MERUŇKY – OVOCE ZDRAVÍ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ovoce | Posted on 09-09-2010

Meruňky obsahují tolik zdraví prospěšných látek, že se jim oprávněně říká „ovoce zdraví“. Oranžová barva signalizuje velké množství beta-karotenu, což je antioxidant velmi účinný například v prevenci nádorových chorob.

Předpokládá se, že název tohoto ovoce má původ v Arménii a proto se jim také říká “arménské jablko“. V Číně byla meruňka známá již před 4000 lety. Přestože v Asii se tyto peckovice objevovaly již tisíce let před našim letopočnem, na naše území se dostaly z Říma až v 17.století. Avšak přesná doba, kdy byly meruňky objeveny, nelze říct se 100% jistotou.

Meruňky se řadí mezi peckovice a mají žlutou, oranžovou nebo načervenalou barvu. Meruňky dozrávají uprostřed léta a nezralé plody mají kyselou chuť. Zralé a na sluníčku dozrálé meruňky jsou sladké, avšak pokud jsou přezrálé, je dužina cukernatá, blátIvá, ale chuť je stále sladká.

Tento druh ovoce patří mezi nejzdravější. Mají omlazovací efekt, posilují vlasy, nehty i pokožku a také podporují imunitu. Také zlepšují zrak a dobře působí i na astma. Meruňky jsou jedním z nejlepších zdrojů přírodního organického železa a dalším významným prvkem je křemík a draslík. Ovšem nepostradatelná je také vláknina a velký obsah antioxidantů, které brání volným radikálům a rakovině. Díky vitaminu A, který známe jako beta-karoten se v létě opálíme krásně dohněda. Meruňky obsahují i vitaminy skupiny B, například vitamin B1 (thiamin), který se podílí na vedení nervových impulzů a také vitamin C, který zvyšuje fyzickou výkonnost a u pacientů po kardioverzi (odstranění arytmii) snižuje riziko návratu fibrilace síní a posiluje obranyschopnost. Draslík, který je v meruňkách vysoce zastoupen reguluje srdeční tep a tlak a udržuje množství tekutin v buňkách. Také dokáže přeměňovat krevní cukr na glykogen. Niacin, neboli kyselina nikotinová, se podílí na mnoha metabolických reakcích v těle a kyselina listová snižuje riziko demence. Tato kyselina mí také vliv na vznik Alzheimerovy choroby a je prevencí proti vysokému tlaku. Meruňky obsahuijí i kyselinu pantotenovou – vitamin B5, který je velice důležitý pro tvorbu mastných kyselin a nedostatek této kyseliny může způsobovat depresi, špatné trávení i vředy. Velmi zdravé jsou sušené meruňky, které je vhodné konzumovat při zácpě. Stačí 3 kusy tohoto ovoce denně a je po starostech. Jen půl šálku sušených meruňek denně poskytne téměř celou doporučenou dávku beta-karotenu a také zhruba 20 % denní dávky železa.

Zralé meruňky mají asi 85% vody a vařením se zničí jejich živá síla. Čerstvé meruňky jsou skvělou součástí ovocných, ale i zeleninových salátů a jsou také vynikající v moučnících a jiných sladkostech. Meruňky se také suší, ale nejčastěji se zavařují do kompotů a marmelád. Meruňky si ale velice rozumí také se sýry s bílou či modou plísní, které se mohou vyšlehat do pěny. Se sýrem se dají podávat také sušené meruňky marinované v alkoholu nebo rozvařené a okořeněné badyánem, tymiánem či rozmarýnem. Lze je také ogrilovat na snítce rozmarýnu a podávat třeba s ananasem. Meruňky mají velké využítí, jen se člověk nesmí bát zkoušet kromě tradičního i nové pojetí.

Před vypeckováním se doporučuje meruňku lehce poválet v dlani, protože dužina se tak snadněji oddělí od pecky. Pokud chceme meruňky oloupat, je potřeba je nejprve ponořit do vroucí vody a pak rychle zchladit. Loupání je poté mnohem snazší a není potřeba meruňky pasírovat přes síto. Pokud si doma samy vyrábíte kompot z tohoto ovoce, zkuste ho tentokrát obzvlášnit netradičním kořením jako je hřebíček, badyán a plátkem pomeranče nebo také mátou a kolečky citróny. Budete příjemně překvapeni.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.