OVESNO-MANDLOVÝ KOLÁČ S JABLKY A PUDINKEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Koláče | Posted on 28-08-2013

Budete potřebovat

na korpus: 200g ovesných vloček, 125g mletých mandlí, 50g hladké mouky, 100ml oleje, 100ml javorového nebo Golden sirupu

ostatní: 1kg jablek, 2 lžíce rostlinného másla, 2 lžíce cukru, 450ml sojového nebo jiného rostlinného mléka, 1 vanilkový lusk, 1 sáček vanilkového pudinku v prášku

Postup

Nejprve si připravíme korpus. Do mixéru dáme vločky s mandlema a moukou a promixujeme. Olej se sirupem vyšleháme a vmícháme do suché směsi. Vypracujeme pevné a nelepivé těsto, které vmačkáme do formy a dáme alespoň na hodinu do lednice odležet. Poté předehřejeme troubu na 180 stupňů a připravený korpus pečeme cca 20-30 minut nebo dokud není povrch zezlátly. Mezitím si do středního hrnce dáme cukr s máslem, přivedeme k varu a vsypeme oloupaná, odjádřená a na malé kostičky pokrájená jablka. Necháme krátce povařit, aby jablíčka trochu změkla, ale udržela si tvar. Jablka přendáme do misky a necháme trochu zchladnout. Vyvařenou šťávu přelijeme do odměrky, dolijeme sojovým nebo jiným rostlinným mlékem (celkem by mělo být 500ml), obsah vrátíme do hrce, vhodíme rospůlený vanilkový lust a pomalu přivedeme k varu. V troše mléka rozmícháme vanilkový prášek a za stálého míchání vlijeme do vařícího mléka, ze kterého jsme vyndali vanilkový lusk. Pudink vaříme do zhoustnutí. Korpus vyndáme z trouby, nasypeme na něj 2/3 jablek a zbytek jablíček vmícháme do uvařeného pudinku. Touto pudinkovou směsí zalijeme připravený korpus s jablíčkama a necháme zcela vychladnout (nejlépe přes noc).

receptik je z těchto stránek http://veganotic.blogspot.cz/ , upraveno dle naších chutí

SOJOVÉ MEDAILONKY V HOŘČIČNÉ MARINÁDĚ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 25-08-2013

Budete potřebovat

1 balení sojových medailonků, zeleninový vývar, sojová omáčka, hořčice

marináda: 4 lžíce oleje, 3 lžíce plnotučné nebo dijonské hořčice, 1 lžíce sojové omáčky, 6 stroužků česneku, sušená bazalka

Postup

Zeleninový vývar s hořčicí a sojovou omáčkou přivedeme k varu, vhodíme medailonky a vaříme cca 15 minut. Poté vypneme a necháme vychladnout. Z medailonků opatrně vymačkáme přebytečnou tekutinu a naložíme do marinády připravené z oleje, hořčice, sojové omáčky, utřeného česneku a bazalky. Zakryjeme a necháme minimálně 2 hodiny (nejlépe však přes noc) v chladu uležet. Na pánvi rozehřejeme trochu oleje, vložíme plátky a z obou stran osmahneme. Ihned podáváme.

Pozn. Takto naložené medailonky je super i ogrilovat. Místo sojových medailonků se dá stejně naložit i seitan.

Recept na marinádu je ze stránek www.dewiibatwoman.blogspot.co.uk/

CELEROVÉ KARBANÁTKY ALÁ KAPR

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 25-08-2013

Budete potřebovat

350g syrového oloupaného celeru, 300g ovesných vloček, 300ml zeleninového vývaru, 2 lžíce sojové omáčky, 1/2 sáčku koření na ryby, olej a hladká mouka

Postup

Celer pokrájíme na větší kusy, vložíme do hrce, zalijeme vodou a uvaříme do měkka. Necháme mírně zchladnout a nastrouháme na hrubém stuhadle. Přisypeme ovesné vločky, koření na ryby a sojovou omáčku. Pokud nemáme domácí vývar, odlijeme si vodu, ve které jsme vařili celer a přidáme bujonovou kostku (zeleninovou, samozřejmě) a vlijeme do připravené směsi. Promícháme, zakryjeme a necháme minimálně 4 hodiny odležet (nejlépe přes noc). Po odležení vytvarujeme mokrýma rukama přibližně stejně velké karbanátky, které  obalíme v mouce a osmažíme v dostatečném množství oleje. Po usmažení odsajeme přebytečný tuk pomocí kuchyňské utěrky a podáváme se zeleninou, bramborovou kaši nebo pečeivem.

