POLENTA – VÍCE NEŽ KUKUŘIČNÁ KAŠE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny/Pseudoobiloviny | Posted on 31-10-2010

Polenta je kukuřičná kaše, která je rozšířená především v severní Itálii, ale také v Chorvatsku, Rumunsku a Černé Hoře, kde se podává jako omaštěná kaše se sklenicí kyselého mléka. Kdysi bývala kukuřičná kaše jídlem chudích, ale dnes ji najdete na jídelním lístku každé  italské restaurace.

Zlaté palice kukuřice byly oblíbené především v jižněji položených zemí a znaly ji již indiáni předkolumbovské Ameriky. Kolumbus kukuřici přivezl z Ameriky a od Španělů ji Evropani převzali jako užitkovou rostlinu. U nás se jí také říkalo „turecké žito“, protože do Čech ji přivezli Romové patrně z Turecka a Rumunska.

Její příprava není nijak složitá a je možné ji podávat rovnou nebo ji rozetřít na plech a nechat vychladnout. Pak je možné ji upravovat různými způsoby. Polenta se podává samostatně nejčastěji s pikantním sýrem gorgonzola a kvalitním vínem, ale také se přidává k masu, salátu či zelenině. Polentu je možné podávat také s různými omáčkami nebo ji nechat vychladnout a poté zapéct v troubě. V Itálii je klasikou polenta se sýrem, kdy se z hotové a vychladlé polenty vykrájejí noky, ty naskládáme do zapékací mísy a každou vrstvu proložíme strouhaným sýrem. Pak necháme zapéct a podává se s rajskou omáčkou. Polentu je možné také smažit, zapékat a grilovat. V Anglii se z polenty připravují rázné sladké moučníky jako jsou muffiny nebo různé dorty a koláče.

Polenta je velmi sytá a k zahnání chuti a hladu postačí i velmi malá porce. Kukuřice je bohatá na vlákninu, bílkoviny, vitamíny i minerály. Pokud tedy polentu zařadíte do svého jídelníčku, uděláte něco pro své zdraví. Navíc si ji mohou dopřát i lidé, kteří nešnášejí lepek, protože ten kukuřice neobsahuje. Pro všeny ty, kteří polentu ještě neznají, ale rádi zkouší nové věci a rozšiřují své kulinářské poznatky, lze doporučit návštěvu prodejny zdravé výživy nebo obchod specializovaný na italskou kuchyni, kde polentu určitě seženete.

Základní recept na přípravu najdete v rubrice „Přílohy“

BRUSINKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ovoce | Posted on 31-10-2010

Osadníci v Evropě se naučili konzumovat brusinky od domorodých Američanů. Tehdy panovaly dlouhé a nelítostné zimy a tyto sytě červené bobule byly zdrojem vitamínů a také zvyšovaly chuť masa, které již zacínalo zapáchat. Poté se brusinky začaly využívat při léčbě horečky, zažívacích problémů a otoků. V posledních několika desetiletích začali vědci poukazovat také na schopnost brusinek v boji s infekcí močových cest a střev a také v boji proti onemocněním dásní, srdečním chorobám a také rakovině.

Brusinky obsahují vitamíny A, B a C a z minerálních látek jsou bohaté na draslík, vápník, hořčík, fosfor, sodík, železo a v menším  množství jsou zastoupeny také nikl, chrom a jod. Brusinky také obsahují fenolové glokosidy a to především arbutin, metylarbutin, acetylarbutin, kofenylarbutin, salidrozid, třísloviny, flavonoidy, organické kyseliny jako je citronova, jablecná a benzoová nebo antokyany, karotenoidy a pektin. Také se brusinkám přisuzují antibakteriální vlastnosti, které jsou způsobeny chemickými sloučeninamy, které nazýváme proanthocyanidiny. Tyto látky na sebe navazují škodlivé bakterie jako jsou E.coli a vytváří na nich jakýsi obal, který zabraňuje bakteriím přilnout ke stěnám zažívacího traktu a močových cest.

Použití brusinek je možné třeba proti průjmům, zánětům nebo jako vitaminovou bombu, která je účiná proti herpes viru typu 2, který způsobuje nejčastěji opary. Jsou také vhodné v prevenci zubního kazu a chrání zuby nejen před zkažením ale také před zubním kamenem. Nedávné výzkumy předpokládají, že sloučeniny obsažené v brusinkách mohou zabránit streptokokům či jiným bakteriím v ústech. Díky obsahu antioxidantů jsou brusinky se brusinky také doporučují jako prevence nebo podpůrná léčba při boji s rakovinným bujením a srdečními chorobami. Zvyšují podíl „dobrých“ tuků, které zpomalují růst rakovinných buněk jater a prsu. Brusinky jsou velmi vhodné také pro diabetiky.

