PŮVODNÍ OBILOVINY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny/Pseudoobiloviny | Posted on 27-08-2010

Tyto druhy obilovin se již po tisíciletí pěstují v různých kulturách v nezměněné podobě, proto se nazývají původní obiloviny.

Amarant -  je lehce stravitelná a na živiny bohatá drobná obilovina rostoucí v tropech. Má neobyčejně vysoké procento bílkovin, vápníku, železa. Používá se často jako dietetická potravina při onemocněních žaludku a střev. Při přípravě přivedeme do varu dvojnásobné množství vody. Do ní vložíme amarantový šrot, slabě osolíme a vaříme asi 20 minut. Necháme asi 5-10 minut odstát a zchladnout.

Pšenice špalda – daří se jí v chudých půdách. Její pěstování však vzalo za své, protože loupáné zrn je velmi náročné. Špalda má vyšší nutriční hodnotu, obsah bílkovin a jiné složení aminokyselin než pšenice. Má vysoký obsah mj.hořčíku, fosforu a vitaminu B1 a B2. Navíc je velmi snadlo stravitelná. Zrejmě posiluje obranyschopnost organismu a užívá se jako dietetická potravina. Je k dostání v podobě celých zrn, otrub nebo prosívané mouky. Špaldovou mouku můžeme v pokrmech a při pečení s úspěchem nahradit běžnou pšeničnou moukou. Špalda má velmi dobré pekařské vlastnosti. Špaldová zrna vaříme asi hodinu ve dvou dílech vody.

Kamut – se prý našel i v pravěkých egyptských hrobech. Zrna mají nasládlou chuť a hodí se např. do salátů. Kamut vaříme asi hodinu ve dvou dílech vody.

Quinoa – je velmi snadno stravitelná obilnina s vysokou nutriční hodnotou, která je bohatá především na bílkoviny, vitaminy B a E, vápník a aželezo. Tuto obilninu odpradávna pěstují jihoameričtí Indiáni, a proto se quinoa také nazývá pšenice Inků. Zrna vzhledem i chutí připomínají kuskus, který jimi můžeme s úspěchem nahradit. Quinoa obsahuje hořčiny, které odstraníme propláchnutím zrn. Zrna quinoy absorbují velké množství vody, a proto je vaříme ve trojnásobném až čtyřnásobném množství vody asi 15 minut.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.