OŘECHY A SEMENA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ostatní | Posted on 25-08-2010

Ořechy i semena jsou skvělé jako chuťovky i jako náhražka sladkostí. Můžeme jimi sypat jídlo místo sýra, můžeme je použít do salátů namísto zálivky, dále jsou vhodné do moučníků, koláčů, chleba. Můžeme je rozmixovat do paštik a použít na výrobu vegetariánského mléka nebo smetany.

Ořechy i semena mohou snížit riziko vzniku kardiovaskulárních chorob a také riziko vzniku rakoviny. Obsahují více než 50% tuků s výjimkou kaštanů, které obsahují malé množství tuku. Ořechy a semena jsou velmi bohaté na vitamin E, potravinářskou vlákninu, mononenasycené i polynenasycené mastné kyseliny. Množství polynenasycených tuků je rozdílné – vysoký obsah polynenasycených mastných kyselin mají vlašské ořechy a slunečnicová semena. Sezamová semena a burské oříšky mají obsah nižší, ale obsahují mononenasycené mastné kyseliny. Ořechy a semena jsou bohaté na bílkoviny a většina z nich i na vitaminy B a minerály, především na draslík, železo, zinek, hořčík a selen. Neobsahují plnohodnotné bílkoviny, ale můžeme je doplnit hrachem, fazolemi nebo mléčnými výrobky.

Ořechy i semena snadno žluknu a plesnivějí a proto bychom je měli skladovat v uzavřené nádobě v lednici a v chladu nebo v mrazáku. Žluklá semena zvyšují riziko tvorby volných radikálů a proto bychom je nikdy neměli jíst.

Oříšky kešu – se pěstují ve většině afrických zemí, v Indii, Brazílii a Číně. Před oloupáním se lehce opraží a poté se prodávají buď přírodní nebo pražené a solené.

Lískové oříšky – obsahují velké množství mononenasycených tuků. Jejich skvělá chuť vynikne pražením.

Podzemnice olejná – pochází z Jižní Ameriky a není to vlastně ořech, nýbrž luskovina. Avšak burské oříšky obsahují stejné množství tuku jako ostatní ořechy a mají vysoký obsah kyseliny linolové. Čerstvé, neopracované burské oříšky připomínají zelené fazole.

Jedlé kaštany – rostou pouze ve Středomoří. Dozrávají v listopadu a prosinci. Vybíráme kaštany s pevnou a neporušenou slupkou. Kaštany se nejčastěji jedí pražené, ale můžeme je také oloupat, uvařit a propasírovat. Když chceme kaštany opražit, je potřeba na každém kaštanu udělat dva zářezy do kříže. Kaštany pak naskládáme do formy vysypané hrubou solí a pražíme je při 200-250 stupních asi 30 minut.

Kokosový ořech – obsahuje nejvíce nasycených tuků. Čím je ořech větší, tím více mléka ukrývá uvnitř. Toto mléko se často užívá v asijské kuchyni. Nevyrábí se z tekutiny uvnitř ořechu, ale ze šťávy ze strouhané nebo lisované kokosové dřeně. První vylisovaná šťáva je velmi hustá a připomíná smetanu. Mléko získáme druhým lisováním a můžeme ho koupit buď v plechovkách nebo ve formě prášku.

Baby kokosový ořech – vypadá a chutná jako miniaturní kokosový ořech, ale jedná se o jiný druh. Je to skvělá chuťovka a jeho chuť vynikne pražením.

Macadamy – jsou lahodné, poměrně velké kulaté ořechy rostoucí v tropech.

Mandle – jsou lépe stravitelné než většina ostatních ořechů a semen. Jsou naším nejlepším zdrojem vitaminu E a navíc obsahují vitamin B2, vápník, draslík, železo a selen. Když chceme mandle oloupat, musíme je nejdříve spařit v horké vodě a poté je propláchnout ve studené vodě.

Olivy – jsou zelené v obdobá nezralosti a dozráním zčernají, jejich zbarvení je však proměnlivé od červené přes fialovou až po hnědou barvu. Pro dosažení typické chuti musíme olivy nechat kvasit ve slané vodě. Zelené olivy obsahují nejvíce antioxidantů. Existuje velké množství oliv různých druhů a chutí. Nejlepší jsou řecké černofialové olivy kalamata a malé francouzské olivy tmavohnědé barvy.

Para ořechy – jsou největším rostlinným zdrojem seleni. Jsou však velmi citlivé na plísně.

Pekany – jsou plody ořechovce pekanového. Pocházejí ze Severní Ameriky a užívají se v indiánské kuchyni. Chutí připomínají vlašské ořechy, jsou však jemnější.

Piniové oříšky – z šišek pinií jsou velmi bohaté na bílkoviny. Často se prodávají loupané, ale na chuti získají pražením.

Pistácie – jsou jasně zelené oříšky vhodné jako chuťovka.

Vlašské ořechy – jsou plody ořešáku královského, který se může dožít až 400 let. Ořechy jsou chutné a aromatické a obsahují velké množství kyseliny linolové.

Dýňová semena – jsou skvělou pochutinou, obzvláště pražení v sojové omáčce. Užívají se jako přírodní prostředek na poruchy prostaty.

Semena mochyně – se užívají stejným způsobem a mají stejné účinky jako lněné semínko. Neobsahují však linamarin a namáčíme je na mnohem kratší dobu.

Sezamová semena – obzvláště neloupaná, neloupaná, obsahují mnoho živin, především vitaminy řady B a E, dále vápník, draslík, fosfor, hořčík, zinek, železo a selen. Většina minerálních látek se nachází v tvrdé a těžce stravitelné slupce.

Slunečnicová semena – jsou naším nejlepším zdrojem vitaminu E. Obsahují velké množství polynenasycených mastných kyselin a bílkoviny, dále pak vitaminy řady B a draslík, vápník, železo, zinek a selen.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.