SÓJOVÉ MASO – MÁ I VE VAŠEM JÍDELNÍČKU SVÉ MÍSTO?

0

Posted by Lucasinka | Posted in Náhražky masa | Posted on 09-10-2010

Sójové maso samo o sobě nemá skoro žádnou chuť a je možné jej připravit na mnoho způsobů. Chutná skoro každému, kdo má rád maso, ovšem hodně záleží na tom, zda je správně připraveno. Dá se totiž připravit tak, že nezkušený jedlík ani nepozná, že ho jí ovšem na druhou stranu je mnohdy připravováno tak špatně, že si jej lidi zošklivý. Zkuste mu dát druhou šanci a určitě vás nezklame.

Sójové maso se vyrábí ze sójových bobů, které jsou bohatým zdrojem sójového protejnu. Obsahují až 30% této přírodní bílkoviny, která je bohatá na aminokyseliny. I proto by sójové maso nemělo chybět na stole vegetariánů a také sportovců. Sójové maso se vyrábí mletím a dehydratací sójových bobů a ty se poté dále zpracovávají. Výsledkem je extrahovaný protein, který má světle hnědou kávovou barvu. Protein získaný ze sójových bobů se dále texturuje, obarvuje a aromatizuje. V obchodech je k sehnání sójové maso v podobě kostek,  nudliček, plátků, steaku i granulátu.

Sójové maso jako konečný produkt již nemá se sojovými boby prakticky nic společného. Obsahuje minimum tuku, velké množství bílkovin a také vitamíny A, B, E a spoustu minerálních látek včetně železa a vápníku. Protože sójové maso neobsahuje žádný lepek, je vhodné pro bezlepkovou dietu. Další velkou zvláštností je, že pokud pravidelně konzumujete sójové maso, prokazatelně dojde k úbytku cholesterolu. I proto by ženy v přechodu měly jíst sójové m aso častěji. Díky vysokému obsahu vápníků působí preventivně proti vzniku osteoporózy.

Příprava sójového masa není nijak složitá. Stačí jej jen nechat nabobtnat ve vývaru nebo vodě s bujónem. Nikdy však sójové maso nevaříme v zakryté nádobě. Vždy jej připravujeme v dostatečném množství tekutiny a vaříme jej, dokud několikanásobně nezvětší svou velikost. Po uvaření z něj důkladně vymačkáme co nejvíce tekutin a pak jej můžeme použít ve spoustě receptech. Pokud se sójové maso uvaří v masovém vývaru, získá jemnou chuť masa, která je skoro nerozeznatelná od pravého masa. Pokud jej připravujeme v horké vodě s bujónem, bude po uvaření maso kořeněné a aromatické. Je vhodné do vývaru či vody ve kterém maso vaříte přidat také trochu koření, které budete používat při jeho další přípravě. Sójové maso velice snadno získá chuť koření, které je k němu přidáváno. Pokud sójové maso nechcete vařit, je možné jej nechat nabobtnat i ve studené vodě nebo marinádě, ovšem to zabere nejméně 5-8 hodin. Proto je vhodné jej nechat nabobtnat přes noc.

Sójový granulát je možné použít jako plnohodnotnou náhradu za mleté maso. Stejně dobře se může granulát přimíchat do různých omáček na špagety. Můžeme z něj udělat sekanou, karbanátky, využít jej na přípravu čevapčiči apod. Je možné jej při přípravě s míchat i s pravým mletým masem.

Sójové kousky jako jsou nudličky či kostičky se dají použít do různých zeleninových směsí, gulášů a jiných omáček. Pokud sójové maso připravíme se zeleninou a rýží, získáme sytý pokrm, který nám dodá potřebnou energii třeba pro náročný výšlap na horském kole.

Sójové plátky je při vaření potřeba obrátit, protože plavou na hladině a je potřeba, aby nabobtnaly rovnoměrně. Plátky se dají připravit různě. Můžeme je obalit v klasickém trojobalu jako řízky, je možné je naříznout jako kapsu a plnit je ovocem nebo sýrem, které pak obalíme také v trojobalu. Můžeme je smažit na pánvi nebo ve fritovacím hrnci a výsledek bude stejný, ale zdravější, než pokud bychom použili drůbeží maso.

Sójové maso si může do svého jídelníčku zařadit úplně každý a i peněženka bude plnější, pokud občas pravé maso nahradíte masem sójovým. Za dva balíčky sójového masa zaplatíte zhruba 30 korun a připravíte z něj jídlo pro 4 osoby. Pokud byste to samé připravovali z drůbežího nebo vepřového masa, cena by byla kolem 100 korun. Sójové maso navíc nemá žádné kosti a je mnohem vhodnější na uskladnění, tudíž jej můžete mít stále po ruce.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.