FAST FOOD – RYCHLE, LEVNĚ, POHODLNĚ – ALE ZA JAKOU CENU???

0

Posted by Lucasinka | Posted in Stravování | Posted on 08-09-2010

Současný moderní způsob veřejného stravování by se dal charakterizovat tremi slovy: rychle, levně, pohodlně. Tyto požadavky splňuje tzv. fast foodové jídlo. Fast food znamená „rychlé jídlo“ a je ušité na míru dnešnímu uspěchanému životnímu stylu. Je rychle připravené, ještě rychleji předané zákazníkovi a často i stejně rychle snědeno. Tyto typy jídla se jedí bud ve stoje, v autě nebo za pochodu, ale určitě ne v klidu a většinou si na něm ani moc nepochutnáme.

První doložená definice tohoto stylu stravování je již z roku 1951 ve slovníku Merriam-Webster, kde se dozvíme, že fast food znamená „pokrm, který je rychle připraven k naservírování a je rychle dostupný či připravený ke konzumaci s malým důrazem  na kvalitu“. V České republice byly dříve tyto pokrmy běžně k dostání ve stáncích, kterým se říkalo „rychlé občerstvení“. V posledních letech se velice rozšířily restaurace zvané Fast food mezinárodních řetězců. Pro tyto řetězce je typická jejich rychlá kuchyně s předem připravenými jídly, která si zákazník může zabalená odnést s sebou a s žádnou nebo jen minimální obsluhou.

Tento typ stravování je v součastnosti podrobován velké kritice. Na jedné straně je jim vytýkáno mnoho energie, sacharidů, tuků, cholesterolu, fosforu a sodíku, které jejich nabízené velké porce obsahují. Ovšem tyto velké porce obsahují velice nízký obsah vlákniny, vitaminů, minerálních látek a bílkovin a v neprospěch hraje také vysoký glykemický index.

Ruku v ruce s vyšším energetickým příjmem těchto výrobků jde množství sacharidů a tuků v nich obsažených. Nejproblematičtější ze sacharidů jsou zejména jednoduché cukry a to především sacharóza. Ta pochází z řepy a chemicky se jedná o prakticky čistou látku, která je bez vitaminů a dalších tělu prospěšných látek. Sacharóza je obsažena v pečivu, sladkostech a také ve slazených nealkoholických nápojích. Tyto cukry jsou škodlivé, pokud jsou přijímany ve velké míře, protože zvyšují přísun energie. Dalším mínusem fast foodů je vyšší obsah tuků s nevhodným složením. Tyto tuky obsahují dvakrát více energie než cukry a jejich složení určuje vliv na n aše zdraví. Obsahují jak nasycené, nenasycené tak i trans-mastné kyseliny. Nasycené a trans-mastně kyseliny mají na naše zdraví negativní vliv, zatímco nenasycené jsou pro náš organismus velmi prospěšné. Navíc smažení a fritování nepatří zrovna mezi nejvhodnější úpravy pokrmů a výrazně zvyšují energetickou hodnotu hotového pokrmu. Například hranolky obsahují několikanásobně vyšší množství energie než původní surovina brambory a hrozí zde riziko přepalování tuků. V jeho důsledku se v potravinách vytvářejí škodlivé látky, které poškozují zdraví. V potravinách s vysokým obsahem škrobu, které jsou vystaveny vyské teplotě vzniká potenciální rakovinotvorná látka krylamid a jeho metabolid glycidamid.

Další negativum fast foodů je vysoký glykemický index (GI) bílého pečiva, hranolek a sladkých nápojů. Je známo, že čím je glykemický index potraviny vyšší, tím rychleji nám stoupne hladina cukru v krvi. Na to naše tělo reaguje vyplavením hormonu inzulínu, který cukr z krve odstraní, a to způsobí opětovnou potřebu dát si něco dobrého k snědku. I to je důvod, proč člověk, který ve velké míře konzumuje potraviny s vysokým GI, má častěji hlad. Dlouhodobě zvýšená hladina inzulinu v krvi je samostatným rizikovým faktorem pro vznik kardiovaskulárních nemocí.

