PRŮVODCE VITAMINY – VITAMINY ROZPUSTNÉ VE VODĚ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Stravování | Posted on 04-01-2011

B6 (pyridoxin) – se účastní mj. přeměny bílkovin při syntéze mastných kyselin, je potřebný pro přeměnu aminokyseliny trytofanu v mozku na serotonin. Nedostatek se projevuje podrážděním, depresemi a změnami na pokožce. Jeho nedostatek vzniká při dlouhodobém požívání alkoholu, antikoncepce a jiných léků. Nedostatek zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Stres a strava bohatá na bílkoviny zvyšují jeho potřebu. Je citlivý na zahřátí, světlo a dlouhodobé skladování. Zdrojem vitaminu B6 jsou kvasnice, celozrnné produkty, pšeničné klíčky, pšeničné otruby, sojové boby, brambory, banány, ořechy, mléko a fazole.

Kyselina listová – je nezbytná pro výstavbu nových buněk, dále pak pro výrobu serotoninu, dopaminu a dalších neurotransmiterů. Příznaky při nedostatku vitaminu jsou např. únava, nechutenství, zhoršená schopnost vstřebávání kyslíku, buněčného dělení a poruchy přeměny bílkovin nebo anémie (chudokrevnost). Nedostatek kyseliny listové během gravidity může způsobit spontánní  potrat nebo poškození plodu. Příčinu nedostatku můžeme hledat v nadměrném používání alkoholu, špatné absorpci střev či antikoncepci. 10-15% obyvatelstva má geneticky zakódovanou zvýšenou potřebu kyseliny listové. Kyselina listová snižuje riziko kardiovaskulárních chorob. Je velmi citlivá  na světlo, zahrátí a skladování v teple. Tento vytamin produkují i střevní bakterie. Dprese jsou běžnější při nedostatku kyseliny listové. Tento velice důležitý vitamin najdeme především v ovoci a bobulovinách (kiwi, pomeranče),  ale také v zelených listech salátu, kapustě, hrachu, fazolích, čočce a veškeré kořenové zeleniny kromě mrkve.

B12 (kobalamin) – vitamin nezbytný pro tvorbu červených krvinek, pro funkce nervového systému a pro tvorbu neurotransmiterů v mozku. Jeho nedostatek se projevuje únavou, slabostí, podrážděností, depresemi a dýchavičností, pálením a rýdým zabarvením jazyka. Chronický nedostatek pak může způsobit perniciózní anémii (chudokrevnost) a poškození nervového systému. Nedostatek vitaminu B12 v našem těle může způsobit nedostatek kyseliny chlorovodíkové a tzv.vnitřních faktorů. Také jej může způsobit některé onemocnění střev, nesprávné složení střevní  mikroflóry, špatná absorpční schopnost střev a především nadměrné požívání alkoholu. Kobalamin se ukládá v játrech a zásoba vystačí asi na 3 roky. Vegané by při laktaci a graviditě měli vitamin B12 užívat jako doplněk stravy. Denní potřebu pokryjí 3 dl mléka nebo 3 plátky sýra. Menší množství je obsaženo v řasách spirulin a nori. Zanedbatelné množství je obsaženo v klíčcích, kvašené zelenině, sojové omáčce a pastě miso.

Biotin – je nezbytný pro přeměnu bílkovin, sacharidů a tuků. Příznakem nedostatku vitaminu je zarudlá šupinatá pokožka, padání vlasů, únava a nevolnost. Příčinu nedostatku můžeme najít v nesprávném složení střevní mikroflóry, např. po léčbě antibiotiky. Biotin vytváří střevní bakterie a k nedostatku dochází j en velmi zřídka. Tělu jej můžeme dodat v kvasnicích, obilí (především oves), ořechách, fazolích, hrachu, mléku, sýru a banánech.

C (kyselina askorbová) – posiluje imunitní systém, cévy, pokožku, zuby a kosti. Je důležitý při tvorbě kolagenu v pojivových tkáních a některých stresových hormonů. Potřebný je především pro odbourávání jedů v játrech. Příznaky jeho nedostatku  jsou např. únava, podrážděnost, krvácívost dásní. Nedostatek způsobuje snadnou tvorbu modřin a zhoršenou hojivost ran. Chronický nedostatek může způsobit kurděje. Mezi příčiny nedostatku patří kouření, stres, některé druhy antikoncepce a léků. Vysoký přísun vitaminu C chrání před kardiovaskulárními chorobami. Je velmi citlivý na světlo, kyslík a vyšší teploty. Je rozpustný ve vodě a zvyšuje schopnost vstřebávání železa z potravy. Vitamin C najdeme především v kopřivách, kapustě, růžičkové kapustě, květáku, brokolici, bílém zelí, paprikách, petrželi, šípkách, tmavých hroznech, jahodách a citrusových plodech.

Koenzym Q10 – je látka příbuzná vitaminům a je nezbytný pro výrobu energie v buňkách. Také posiluje imunitní systém. Není však zatím ještě dostatečně probádán. Příčinou nedostatku koenzymu Q10 v našem těle může být choroba srdce a svalů. Tělo si obvykle dovede vyrobit dostatečné množství koenzymu Q10, ovšem jeho tvorba s věkem klesá. Zdrojem jsou především oleje a v menším množství je obsažen také v zelenině (brokolice, zelené listy) a celozrnných produktech.

Cholin – je stejně jako koenzym Q10 látka příbuzná vitaminům. Je důležitý pro činnost jater a při látkové výměně. Menším obsahem v těle trpí cukrovkáři a alkoholici. Cholin vzniká přímo v játrech a jeho nedostatek v těle je velmi neobvyklý. Cholin najdeme v kvasnicích, citrusových plodech, listové zelenině, celozrnných produktech, ořechách, fazolích a v ovoci.

Inositol – je látka podobná vitaminům která hraje roli při přeměně tuků a vyrábí si jej sama střevní mikroflóra. Je obsažen také v kvasnicích, citrusových plodech, listové zelenině celozrnných produktech, ořechách, fazolích a v ovoci.

Zdroj: Vegetariánská kuchařka

Write a comment

You must be logged in to post a comment.