazována mezi obiliny, ale to je omyl. Teff totiž, stejně jako pohanka nebo quinoa, patří mezi tzv. pseudoobiloviny. Název pochází ze slova „teffa“, což je ahmarské slovo a znamená „ztracený“. Toto slovo přesně vystihuje drobnost teffu, jelikož zrnka měří jen něco mezi 0.5-1.00 mm. Pro představu je potřeba 150 zrn teffu, abychom docílili velikosti 1 jádra pšenice. 3000 zrn teffu váží pouze něco kolem 1 gramu.

Tato rostlina pochází z Etiopie. V severovýchodní Africe byla tato pseudoobilovina používána po celá staletí, ale v ostatních částech světa se stala známější až ke konci 20.století, kdy ji zemědělci začali pěstovat v Austrálii a částech Spojených států. Poptávka rostla především v Severní Americe, kde je možné v obchodech sehnat nejen celá zrna, ale také mouku. Existuje několik různých druhů teffu, které se liší v barvě. Bílý teff má kaštanovou chuť zatímco tmavší odrůdy chutnají více zemitě a lehce oříškově. Nejvíce populární byl v minulosti bílý teff, který byl považován za symbol společenského postavení. V současné době je běžnější červený teff, který obsahuje velké množství železa.

Teff obsahuje více bílkovin než pšenice a má vysokou koncentraci živin a to včetně vápníku, thiaminu a železa. Železo získané z teffu je pro tělo velmi snadno vstřebatelné a obsah je dvojnásobný oproti pšenici a ječmenu. Teff obsahuje velké množství vlákniny a protože pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi, je velmi vhodný teké pro diabetiky. Tuto surovinu také radi vyuzívají sportovci, především díky obsahu živin a energie. Šálek uvařeného teffu obsahuje 387 mg vápníku, což je 48% doporučené denní dávky pro dospělého člověka a 38% doporučené dávky pro těhotné a kojící ženyPro rozmanitost chuti je skvělým doplňkem do zdravého jídelníčku.

Mouka z teffu může být použita jako náhrada za pšeničnou mouku při většíně pečení. Mouka je bezlepková a proto je vhodné jí ze začátku nahrazovat část pšeničné mouky. Pokud je použita samotná teffová mouka, je vhodnější pro různé druhy placek.

Nevařená teffová zrna mohou při vaření a pečení nahradit jiné typy malých ořechu či semen. Protože jsou ale zrna velmi malá, nedoporučuje se při nahrazování dávat plnou „váhu“. Napříkal pokud je v receptu 1 šálek sezamových semínek, dáme jen ½ šálku teffu. Zrna mohou být také používána jako zahušťovadlo omáček, polévek či dušených pokrmů. Vaří se i jako kaše (na sladko i slano).

Teff  je jednoduchý na přípravu a při přípravě zrn se postupuje podobně jako u prosa nebo quinoy. Doporučuje se ½ šálku zrn zalít 2 hrnky vody a ¼ lžičkou soli. Přivedeme k varu, snížíme teplotu a vaříme asi 15-20 minut, nebo dokud se všechna tekutina nevsákne. Pak necháme asi 5 minut stát a nakonec dochutíme máslem, solí, bylinkami nebo třeba javorovým či dalovým sirupem a sušeným ovocem. Pokud máte rádi koláč z polenty, zkuste polentu nahradit zrny teffu, který ji velmi dobře nahradí díky své lepivosti.

Comments are closed.