BÍLKOVINY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Stravování | Posted on 18-09-2010

Zhruba pětinu našeho těla tvoří bílkoviny. Jsou nezbytné pro výstavbu a údržbu veškerých buněk v našem těle a pro tvorbu enzymů, hormonů a protilátek.

Bílkovina je z 20% tvořena aminokyselinami. Osm z nich si tělo nedovede samo vyrobit a je nutné je dodat v potravě. Mezi tyto esenciální (nezbytné) aminokyseliny patří isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, treonin, tryptofan a valin. Malé děti potřebují také histidin.

Potřeba bílkovin je individuální, ale fyzická námaha, některé choroby a psychnický tlak mohou potřebu bílkovin zvýšit. Děti a mládež potřebují více bílkovin než dospělí. Obecně lze říci, že pokud člověk chce pouze zachovat váhu (za předpokladu, že nechceme váhu snížit), není s přísunem bílkovin žádný problém. Správné složení střevní flóry může zřejmě potřebu bílkovin snížit. Mezi příznaky nedostatku bílkovin patří únava, úbytek tělesného tuku, časté infekce, padání vlasů a řídnutí nehtů. V zemích západního světa je to velmi neobvyklé. Doporučená nenní dávka bílkovin je 0,8 g na 1 kg tělesné váhy. Pro osobu vážící 70 kg je tedy denní dávka zhruba 50 g. Někteří vědci se domnívají, že dostatečná denní dávka bílkovin je 20-30 g na den.

Bílkoviny živočišného původu, např. z masa, ryb, vajec, mléka a sýra, obsahují optimální kombinaci potřebných aminokyselin. Některé bílkoviny rostlinného původu, např. sójové boby, tofu nebo sójové mléko, ale obsahují také vhodnou kombinaci aminokyselin. Dle nových pramenů stačí, získá-li člověk všchny aminokyseliny v průběhu jednoho dne. Zelená listová zelenina a brambory také obsahují plnohodnotné bílkoviny, avšak v malých množstvích. Brambory např. obsahují 2% bílkovin, zatímco sójové boby 40%. Malé dávky plnohodnotných bílkovin obsahují také kvasnice, miso a sójová omáčka. Ořechy a semena, obzvláště slunečnicová, jsou také vhodným zdrojem bílkovin, i když neplnohodnotných.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.