TOFU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Náhražky masa | Posted on 16-08-2010

Tofu je v podstatě sýr, který je vyrobený ze soji, resp.vysrážením sojového mléka. Pochází z Číny, kde se používalo již před 2 tisíci lety. Odtud se jeho využití rozšířilo také do ostatních asijských zemí, kde dodnes patří k tradičním jídlům. Na západě se o tofu začali lidé zajímat az ve 20. století a dnes je oblíbenou pochoutkou vegetariánů a těch, kteří se zajímají o zdravou výživu.

Tofu je velmi výživnou a lehce stravitelnou potravinou. Je kvalitní náhražkou masa a je vhodnou dietní pochutinou především díky vysokému obsahu bílkovin, nízkému obsahu tuku a sacharidů. Obsahuje velké procento nenasycených mastných kyselin a je zdrojem vápníku, hořčíku, železa a vitamínů skupiny B a E.

Pro svůj vysoký obsah vápníku je vhodný jako prevence proti osteroporóze. Doporučuje se i do dětského jídelníčku pro zajištění jejich  správného růstu a vývoje svalů a kostí. Díky lecitinu, který pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v těle je vhodný také pro lidi, kteří mají problémy s vysokým krevním tlakem nebo srdečním onemocněním. Tofu neobsahuje lepek ani laktózu a proto si jeho konzumaci mohou dovolit i lidé, kteří trpí alergií právě na tyto látky. Obsahuje také velké množství fytoestrogenu, který má pozitivní vliv na harmonizaci hormonální hladiny, působí tak jako prevence proti rakovině prsu a ulevuje při menstruačních potížích nebo menopauze.

Využití tofu je velmi různorodé. Jeho přírodní chuť zcela neutrální,ale dokáže vstřebat chuť a vůni přidaných ingrediencí. I proto je možné jej použít nejen do omáček a polévek ale stejně dobře poslouží i v různých moučnících nebo zmrzlinách, kde nahradí klasický tvaroh. Můžeme jej dusit, smažit, opékat, grilovat nebo nakládat.

Ani jeho skladování není nijak složité. Před přípravou jej omyjeme studenou vodou a tu část, kterou nespotřebujeme skladujeme maximálně po dobu tří dnů ve studené vodě, kterou denné vyměňujeme.

V obchodech je možné koupit kromě tofu natural také různě ochucené druhy. Uzené tofu je možné jíst bez jakékoliv další úpravy, můžeme jej využít na obložené chleby nebo ho osmažit a podávat jako chuťovku s různými druhy sýrů. Uzené a marinované tofu je výborné také do různých salátů, kdy je nakrájíme na kostičky nebo nudličky, zprudka osmahneme na troše oleje a pak přidáme do salátu. Další možnosti jsou třeba tofu lahůdkové (s mořskou řasou a dýňovými semínky), paprikové nebo jemně kořeněné. Z tofu se také vyrábějí různé salámy či párky, takže jejich využití je skutečně veliké a záleží jen nás, jak je využijeme právě my.

Zde jsou uvedeny nutriční hodnoty některých druhů tofu:

Typ                 Bílkoviny       Tuky       Sacharidy   Energetická hodnota

Natural                   15,5 g        2,4 g           6,9 g         417 kj = 112 kcal

Uzené                    16,6 g         3,5 g        10,9 g         599 kj = 143 kcal

Marinované            14,0 g        3,3 g         13,3 g         589 kj = 140 kcal

Lahůdkové              9,8 g        7,6 g           6,8 g         563 kj = 134 kcal

Write a comment

You must be logged in to post a comment.