Vysoký obsah soli je dalším kritizovaným faktorem. Sůl tvoří asi ze 40% sodík, což znamená, že 1 kilogram soli obsahuje 0,4 gramu sodíku. Za nebezpečnou a zdraví neškodnou dávku pro většinu dospělých lidí je považováno 6 g soli denně. Přitom průměrná spotřeba soli v České republice činí asi 15 gramů soli denně na osobu!! Výsledkem takto vysoké spotřeby soli je vysoký krevní tlak, srdeční selhání, mrtvice a všechny další zdravotní problémy spojené se zadržováním vody v těle jako je vznik otoků a srdce se musí více namáhat. Díky fast foodovým pokrmům nám sůl rozhodně nechybí, spíše naopak.

Ne všichni prodejci fast foodových výrobků poskytují informace o tom co jejich výrobky obsahují. Některé velké nadnárodní řetězce sice nabízejí na svých internetových stránkích informace o tom, co jejich výrobky obsahují, ale opravu se na tyto informace můžeme spolehnout? V roce 2005 odhalila britská organizace „Which?“, že některé společnosti poskytují nepřesné informace o nutričním obsahu výrobků na svých webových stránkách. Testy prozradily mnohem vyšší obsah energie, soli a nasycených tuků než společnosti uváděly. Například některé saláty společnosti McDonald’s a KFC obsahovaly v jedné porci více než 3 gramy soli, přičemž doporučený příjem by neměl přesáhnout 6 gramů. Také ve zdravotním ústavu v Ostravě hodnotili vybrané druhy fast foodových výrobků. Vzali si na mušku MCDonald’s, KFC a některé menší výrobce a prodejce rychlého občerstvení. Výsledky byly porovnány s denní doporučenou dávkou pro oběd a svačinu mládeže ve věku 11-18 let. Jako oběd jsou tyto pokrmy naprosto nedostačující a jako svačina je zdrojem nadměrného přívodu energie a tuků.

Pokud tedy máte v oblibě stravování ve fast foodech, doporučuje se doplnit porce čerstvou zeleninou nebo ovocem a vynechat hranolky a slazené nápoje. I zeleninu a ovoce je možné ve fast foodech koupit třeba v podobě různých míchaných salátů či kusového ovoce, ovšem je potřeba je konzumovat bez energeticky vydatného dressingu.

Pro milovníky fast foodů doporučuji shlédnutí dokumetárního filmu „Super Size Me“, který ukazuje, co by se s lidským zdravím stalo, kdyby delší dobu nepozřeli nic jiného než stravu z rychlého občerstvení. Režisér Spurlock se v něm rozhodne, že se po dobu jednoho měsíce bude stravovat jen v McDonald’s. Jí a pije jen pokrmy, které jsou v nabídce tohoto řetězce. Již po 14 dnech ho doktoři začnou přesvědčovat, aby experiment ukončil a to nejen kvůli celkovému zdravotnímu ale i kvůli psychickému stavu. Nejde ani tak o to, že by extrémně přibral, ale začal na sobě pociťovat únavu, podrážděnost, náladovost a riziko srdečního selhání se u něj zvýšilo dvojnásobně. Jeho sexuální život skoro vymizel a začal být na jídlech McDonald’s závislý. Pokud pokrmy z tohoto řetězce nedostal, objevovaly se u něj těžké bolesti hlavy.

Proto pravidlo „všeho s mírou“ platí u stravování ve fast foodech dvojnásob a dětem bychom podobné stravování měli zakázat úplně. Ruku v ruce s vysokým obsahem tuků, sacharidů a soli jde také obezita, která začíná být nejhorší nemocí tohoto století a nejvíce to pociťují právě děti, jejichž orgány a tělo se teprve formuje a nemusí vždy tak vysokou zátěž vydržet.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.