L-KARNITIN NENÍ VHODNÝ JEN NA HUBNUTÍ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Stravování | Posted on 21-09-2010

Zvýšený příjem L-Karnitinu se doporučuje před zvýšenou fyzickou nebo pohybovou aktivitou, protože teprve potom má ty správné účinky. Je to způsobeno tím, že L-Karnitin souvisí s energetickým metabolismem.

L-Karnitin přenáší mastné kyseliny do mitochondií, což jsou části každé buňky, kterou lze nazvat dýchacím a energetickým centrem buňky. Karnitin pak dodává energii do srdce, svalů, jatek a buněk imunitního systému. Funguje také detoxikačně a pomáhá odstaňovat z těla škodlivé látky. Zjednodušeně řečeno – hlavní funkcí L-Karnitinu je oživit metabolismus, který se s věkem snižuje a člověk pak přežití a zajištění základních funkcí potřebuje stále méně kalorií. Metabolismus tuků je  pomalejší, bílkoviny ze svalů se ztrácejí, ubývá svalová hmota, která je nahrazována tukem. Stejně tak se snižuje i schopnost těla vytvářet si vlastní L-Karnitin a proto při snaze zhubnout pomocí pohybu je vhodné podávat tělu právě tuto spalující látku ve formě např. tabletek.

L-Karnitin zajistí větší výdrž při sportu a získání energie z tuků. Pomáhá při rekonvalescenci a zrychluje její průběh. Také dokáže zlepšit krevní oběh, zásobování svalů kyslíkem a zabraňuje zúčení cév při fyzické námaze. Také se doporučuje užívat L-Karnitin, pokud po zvýšené námaze trpíme únavou. Přísun karnitinu má dobrý vliv i na choroby srdečního svalu, diabetikům (a nejen jim) dokáže snížit hladinu lipidů v krvi. L-Karnitin neublíží ani dětem, může být užíván dlouhodobě bez vedlejších účinků. Předávkování nehrozí, nadmíra karnitinu se vyloučí ledvinami do moči jako je běžné u vitamínů rozpustných ve vodě.

L-Karnitin se vyskytuje především v tmavém mase a o něco horší je obsah v mase bílém. Relativně průměrným zdrojem je mléko a mléčné výrobky. Naopak rostlinné pokrmy neobsahují téměř žádný L-Karnitin. Tato látka je známá svým příznivým účinkem na tělesnou hmotnost. Pro tělo je to látka přirozená, ale aby organismus sám vyrobil pouhý 1 gram karnitinu, musí rozložit okolo 30 g svalové bílkoviny. Užívání tobolek, nápojů a prášků z účinnou látkou je proto na místě, zvlášť pokud pravidelně sportujeme. Spojení sportu a konzumace L-Karnitinu před fyzickou aktivinou je nutností, jinak se účinek nedostaví. Navíc při kombinaci s tučnějšími potravinami dokáže urychlit jejich spalování, zabránit usazování tuků v tělesné tkáni a snížit pocit hladu.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.