CUKR A JEHO NÁHRAŽKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ostatní | Posted on 21-07-2010

Také dáváte dětem sladkosti za odměnu? Pro jejich zdraví je to však spíš trest. Rafinovaný cukr stojí v pozadí mnohých zdravotních potíží. Naštěstí existují náhražký, které jsou mnohem zdravější a šetrnější.

Bílý cukr získal přezdívku „bílý jed“ a ne nadarmo. Bílý cukr škodí celému organismu, protože snižuje výkonnost svalů, zhoršuje funkci smyslových orgánů, oslabuje imunitní systém a obírá tělo o důležité vitamíny a minerály. Také urychluje stárnutí a napomáhá vzniku rakoviny. Proto může být příčinou onemocnění prakticky kteréhokoliv orgánu. Při jeho nadměrné konzumaci dochází k přemnožení kvasinek, které se živí právě cukrem. Rozmnožené kvasinky vylučují jed, který je pro naše zdraví velmi nebezpečný. Může způsobovat bolesti hlavy, únavu, deprese, zácpu, nadýmání, trávící potíže nebo záněty pochvy.

Proč je však bíly cukr tolik škodlivý? Cukrová třtina sice obsahuje živiny, které tělo k trávení cukru potřebuje, ale ty se při procesu rafinace vytrácí a tělo je tak nuceno sáhnout po vlastních zásobách minerálů a vitamínu, aby bylo schopno rafinovaný cukr zpracovat. Dennodenně konzumujeme spoustu skrytých cukrů, které jsou především v limonádách, sladkostech, sladkých jogurtech nebo v sirupech. Lidé přijímají mnohem více cukru, než ve skutečnosti potřebují. Naštěstí je možné tento bílý cukr nahradit. Můžeme využít přírodních sladidel, které na rozdíl od rafinovaného bílého cukru obsahují spoustu vitamínů, minerálů, různých enzymu, aminokyselin a nenasycených mastných kyselin. Samozrejmě i zde platí heslo  „všeho s mírou.

Javorový sirup

Javorový sirup se získává zahuštěním mízy cukerného javoru. Prodává se v několika druzích podle barvy a chuti – světlejší sirup je jemnější a hodí se téměř na všechno, tmavý má silnou javorovou chuť a používá se spíše jen na pečení.

Agávový sirup

Agávový sirup se chuťově velmi podobá cukru a přitom je mnohem sladší, proto jej můžete dávkovat mnohem méně než u klasického rafinovaného cukru. Nezvyšuje hladinu cukru v krvi tak jako bílý cukr a obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek. Použít jej můžete do těsta, do jogurtů i k oslazení nápojů.


Přírodní, hnědý cukr

Přírodní, nerafinovaný cukr poznáte podle hnědého zabarvení. Jsou v něm zachovány všechny živiny i aroma cukrové třtiny.


Melasa

Melasa vypadá jako velmi hustá černá tekutina a také se vyrábí z cukrové třtiny. Obsahuje všechny živiny, kterými cukrová třtina vyniká a mnohem menší množství kalorií než jiná sladidla. Je nejzdravější náhražkou rafinovaného cukru.

Med

Také med je pochopitelně zdravější náhražkou cukru. Bohužel ale způsobuje zvýšené vylučování inzulínu v krvi a je vysoce kalorický.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.