ŠPENÁT – ZELENÁ PRO VAŠE ZDRAVÍ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Zelenina | Posted on 28-09-2010

Špenát pochází z oblasti Blízkého východu a centrální Asie. Zde se mu říkalo „aspanach“ a na polích bychom jej našli počátkem našeho letopočtu. Do Španělska se první sazeničky a semínka špenátu dostala kolem roku 1100, ale pěstování ve větší míře se rozšířilo až ve 14 století. Koncem 20.let minulého století se ze špenátu stala doslova kultovní záležitost a to způsobil kreslený hrdina Pepek námořník, kterému po špenátu narostly svaly a měl obrovskou sílu. Ne nadarmo se již v dávných dobách špenátu říkalo „král mezi zeleninou“.

Špenát není náročný na pěstování. Vyžaduje dobře hnojenou a mírně zásaditou půdu s přiměřenou zálivkou. Je možné jej sázet kdykoliv během roku a pokud chceme sklízet v létě, je potřeba zasadit rostlinky na jaře. Podle odrůdy vyrůstá špenát za 37-70 dní a lístky se musí trhat ještě před rozkvětem, aby se zachovaly všechny potřebné vitaminy a minerály.

Špenát obsahuje širokou škálu živin, ale mezi nejvýznamější patří množství vitaminů A, E a K. Také obsah vápníku, fosforu a draslíku není nezanedbatelný. Špenát je velmi chudý na tuk a to i díky tomu, že jej z 90% tvoří voda. Naopak je poměrně bohatý na bílkoviny. Najdeme v něm také velké množství luteinu a kyseliny listové, která částečně zabraňuje našemu organismu ve střebávání vápníku a železa. Abychom vstřebávání podpořili, doporučuje se spolu se špenátem konzumovat i potraviny bohaté na vitamin C. Dlouho se věřilo, že špenát je velice bohatý zdroj železa. Za tuto nepřesnost může vědec E.von Wolf, který v roce 1870 chybně posunul desetinnou čárku a tím zdesetinásobil obsah tohoto kovu v listech špenátu. Na tuto chybu se přišlo v roce 1937, ale i přesto se v mnohých publikacích uváděly nesprávné údaje až do 80.let. Špenát však obsahuje jen 3 mg železa a přitom doporučená denní dávka u dospělych je 15 mg a u těhotných žen je ještě zvýšena.

Špenát je možné koupit buď mražený nebo i čerstvý a to během celého roku. Pokud se rozhodnete pro nákup čerstvého špenátu, je potřeba obezřetně vybírat listy. Kvalitní listy musí mít tmavě zelnou barvu bez náznaku žloutnutí a nesmí být ovadlé. Vhodné je kupovat čerstvý špenát v igelitových fóliích. Tento špenát brzy ztrácí ze svého zdravého bohatství a nižší teploty nebo chlad mohou tento proces zastavit. Proto jsou celoročně k dispozici špenátové protlaky, ale i mažený krájený špenát nebo celé listy.

V kuchyni má špenát široké uplatnění a můžeme jej použít jako hlavní přísadu do salátů, na obložené chleby, jako přílohu či součást těsta, případně jako náplň. Vynikajícím, rychlým a levným jídlem jsou například brambory se špenátem, které můžeme i zapéct nebo špenát smíchaný s těstovinami a sýrem. Pamatujme, že čerstvý špenát vařením zmenší svůj objem a to až na desetinu. Nejšetrnější příprava je vaření v páře, kdy se zachová nejvíce důležitých živin. Díky školním jídelnám není tento druh zeleniny na předních místech v žebříčku vyhledávaných potravin a značná část lidí si díky nepovedeným úpravách výpěstovala ke špenátu odpor. Ovšem je možné špenát do jídla šikovně ukrýt a tou nejlepší fintou jsou různé zapékané pokrmy nebo zeleninové nákypy. Zkuste dát špenátu další šanci, aby si napravil reputaci a připravte ho třeba jako náplň do palačinek nebo z čerstvých lístů připravit zdravý salát.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.