KIWI

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ovoce | Posted on 03-09-2010

Kiwi pochází z Asie, přesněji z Číny. Ještě v 70.letech minulého století mnozí z nás ani nevěděli, že ovoce kiwi vůbec existuje. Dnes je kiwi již běžným ovocem, které je možné najít v sortimentu každého většího obchodu. Jedná se o hnědé plody pokryté jemnými chloupky, velikostně se podobá rajčeti. Po rozkrojení je ostře zelené s pravidelně uspořádanými černými pecičkami. Konzumovat se dá damotné, díky měkké dužině se dá vyjídat lžičkou, nebo jako přísada do ovocných salátů, jde svou sladko kyselou chutí příjemně osvěží.

Semena kiwi začala cestovat světem a brzy se rozšířila do Japonska a na Sibiř. Počátkem 20.století bylo toto ovoce představeno Novému Zélandu. Když lidé poprvé ochutnali kiwi, mysleli si, že se chutná po angreštu a proto jej pojmenovali čínský angrešt či angrešt Číňana. S angreštem však kiwi nemá nic společného. V současné době je největším producentem kiwi Itálie a hned za ní se drží Nový Zéland, Chile, Francie, Japonsko, Řecko a USA. Kiwi může být pěstováno ve většině mírných klimatech s adekvátními letními teplotami. Kiwi dostalo svůj nový název podle národního ptáka Nového Zélandu – Kiwi. V roce 1974 se tento název stal oficiálním obchodním jménem.

Jen málokteré ovoce obsahuje tolik vitaminu C jako kiwi, které pokrývá příjem denní dávky. Díky vitaminu C, i v kombunaci s hořčíkem, podporuje kiwi látkovou výměnu, zpevňuje cévy a žíly, posiluje imunitní systém a zlepšuje vidění. Vitamin C je důležitý antioxidant, který ním pomáhá zvládat stresy a zvyšuje schopnost soustředit se. Tento vitamin také podporuje tvorbu hormonů pro dobrou náladu. Konzumace kiwi přispívá ke zdravé funkci srdce a svalů, k růstu kostí, pomáhá při krvácení z dásní a paradentóze. Je také významným zdrojem energie pro sportovce. Díku vysokému vitaminu C, který zpevňuje vaziva, může pomoci při namožení vaziv a nebo podvrtnutému kotníku. Oproti banánu obsahuje nižší obsah draslíku, ale obsahuje antioxidant E a je bohaté na některé bílkoviny, které však jsou pro mnohé lidi alergenem. Kiwi se doporučuje konzumovat především v zimních měsících , protože je výbornou prevencí chřipek, nachlazení a rýmy.

Kromě zeleného kiwi je známé i kiwi zlaté, které se od tradičního neliší jen barvou dužiny, ale také tvarem. Špička naproti stopce je více kulatá a tvar tak více připomíná vejce nebo hrišku. Také chloupky na slupce jsou minuaturní a díky tomu je mnohem citlivější na poškození a dozrává dříve. Oproti zelenému kiwi je to zlaté sladší, jemnější a není tak kyselé. Avšak i přes celosvětový vývoz není zlaté kiwi tak známé a rozšířené jako klasické zelené.

Kiwi nemusíme jíst jen syrové, ale můžeme jej i tepelně upravovat. Díku změkčovacímu enzymu se příliš nedoporučuje kiwi používat v dezertech a moučnících, které obsahují mléko nebo mléčné výrobky. Kiwi chutná nejlépe v čerstvém stavu, kdy jej nemusíme ani loupat, ale dělají se z něj i kompoty, koláče, ovocné dezerty, marmelády a používá se ke zdobení dezertů a výrobků studené kuchyně. Kiwi se dá také použít při výrobě džusů nebo míchaní koktejlůa  je možné jej i sušit.

Plody bychom při výběru měli jen lehce ohmatat. Příliš tvrdé kiwi je nezralé, má méně šťávy a je kyselejší a doporučuje se takové kiwi nechat dozrát v teple. Naopak příliš měkké kiwi radši nekupujte, pokud z něj nechcete připravit marmeládu. Kiwi se zpravidla výrazně chemicky neošetřuje tak jako citrusy a přitom ho můžeme skladovat delší dobu. Při vhodných podmínkách může vydržet až 5 týdnů.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.