LUŠTĚNINY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny | Posted on 18-08-2010

Luštěniny dělíme do tří hlavních skupin: fazole, hrách a čočka. Luštěniny jsou mnohem bohatší na bílkoviny než jiné druhy zeleniny. V kobinaci s obilím, rýží, chlebem nebo těstovinami získáme plnohodnotné bílkoviny. V Indii byl dostatek bílkovin zaručen ve všech dobách konzumací čočky a rýže, zatímco v Jižní Americe se užívala kombinace fazolí a kukuřice. V Číně a Japonsku se konzumuje velké množství tofu a dalších výrobků ze sóji.

Luštěniny mohou snížit nejen vysokou hladinu cholesterolu, ale také riziko kardiovaskulárních chorob. Obsahují bílkoviny, většinu vitamínů řady B a velké množství minerálů jako je hořčík, vápník, železo a zinek. Většina luštěnin obsahuje také selen. Jeho obsah záleží na zemi, z níž luštěnina pochází. Fazole mají vhodnou hladinu glykemického indexu (GI) a obsahují velké množství vlákniny, především nerozpustné ve vodě, která prospívá střevní mikloflóře, ale může způsobit problémy s plynatostí.

FAZOLE

Aduki jsou malé fazolky červené barvy, které jsou velmi oblíbené v čínské a japonské kuchyni. Jsou snadno stravitelné a hodí se do nádivek, dušených pokrmů, polévek a k naklíčení.

Borlotto jsou hnědé fazole s červenými skvrnami. Mají krémovou konzistenci a chuť podobnou jedlým kaštanům. Jsou k dostání sušené i čerstvé

Hnědé fazole se u nás běžně pěstují a jsou příbuzné s bílými fazolemi. Jsou vhodné do salátů, dušených pokrmů a polévek

Vigna čínská jsou malé fazolky bílé barvy, které mají na jedné straně černou skvrnu. Fazole je jemná a rychle změkne (doba varu po namočení je asi 35 minut). Je vhodná do salátů, dušených pokrmů a polévek.

Kidney (ledviny) jsou velmi oblíbené. Vzhledem i chutí připomínají hnědé fazole. Hodí se do salátů, k dušení, do polévek ale i jako samostatná příloha.

Vigna mungo představuje starou kulturní plodinu Indie, ale nyní se pěstuje především v Asii. Fazole mungo se nejčastěji používají k naklíčení. Naklíčené fazole mungo se také nazývají čínské klíčky.

Bílé fazole od prehistorických dob pěstovali jihoameričtí Indiáni. Existují fazole různých velikostí, přičemž doba varu závisí na velikosti fazolí. Bílé fazole se hodí do salátů, dušených pokrmů a polévek.

Černé fazole jsou příbuzné s bílými fazolemi. Jsou také velmi oblíbené v Jižní Americe a hodí se skvěle do salátů, dušených pokrmů a polévek.

Fazol měsíční (neboli lima) se pěstuje odpradávna ve Střední Americe. Barvou i tvarem připománá bob zahradní. Hodí se do salátů, polévek a do dušených pokrmů.

HRÁCH

Žlutý hrách se u nás pěstuje odpradávna a hrachová polévka stále patří k oblíbeným pokrmům.

Zelený hrách můžeme koupit i sušený a je vhodný k dušení i do polévek.  
ČOČKA

Čočka se na základě archeologických nálezů pěstovala ve Skandinávii již od doby kamenné. Stále se pěstuje na ostrově Gotlandu.

Zelenohnědá čočka je nejběžnějším typem. Doba varu je poměrně krátká, asi 30 minut. Nemusíme ji namáčet, ale namáčení zkrátí dobu varu.

Puy je tmavá zelenohnědá čočka, která se na rozdíl od ostatních druhů čočky nerozvařuje a doba varu je asi 18 minut.

Červená a žlutá čočka jsou tříděné a loupané. Vaří se velmi k rátkou dobu, asi 10 minut. Všechny druhy čočky používáme do dušených pokrmů, salátů, polévek a na obložené chlebíčky. Čočka bude obzvláště chutná, uvaříme-li ji v zeleninovém vývaru nebo ji ochutíme kmínem či provensálskými bylinkami. Chutnou přílohou je čočka uvařená a apak osmahnutá na másle společně s česnekem.
OSTATNÍ

Cizrna vypadá jako velký, trochu nepravidelný hrách. Má jemnou ořechovou chuť a nerozvařuje se. Hodí se do salátů, dušených pokrmů, polévek a hummusu.

Sojové boby se zřídka konzumují vařené, protože mají ostrou chuť a jsou těžko stravitelné. Sojové boby se zpracovávají na celou řadu produktů, jako je tofu či miso. Sojové boby jsou mimořádně bohaté na živiny a obsahují více bílkovin a tuku než ostatní luštěniny.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.