Toto trpké ovoce však nemusí být pro každého. Pokud budete pít brusinkové džusy po litrech, může být tato konzumace spojena s podrážděným žaludkem nebo průjměm a pokud je člověk náchylnější na ledvinové kameny, může pití brusinkové šťávy zvýšit riziko jejich vzniku. Také se někteří vědci domnívají, že konzumace brusinkových šťáv, kompotů, džusů apod. může narušovat účinky léků na ředění krve, jako je například warfarin.

Stále je ale možné říct, že pozitivní účinky brusinek převažují nad jejich nedostatky a proto bychom je měli do našeho jídelníčku zařadit nejen ve chvíli, kdy si dopřejeme lžičku brusinek ke svíčkové. Brusinky se nemusí jíst pouze syrové, ale dají se zavařovat a připravovat z nich mamelády, kompoty nebo šťávy. Můžeme je přidávat do kaší, různých musli směsí nebo jogurtů a výborné jsou také brusinkové čaje. Brusinky můžeme také usišit a vzhledem k množství minerálních látek a vitaminů jsou především v zimě skvělým zdrojem rychlé energie. Z brusinek jsou také hodnotné listy, ze kterých se připravují nejen čaje, ale také bylinné obklady. Nejvhodnější doba na konzumaci brusinek je od září do prosince.

SEZÓNNÍ POTRAVINY – LISTOPAD

0

Posted by Lucasinka | Posted in Sezónní potraviny | Posted on 31-10-2010

Listopad je ideálním časem pro nákup a konzumaci jablek, clementinek a také brusinek. Je vhodné období na mlsání datlí, fíků a také na pochutnání si na hruškách a kdoulích, ze kterých můžete připravit úžasné koláče.

V listopadu už nebude mít plnou chuť lilek, rajčátka, brokolice, ale ani česnek nebo papriky, protože jejich hlavní sezóna skončila v měsíci říjnu. Naopak pochutnat si můžeme na červené řepě, růžičkové kapustě či celeru a to ať hlízovém nebo řapíkatém. Chladné podzimní večery lákají k mlsání pečených jedlých kaštanů nebo křoupání artičoků. Vhodná je také doba na nákup a konzumaci kapusty, pórku nebo petržele. Pokud jste milovníkem hrášku nebo mangoldu, je měsíc listopad poslední období v roce, kdy si na jejich plné a šťavnaté chuti můžete pochutnat. Stále chutné jsou brambory a také dýně. Jestliže jste ještě neochutnali sladké brambory, je vhodná doba na jejich vyzkoušení, protože od října jsou ve skvělé kondici. Také tuřín má v tuto dobu výraznější a plnější chuť.

PÓRKOVO-CIBULOVÝ KOLÁČ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Zelenina | Posted on 30-10-2010

Budete potřebovat:
2 pórky, 2 střední cibule, 200 g tvrdého sýra, 3 vejce, 250 ml smetany, mozzarella, máslo, muškátový oříšek, sůl, pepř, balení listového těsta

Postup:
Pórek omyjeme a pokrájíme na kolečka, cibuli oloupeme a nakrájíme na půl kolečka. Do pánve dáme rozehřát máslo a cibuli s pórkem na něm osmahneme, dokud cibule nezesklovatí a pórek nezměkne. Mezitím do mísy nastrouháme sýr, přidáme vejce a smetanu, ochutíme solí, pepřem a muškátovým oříškem a vše promícháme. Do sýrové směsi přidáme pórek s cibulí a znovu promícháme. Listové těsto vyválíme a vyložíme jím připravenou formu i po okrajích. Vlijeme sýrovo-pórkovou směs a poklademe kousky mozzarelly. Připravený koláč vložíme do trouby, kterou jsme předehřáli na 200 stupňů a pečeme 20-30 minut. Okraje by měly mít zlatavou barvu a sýr na koláči musí být mírně hnědý. Pak koláč vyndáme z trouby a necháme chvíli vychladnout. Je výborný teplý i studený.

