JABLKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ovoce | Posted on 31-08-2010

Jablka jsou nejběžnějším ovocem a jeho barva a tvrdost slupky určují typ odrůdy. Je možné koupit jablka žlutá, zelená, ale i červená nebo žíhaná. Rozlišujeme tři hlavní druhy podle doby sklizně a to letní, podzimní a zimní.

Sušená jablka, označované jako křížaly, prospívají našemu trávicímu traktu. Čerstvá jablka obsahují velké množství vitaminu C a také látky, které napomáhají lidskému organismu snižovat riziko rakoviny. Říká se, že dvě čerstvá jablka denně dokáží upravit náš metabolismus a chrání mozek před Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou. Jablka neobsahují skoro žádné bílkoviny, naproti tomu mnoho vody, ale málo cukrů. Plody jsou bohaté na stopové prvky jako je draslík, který je nezbytný pro správné vyvážení vody, pro přenos nervových podnětů, funkci střev a činnost svalů. Jablka také snižují krevní tlak, cholesterol a hladinu krevních tuků. Posilují imunitní systém, krevní oběh a také srdce. Dokáží stabilizovat hladinu cukru v krvi, zlepšují činnost střev a normalizují mikroflóru ve střevech. Slupka obsahuje nenasycené mastné kyseliny, hořčík, karoteny a železo. Jablka obsahují kromě vitaminu C také vitaminy B a to především B1, B2, B6 a B12. Také obsahují vitaminy A, E a K, kyselinu pantotenovou, kyselinu listovou, niacin, biotin a cholin.

Využítí jablek je bohaté a konzumovat je můžeme buď čerstvé nebo sušené. Pokud z jablek odstředíme šťávu, získáme velké množství vlákniny, vitaminů, minerálů a přírodního cukru v jedné sklenici. Pomocí destilace lze i z jablek získat pálenku, tzv. jabkovici. Z čerstvých jablek můžeme připravovat kompoty, džemy, marmelády a také je přidávat do koláčů , závinů nebo buchet. Připravují se z nich výtečná jablečná povidla a vyrábí  mošty i džusy.  Jablka slouží i jako aroma do jiných jídel, jako jsou kečupy nebo přesnídávky. Při tepelné úpravě ztrácí jablka až 70% vitaminu C, proto se doporučuje konzumovat jablka spíše syrová.

Jablka také obsahují pektin, který váže v žaludku tuky a cholesterol a napomáhá jejich snadnějšímu vylučování. Ve srovnání s ostatními druhy ovoce je obsah pektinu v jablku vysoký – až kolem 1 %.  Kdo si hlídá linii, najde v jablkách spolehlivou oporu díky malému množství kalorií.  Pokud trpíte problémy se spaním, může určitou pomoc v nouzi poskytnout jedno jablko, sklenka moštu nebo jablečný čaj před spaním. Častou příčinou nočního probouzení je totiž pokles hladiny krevního cukru. Díky ovocnému cukru v jablku zůstává obsah cukru v krvi delší dobu konstantní. Vitaminy skupiny B, hořčík a různé další rostlinné látky mají zase uklidňující účinek na nervy a tím pomáhají při usínání.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.