BRUSINKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ovoce | Posted on 31-10-2010

Osadníci v Evropě se naučili konzumovat brusinky od domorodých Američanů. Tehdy panovaly dlouhé a nelítostné zimy a tyto sytě červené bobule byly zdrojem vitamínů a také zvyšovaly chuť masa, které již zacínalo zapáchat. Poté se brusinky začaly využívat při léčbě horečky, zažívacích problémů a otoků. V posledních několika desetiletích začali vědci poukazovat také na schopnost brusinek v boji s infekcí močových cest a střev a také v boji proti onemocněním dásní, srdečním chorobám a také rakovině.

Brusinky obsahují vitamíny A, B a C a z minerálních látek jsou bohaté na draslík, vápník, hořčík, fosfor, sodík, železo a v menším  množství jsou zastoupeny také nikl, chrom a jod. Brusinky také obsahují fenolové glokosidy a to především arbutin, metylarbutin, acetylarbutin, kofenylarbutin, salidrozid, třísloviny, flavonoidy, organické kyseliny jako je citronova, jablecná a benzoová nebo antokyany, karotenoidy a pektin. Také se brusinkám přisuzují antibakteriální vlastnosti, které jsou způsobeny chemickými sloučeninamy, které nazýváme proanthocyanidiny. Tyto látky na sebe navazují škodlivé bakterie jako jsou E.coli a vytváří na nich jakýsi obal, který zabraňuje bakteriím přilnout ke stěnám zažívacího traktu a močových cest.

Použití brusinek je možné třeba proti průjmům, zánětům nebo jako vitaminovou bombu, která je účiná proti herpes viru typu 2, který způsobuje nejčastěji opary. Jsou také vhodné v prevenci zubního kazu a chrání zuby nejen před zkažením ale také před zubním kamenem. Nedávné výzkumy předpokládají, že sloučeniny obsažené v brusinkách mohou zabránit streptokokům či jiným bakteriím v ústech. Díky obsahu antioxidantů jsou brusinky se brusinky také doporučují jako prevence nebo podpůrná léčba při boji s rakovinným bujením a srdečními chorobami. Zvyšují podíl „dobrých“ tuků, které zpomalují růst rakovinných buněk jater a prsu. Brusinky jsou velmi vhodné také pro diabetiky.

Toto trpké ovoce však nemusí být pro každého. Pokud budete pít brusinkové džusy po litrech, může být tato konzumace spojena s podrážděným žaludkem nebo průjměm a pokud je člověk náchylnější na ledvinové kameny, může pití brusinkové šťávy zvýšit riziko jejich vzniku. Také se někteří vědci domnívají, že konzumace brusinkových šťáv, kompotů, džusů apod. může narušovat účinky léků na ředění krve, jako je například warfarin.

Stále je ale možné říct, že pozitivní účinky brusinek převažují nad jejich nedostatky a proto bychom je měli do našeho jídelníčku zařadit nejen ve chvíli, kdy si dopřejeme lžičku brusinek ke svíčkové. Brusinky se nemusí jíst pouze syrové, ale dají se zavařovat a připravovat z nich mamelády, kompoty nebo šťávy. Můžeme je přidávat do kaší, různých musli směsí nebo jogurtů a výborné jsou také brusinkové čaje. Brusinky můžeme také usišit a vzhledem k množství minerálních látek a vitaminů jsou především v zimě skvělým zdrojem rychlé energie. Z brusinek jsou také hodnotné listy, ze kterých se připravují nejen čaje, ale také bylinné obklady. Nejvhodnější doba na konzumaci brusinek je od září do prosince.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.