VANILKOVO-KAKAOVÝ CHEESECAKE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Koláče | Posted on 27-10-2010

Budete potřebovat:
500 g ricoty (2 kelímky), 300 g kysané smetany, 100 g moučkového cukru, 3 vejce, 20 ml smetany, 1,5 lžíce kvalitního vanilkového extraktu, 2 lžíce kakaa, 300 g sušenek, 60 g nesoleného másla

Postup:
Nejprve rozdrtíme sušenky a smícháme je s povoleným máslem. Formu vyložíme pečícím papírem a sušenkovou směsí vyplníme dno. Dáme do trouby, kterou jsme předehřáli na 180 stupňů a pečeme 10 minut. Mezitím smícháme ricotu s kysanou smetanou, moučkovým cukrem, vajíčky a smetanou. Vše důkladně promícháme a dochutíme vanilkovým extraktem. Když je sušenkový základ hotový, nalijeme na něj část ricotové směsi a druhou část obarvíme kakaem. Kakaovou směs pak nerovnoměrně nalijeme na bílou část a dáme zpět do trouby. Pečeme 30 minut a troubu nesmíme po celou dobu pečení otevírat. Okraje by měly být pevné a střed by měl být trochu jako pudink. Když je hotový jen pootevřeme dvířka a cheesecake necháme v troubě vychladnout. Podáváme vychlazený.

Pozn. Použila jsem polomáčené sušenky, ale mohou být jakékoliv (osvědčily se mi i Esíčka a BeBe). Extrakt je z madagaskarské vanilky. Pokud nechceme, aby cheesecake popraskal, dáme spolu s ním do trouby i nerez misku s vodou.

JEDNODUCHÁ DÝŇOVÁ POLÉVKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 26-10-2010

Budete potřebovat:
1 dýně (kolem 1 kg), 2 cibule, 700 ml zeleninového vývaru, 100 ml smetany na vaření, 1 lžíce másla

Postup:
Dýni omyjeme, vyndáme semena a vydlabeme dužinu. Cibuli jemně posekáme a osmahneme na másle. Pak přidáme nasekanou dužinu dýně a asi 5 minut smažíme. Když se dýně začne mírně přichytávat a její barva bude mírně hnědá, přilijeme vývar a smetanu a necháme vše asi 15 minut provařit. Pak polévku rozmixujeme ponorným mixérem a chceme-li mít polévku hodně jemnou, můžeme rozmixovaný krém propasírovat přes jemné síto. Podáváme s opečenými krutony a dýňovými semínky.

Pozn. Polévku jsem dělala z oranžové dýně, kterou jsme poté použili na halloweenskou výzdobu. Je možné použít i dýni Hokkaido nebo Máslovou dýni.

DÝNĚ PEČENÁ S ČESNEKEM A CHILLI

0

Posted by Lucasinka | Posted in PŘÍLOHY | Posted on 26-10-2010

Budete potřebovat:
1 máslová dýně (cca 500 g), 5 stroužků česneku, 1 červená chilli paprička, 1 lžička uzené papriky, olej, sůl

Postup:
Dýni důkladně omyjeme, rozpůlíme, vydlabeme semínka a naporcujeme ji na menší kousky. Chilli drobně nasekáme, česnek oloupeme, pokrájíme na větší kousky nebo plátky a vše přidáme k dýni. Přilijeme olej, posypeme paprikou, promícháme a necháme zhruba 1-2 hodiny marinovat. Naloženou dýni pak přendáme na pekáček vyložený pečícím papírem a pečeme při 200 stupních asi 30 minut. Po upečení dýni osolíme a podáváme se zeleninovým salátem a česnekovým dipem.

Pozn. Máslovou dýni nemusíme loupat, protože pečením či vařením slupka změkne. Místo máslové dýně je možné použít dýni Hokkaido.

dýně připravená k pečení

Pečená dýně s česnekovým dipem

DVAKRÁT PEČENÉ BRAMBORY

0

Posted by Lucasinka | Posted in PŘÍLOHY | Posted on 26-10-2010

Budete potřebovat:
4 velké moučné brambory, 25 g másla, 50 g smetany na vaření, 200 g kozího měkkého sýra, sůl, pepř, červená paprika, chilli, čerstvá petržel

Postup:
Brambory omyjeme kartáčkem, propícháme vidličkou a dáme péct do předehřáté trouby na 170 stupňů zhruba na hodinu. Pak brambory vyndáme, rozpůlíme. Když trochu vychladnou, pomocí lžíce vydlabeme opatrně vnitřek abychom nepoškodili slupky. Ty pak dáme zpět do trouby a pečeme zhruba 3-5 minut. Mezitím smícháme vnitřek brambor s máslem, smetanou a kozím sýrem, ochutíme solí, pepřem, paprikou, chilli a jemně nasekanou petrželkou. Promícháme a směs naplníme zpět do slupek. Dáme do trouby zapéct na zhruba 10 minut. Podáváme se směsí listových salátů a můžeme připravit zálivku z kysané smetany a česneku.