Receptík jsem našla na super stránkách www.soucitne.cz , kde je spousta veganských receptíku. Recept je mírně upraven

Power Food – SPIRULINA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ostatní | Posted on 25-08-2013

Jedná se o modro zelenou řasu. Spirulina je jedna z prvních forem života, která přibližně před 3,6 miliony lety začala vypouštět kyslík, čímž pomalu vytvářela dnešní atmosféru. Vyskytuje se v močálech, sladko i slano vodních stojatých vodách, ale nejvíce se jí daří tropických teplých mořích.

Spirulina je výjimečnou potravinou a úžasným zdrojem koncentrovaných, netoxických a lehce vstřebatelných živin. Je vysoce přínosnou náhradou za proteinové prášky. Bílkoviny ve Spirulině obsahují všech 8 základních aminokyselin, což z ní činí kompletní bílkovinu. Dále obsahuje vitamíny A, B1, B2, B6, B12, E, a K. Navíc dodává minerály, stopové prvky, buněčné soli, rostlinné živiny a enzymy, stejně jako vysoké množství chlorofylu a dalších prospěšných barviv. Spirulina je ze 65% kompletní bílkovina, což jí dělá největším zdrojem bílkovin na světě. Pro srovnání sojové boby jsou bílkovinou ze 34%, syrové maso z 27%. Spirulina se suší za nízkých teplot s aktivními enzymy, čímž se maximalizuje využitelnost bílkovin oproti zahřívaným bílkovinám.

Spirulina  se používa jako nutřiční zdroj energie, zvyšuje množství laktobacilů ve střevech, stabilizuje cukrovku a snižuje chuť k jídlu. Její používání pomůže od bolestí kloubů a posiluje imunitní systém. Také stimuluje lymfatický systém a novotvorbu krevních elementů. Snižuje projevy alergií, má dobrý vliv při kardiovaskulárním onemocnění a je vhodná pro lidi s vysokým cholesterolem, protože snižuje hladinu LDL cholesterolu, kdežto hladiny HDL cholesterolu, který je žádoucí, zůstává nezměněn. Její užívání má příznivý vliv při redukcích hmotnosti, vysokém krevním tlaku, astmatu, onemocnění ledvin a poškození jater. Složky, které spirulina obsahuje, zpomalují stárnutí kůže a udržuje pokožku zdravou. Pomáhá při léčbě zánětlivých onemocnění v dutině ústní, při léčbě nedostatku zinku a prokazatelně má antivirové účinky, například při oparech, spalničkách, příušnicích a chřipce typu A. Využívá se i při léčbě rakoviny, kde je vhodná zejména při léčbě chemoterapií. Během těhotenství a kojení zvyšuje hladinu vitaminu A a proto je v tomto období výborná z nutričního hlediska. Spirulinu mohou užívat jak sportovci, tak i senioři.

Obecné složení ve 100g

Bílkoviny – 53000 – 68000 mg,  Sacharidy - 17000 – 25000 mg, Tuk - 4000 – 6000 mg, Minerální látky - 8000 – 13000 mg

Vitaminy

Betakaroten (provit. A) – 225 mg ,  Vitamin E – 1,5 mg, Vitamin B1 - 2,5 mg,  Vitamin B2 -3,7 mg, Vitamin B3 - 15 mg, Vitamin B5 - 0,2 mg,     Vitamin B6 - 0,5 mg, Vitamin B12 - 0,07 mg, Kyselina listová -0,2 mg, Biotin -0,04 mg

Minerální látky

Draslík – 1900 mg, Sodík – 1400 mg, Fosfor - 1000 mg, Hořčík - 767 mg, Vápník – 467 mg, Železo - 50 mg, Mangan – 3,2 mg, Zinek – 2,7 mg, Měď - 0,7 mg, Selenium – 0,03 mg

Pigmenty

Karotenoidy – 400 mg, Chlorofyl -800 mg, Fykocianin - 12000 mg

Esenciaální aminokyseliny

Fenylalanin – 2600 mg, Histidin – 1500 mg, Isoleucin – 3300 mg, Leucin – 4900 mg, Lyzin – 2600 mg, Methionin - 1300 mg, Threonin – 2800 mg, Tryptofan – 900 mg, Valin – 3700 mg

Neesenciální aminokyseliny

Kyselina asparagová - 7300 mg, Kyselina glutaminová - 8400 mg, Alanin – 4700 mg, Arginin – 4800 mg, Cystin - 600 mg, Glycin – 3200 mg, Prolin – 2500 mg, Serin – 2700 mg, Tyrosin – 2400 mg

