ČERVENÁ ŘEPA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Zelenina | Posted on 20-10-2010

Červená řepa je známá již tisíce let a záznamy o jejím používání jsou staré přinejmenším 3000 let. Pěstovala se již za dob starých Římanů, kde byla využívána nejen kvůli své charakteristické chuti ale především kvůli léčebným účinkům. Ve Starověkém Římě jedli převážně její listy a kořen byl využíván jen ke zdravotním účelům. Z červené řepy se dá i v dnešní době upotřebit cokoliv. Mladé listy se upravují jako špenát nebo se přidat do polévek či salátů, bulvu lze využít mnoha způsoby.

Tato zelenina patří téměř bezkonkurenčně mezi nejefektivnější přírodní zdroje křemíku, který je nazýván také „minerálem krásy“. Křemík je totiž nesmírně důležitý pro tvorbu a pevnost vazivových tkání a kostí, elasticitu a zdraví cévních stěn. V neposlední řadě podporuje pružnost a mladý vzhled pokožky, pevné vlasy a nehty. Také podporuje regeneraci celého organismu a proto je i nazýván „zpomalovačem stárnutí“. Pravidelnou konzumací červené řepy je možné jeho hladinu přirozeně doplnit. Další velmi důležitou a bohatě zastoupenou látkou je kyselina listová, která je nepostradatelná pro plodnost žen a zdravý vývoj plodu. Díky kyselině listové budeme mít silnější srdce a celý kardiovaskulární systém. Navíc stimuluje obnovu a růst tkání jako jsou vazy, svaly, kůže, nehty a vlasy a neméně důležitý je pro okysličování buněk. Vyšší hladinu kyseliny listové najdeme v červené řepě za syrova a tepelnou úpravou se částečně ničí. Kombinace vysokého obsahu křemíku a kyseliny listové dělá z řepy snad nejlevnější a běžně dostupnou omlazovací kúru, kterou si můžeme dopřád. Pokud bychom červenou řepu zařadily do našeho jídelníčku pravidelně, zhruba 3-4 krát do měsíce, uděláme pro své zdraví, krásu a dlouhověkost to nejlepší.

Červená řepa samozřejmě neobsahuje pouze křemík a kyselinu listovou, ale také mnoho dalších prospěšných látek. Z minerálních látek je hojně zastoupen draslík a železo, ale také hořčík, vápník, zinek, jód a měď. Z vitaminů obsahuje červená řepa vitaminy C, E a betakaroten. Obsahuje také organické kyseliny a to kyselinu jablečnou, vinnou, šťavelovou a citrónovou a také barviva jako je betanin, který červené řepě dodává její typické zbarvení a po její konzumaci způsobuje neškodné zbarvení moči do červena. Červená řepa je také bohatá na vlákninu, která čistí střeva od jedovatých usazenin.

Červené řepě se přisuzují léčivé účinky na trávení a mimo jiné podporuje produkci trávících šťáv v žaludku a činnost žlučníku a jater. Šťáva z ní se doporučuje jako prevence a také součást léčby rakovinného bujení, stejně tak i pri rekonvalescenci po její léčbě. V těchto případech se doporučují i 3 menší sklenky šťávy během dne a v přípradě prevence postačí 1 sklenička nejméně jednou či dvakrát týdně. Pití šťávy z červené řepy se také doporučuje jako doplněk pro celkové posílení imunitního systému.

Za syrova můžeme řepu přidávat do zeleninových salátů. Buď ji nakrájíme na tenké plátky nebo ji můžeme nastrouhat. Výborný a velmi zdravý salát vznikne kombinací strouhané řepy, zelí, křenu a jablka, kterou můžeme doplnit třeba vařeným bramborem a různými zálivkami. Také ji můžeme doplnit nějakým výrazným sýrem. Červenou řepu můžeme také vařit, péct či nakládat. Pokud se rozhodneme pro vaření, oloupeme řepu až po uvaření a pk ji lehce zakápneme citrónem, aby neztmavla. Takto připravenou řepu můžeme použít jako přílohu k hlavním chodpům nebo také do salátů a polévek. Snadno připravíme také pečenou řepu, která překvapí svou chutí. Stačí celé řepy důkladně omýt, zabalit pevně do alobalu a péct asy 2 hodiny při vyšší teplotě. Po vyndání sice řepy vypadají jako bramory, které se pečou v ohni, ale nenechme se zmást prvotním vzhledem. Pokud takto připravenou řepu oloupeme, pokrájíme na tenčí plátky a přelijeme olivovým olejem či vinným octem. Takto připravená řepa vás dostane svou sladkou a příjemně kouřovou chutí. Pokud budeme chtít červenou řepu konzervovat, můžeme ji naložit samotnou nebo s různou kořenovou zeleninou jako je například křen či celer. Také výborně chutná v kombinaci se zelím, květákem a mladou kukuřicí.

Červenou řepů můžeme pěstovat doma nebo si ji koupit v obchodě, kde si můžeme vybrat řepu sterilovanou nebo i čerstvou. Je vždy lepší, když si koupíte řepu čerstvou, protože poté si ji můžeme upravit podle svých chutí. Pokud řepu chcete využít syrovou, je lepši kupovat bulvy menší, které jsou šťavnatější a chuťově výraznější. Pro pečení a do polévek mohou být bulvy větší. Pokud se vám červená řepa zprotivila v dětském období, kdy ji né příliš chutně připravovali ve školních jídelnách, zkuste jí dát další šanci a budete více než příjemně překvapeni.


Write a comment

You must be logged in to post a comment.