Pozn. Podáváme samotné nebo jako přílohu. Bylinky i koření je možné měnit dle chuti.

SEZÓNNÍ POTRAVINY – ŘÍJEN

0

Posted by Lucasinka | Posted in Sezónní potraviny | Posted on 25-10-2010

V říjnu je skvělý čas jablek, brusinek, fíků, hrušek, slív a švestek. Pokud v obchodě objevíte kdoule, určitě neváhejte a přidejte je do nákupního košíku. Jedná se o zkříženinu jablka a hrušky a poslední čtvrtletí je v nejlepší formě. Naopak poslední šanci mají rajčátka, která se říjnem loučí s vůní a sladkou chutí. Na trh přichází clementinky, jejichž čas přijde v příštím měsíci, listopadu. Také datle dozrávají a v nejbližších dnech budou na našich pultech v té nejlepší formě.

Ze zeleniny se koncem října bude postupně ztrácet z pultů lilek, brokolice a ani česnek nebude mít tolik výraznou chuť. Také papriky už nebudou tak sladké, protože období od listopadu do ledna není pro jejich přirozený růst ideální. Pro milovníky ředkviček nastává neoblíbené období, které trvá zhruba do půlky dubna. Naopak v radost mohou propuknout milovníci jedlých kaštanů, tuřínů a sladkých brambor, jejichž čas říjnem přichází. V dobré formě je červená řepa, růžičková kapusta, celer, artyčoky nebo kapusta, která by v tomto období neměla v našem jídelníčku chybět. Pokud jste milovníkem pórku, petržele, hrášku nebo brambor, je říjen čas, kdy je může jíst do sytosti. S chladnějším počasím se na pultech objevuje také dýně, které můžeme využít nejen na slaná ale i na sladká jídla. Také je poslední chvíle na vychutnání mangoldu, kterým můžeme v jídelníčku nahradit špenát.

SEZÓNNÍ POTRAVINY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Sezónní potraviny | Posted on 25-10-2010

Zkoušeli jste se někdy zamyslet nad tím, proč stejný druh jablek nechutná stejně v únoru jako v červenci? Proč rajče po celý rok stejně nevoní a nechutná? Naši předci se živili pouze tím, co v daném čase příroda nabídla a co umožnili skladovací podmínky. Rajčata, jablka, papriky a spousta dalších druhů ovoce a zeleniny nebyla celoročně k dispozici, ale konzumovala se pouze v době, ve které měla podmínky pro svůj růst. V dnešní době je sice možné koupit si zralé ovoce i zeleninu v kteroukoliv roční dobu, ale za jakou cenu? Díky dovozu a celoroční dostupnosti se vytratila souvislost mezi tím, co jíme, a tím, kdy tento druh přirozeně dozrává.

Pokud si kladete otázku, proč se vracet k návykům našich předků a nedopřát si čerstvou zeleninu nebo ovoce po celý rok, stačí pouze tři argumenty. Za prvé: ovoce, které je nám uprostřed zimy nabízeno, není tak moc čerstvé jak se tváří. Sklízí se nezralé a je stříkáno různými chemikáliemi, aby vydrželo cestu a nezplesnivělo. Za druhé: je potřeba si uvědomit, že i naše tělo prožívá jakýsi roční cyklus a tedy letní ovoce a zelenina, které jsou v létě šťavnaté, ochlazují tělo a poskytují během teplých letních dní mnoho tekutin, není potřeba konzumovat v zimě, kde tělo potřebuje hutnější a sytější zásobárnu energie, jako jsou brambory, celer, mrkev, petržel nebo hrušky a jablka. Za třetí: tím, že se rozhodnete pro sezóní ovoce a zeleninu, podporujete ochranu životního prostředí (není potřeba nadbytečná spotřeba energie, která může být způsobena pěstováním, ale také dalekou přepravou, balením apod.).

Nákup sezóního ovoce a zeleniny zaručí nejen maximální čerstvost ale také vynikající chuť. Není těžké se orientovat, postačí si všímat označení původu a preferovat lokální produkty.