Esenciální mastné kyseliny

Kyselina linoleová – 1100 mg, Kyselina gamalinoleová - 1000 mg

Neesenciální mastné kyseliny

Kyselina palmitová - 2000 mg, Kyselina palmitolejová – 200 mg

zdroje www.andesspirulina.cz,  www.vitalvibe.eu

BRAMBOROVÝ GULÁŠ S FAZOLEMA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Omáčky | Posted on 15-08-2013

Budete potřebovat

300g brambor, 2 plechovky červených fazolí ve vodě, 1l zeleninového vývaru, 3 lžíce červené papriky, 2 hrsti majoránky, 2 lžíce oleje, 1 cibule, ovesné vločky na zahuštění

Postup

Cibuli očistíme, nakrájíme na drobno a vsypeme do hrnce s rozehřátým olejem. Promícháme, po chvíli přidáme na větší kousky pokrájené brambory, zasypeme paprikou, promícháme a zalijeme vývarem. Přidáme scezené fazole, majoránku a vaříme zakryté do změknutí brambor.  Guláš zahustíme ovesnýma vločkama a chvíli povaříme. Podáváme s pečivem nebo zeleninovým salátem.

ZELENINOVÝ SALÁT S KEŠU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Saláty | Posted on 15-08-2013

Budete potřebovat

2 menší červené řepy, 2 větší mrkve, 1/2 hlávky bílého zelí, hrst kešu oříšků, šťáva z 1/2 citronu

Postup

Červenou řepu a mrkev oloupeme a nahrubo nastrouháme. Zelí nakrouháme a oříšky nasekáme. Vmícháme do řepy a mrkve, ochutíme citronovou šťávou a podáváme. Nejlepší je salát alespoň chvíli odleželý.

GULÁŠ Z HLÍVY ÚSTŘIČNÉ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Omáčky | Posted on 15-08-2013

Budete potřebovat

600g hlívy ústřičné, 1 l zeleninového vývaru, 6 stroužků česneku, 2 velké cibule, 3 vrchovaté lžíce rajského protlaku,  3 lžíce červené papriky, 2 lžíce majoránky, olej, ovesné vločky na zahuštění

Postup

Cibuli oloupeme a nakrájíme na drobno. Hlívu pokrájíme na větší kousky. Ve větším hrnci rozpálíme olej, vsypeme cibuli a jakmile změkne přidáme rajský protlak. Zamícháme, přisypeme červenou papriku a vsypeme pokrájenou hlívu. Zalijeme vývarem a přivedeme k varu. Česnek prolisujeme nebo drobně nasekáme a přidáme do omáčky spolu s majoránkou. Vaříme 15 minut zakryté na mírném plameni. Zahustíme ovesnými vločkami a ještě chvíli povaříme. Podáváme s těstovinami nebo knedlíkem.

gulášek se špenátovýma těstovinama

KAKAOVO-BANÁNOVÝ KOLÁČ (VEGAN)

0

Posted by Lucasinka | Posted in Koláče | Posted on 15-08-2013

Budete potřebovat

185g hladké mouky, 45g kakaa typu Nesquik, 2 lžíce sojové mouky, 80g třtinového cukru, 140ml oleje, 140ml vody, 1 lžička prášku do pečiva, 1 lžička jedlé sody, 2 zralé banány

Postup

Troubu předehřejeme na 160 stupňů (horkovzdušná). V míse smícháme obě mouky, přidáme kakao, cukr, prášek do pečiva a jedlou sodu a promícháme.  Přilijeme olej s vodou a rozmixované banány. Promícháme a vlijeme do formy vyložené pečícím papírem. Vložíme do rozehřáté trouby a pečeme 30-35 minut. Po upečení necháme vychladnout na mřížce a podáváme.

Pozn. Neměla jsem zrovna klasické kakao, tak jsem použila, to, co bylo po ruce. Pokud je použit hořké kakao, je potřeba přidat cukr (celkem 140g).

