NA CO BY SI VEGANI MĚLI DÁVAT POZOR??

0

Posted by Lucasinka | Posted in Stravování | Posted on 21-08-2010

Bez masa, mléčných výrobků a vajec žít lze, to je jednoznačně dané. Přesto má veganství a složení bezmasé stravy svá úskalí. I těm lze předejít a chybějící látky doplnit. Rostlinná strava snižuje výskyt kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny žaludku i tlustého střeva. Veganství snižuje také výskyt mozkové mrtvice a jen málo vyznavačů veganského života bojuje s nadváhou. Vegani mají díky složení stravy dostatek vitamínů obsaženém v ovoci a zelenině, mnohdy netrpí ani nedostatkem kyseliny listové.

Veganství má svá úskalí především v příjmu vitamínu B12, železa, zinku a někdy také vápníku. Ale jak vegan pozná, že právě tyto vitamíny a minerály je třeba tělu dodat?

Nedostatek vitamínu B12 – Vitamín rozpustný ve vodě, nezbytný ke zpracování bílkovin, tuků i sacharidů. Při jeho nedostatku se mohou objevit menstruační potíže, nervové poruchy a anémie. V kombinaci s ostatními vitamíny a minerály slouží k podpoře tvorby hemoglobinu (krevního barviva).

Nedostatek zinku – Zinek podporuje dobrý stav vlasů a pleti. Při nedostatku zinku se člověk potýká s akné, zpomalením růstu a vypadáváním vlasů, také s problémy s imunitou a hojením ran.

Nedostatek železa – Bledost, zvýšená únava, nesoustředěnost a chudokrevnost jsou nejčastějšími příznaky deficitu železa. Zvýšené dávky se doporučují především těhotným ženám a fyzicky aktivním lidem.

Vegani musí tělu dodat plnohodnotnou stravu. Základem jídelníčku by měly být nejrůznější obilniny, lustěniny, ořechy, semínka, řasy, čerstvá zelenina a ovoce.

Dopřejte si kukuřici, pohanku, ječmen, rýži nejrůznějších druhů, chybět by neměl také oves a proso. Vyplatí se řídit tím, co nám chutná. Z celozrnné mouky si udělejte zásobu těstovin, nakupujte tmavé pečivo, nejlépe chutnají druhy sypané nejrůznějšími semínky, dopřejte si neslazené lupínky. I z luštěnin si je možné vybrat. Od červené čočky, cizrny až po růzdné druhy fazolí.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.