BRAMBORY S HOUBAMA A HRÁŠKEM S VŮNÍ INDIE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Zelenina | Posted on 15-08-2013

Budete potřebovat

300g malých nových brambor, 200g hnědých žampionů, 1/2 hrnku mraženého hrášku, 200ml sojové smetany, 100ml zeleninového vývaru, 1/2 hrnku kešu oříšků,  2 lžičky koření Garam Masala nebo Kashmiry Masala, 1 lžička strouhaného zázvoru, 1 lžička strouhaného česneku, 1/2 lžičky kurkumy, chilli dle chuti, olej, citronová šťáva

Postup

Nejprve namočíme kešu oříšky na alespoň 4 hodiny (klidně přes noc). Změklé kešu oříšky slijeme, vhodíme do mixéru, vlijeme sojovou smetanu a rozmixujeme na kaši. Přidáme koření Masala a odložíme. Brambory omyjeme, pokrájíme na větší kousky a uvaříme do měkka ve vodě nebo v parním hrnci. Žampiony očistíme a větší kousky nakrájíme na čtvrtky, menší jen přepůlíme.  Na větší pánvi rozehřejeme 1 lžíci oleje, přidáme česnek se zázvorem a kurkumou a jakmile začne směs vonět, vhodíme žampiony, slité brambory a mražený hrášek. Promícháme a po chvíli vlijeme připravenou směs kešu a smetany. Přilijeme vývar a necháme chvíli vařit. Poté dochutíme citronovou šťávou a podáváme.

TEFF – ŘÍKÁ VÁM TO NĚCO?

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny/Pseudoobiloviny | Posted on 15-08-2013

Teff, milička habešská, je rostlinou z čeledi lipnicovitých. Často je zařazována mezi obiliny, ale to je omyl. Teff totiž, stejně jako pohanka nebo quinoa, patří mezi tzv. pseudoobiloviny. Název pochází ze slova „teffa“, což je ahmarské slovo a znamená „ztracený“. Toto slovo přesně vystihuje drobnost teffu, jelikož zrnka měří jen něco mezi 0.5-1.00 mm. Pro představu je potřeba 150 zrn teffu, abychom docílili velikosti 1 jádra pšenice. 3000 zrn teffu váží pouze něco kolem 1 gramu.

Tato rostlina pochází z Etiopie. V severovýchodní Africe byla tato pseudoobilovina používána po celá staletí, ale v ostatních částech světa se stala známější až ke konci 20.století, kdy ji zemědělci začali pěstovat v Austrálii a částech Spojených států. Poptávka rostla především v Severní Americe, kde je možné v obchodech sehnat nejen celá zrna, ale také mouku. Existuje několik různých druhů teffu, které se liší v barvě. Bílý teff má kaštanovou chuť zatímco tmavší odrůdy chutnají více zemitě a lehce oříškově. Nejvíce populární byl v minulosti bílý teff, který byl považován za symbol společenského postavení. V současné době je běžnější červený teff, který obsahuje velké množství železa.

Teff obsahuje více bílkovin než pšenice a má vysokou koncentraci živin a to včetně vápníku, thiaminu a železa. Železo získané z teffu je pro tělo velmi snadno vstřebatelné a obsah je dvojnásobný oproti pšenici a ječmenu. Teff obsahuje velké množství vlákniny a protože pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi, je velmi vhodný teké pro diabetiky. Tuto surovinu také radi vyuzívají sportovci, především díky obsahu živin a energie. Šálek uvařeného teffu obsahuje 387 mg vápníku, což je 48% doporučené denní dávky pro dospělého člověka a 38% doporučené dávky pro těhotné a kojící ženyPro rozmanitost chuti je skvělým doplňkem do zdravého jídelníčku.

Mouka z teffu může být použita jako náhrada za pšeničnou mouku při většíně pečení. Mouka je bezlepková a proto je vhodné jí ze začátku nahrazovat část pšeničné mouky. Pokud je použita samotná teffová mouka, je vhodnější pro různé druhy placek.

Nevařená teffová zrna mohou při vaření a pečení nahradit jiné typy malých ořechu či semen. Protože jsou ale zrna velmi malá, nedoporučuje se při nahrazování dávat plnou „váhu“. Napříkal pokud je v receptu 1 šálek sezamových semínek, dáme jen ½ šálku teffu. Zrna mohou být také používána jako zahušťovadlo omáček, polévek či dušených pokrmů. Vaří se i jako kaše (na sladko i slano).

Teff  je jednoduchý na přípravu a při přípravě zrn se postupuje podobně jako u prosa nebo quinoy. Doporučuje se ½ šálku zrn zalít 2 hrnky vody a ¼ lžičkou soli. Přivedeme k varu, snížíme teplotu a vaříme asi 15-20 minut, nebo dokud se všechna tekutina nevsákne. Pak necháme asi 5 minut stát a nakonec dochutíme máslem, solí, bylinkami nebo třeba javorovým či dalovým sirupem a sušeným ovocem. Pokud máte rádi koláč z polenty, zkuste polentu nahradit zrny teffu, který ji velmi dobře nahradí díky své lepivosti.