BANÁNY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ovoce | Posted on 15-07-2010

Podle archeologických nálezů byly rostliny podobné banánovníku známé již před 8 000 lety př.n.l.. První nejznámější písemná zmínka je z roku 327 př.n.l., kdy Alexandr Veliký objevil jeho chuť v Indii. První organizovaný sad se podle budhistických textů objevuje kolem roku 200 našeho letopočtu v Číně. Pote se banány šířili po celé Africe a v roce 1502 byly portugalskými kolonisty vybudovány první banánové plantáže v Karibiku a střední Americe.

Banán je ovoce protáhlého tvaru a mívá váhu kolem 120 až 200 g. Při nízkých teplotách šednou a ztrácí se jejich chuť. Banány jsou pochoutkou a zpestřením kazdodenního jídelníčku. Kromě tradičních „ovocných „ banánů existují také banány „zeleninové“. Obsahují větší množství škrobu, jsou zelené a syrové se téměř nedají jíst. Obsahují totiž velké množství taninu, takže jsou trpké. Tanin se díky kuchyňské přípravě ztrácí. Dá se smažit, vařit, péct a v podstatě nahrazují brambory. Běžná je i banánová mouka, vaří se banánové pivo, kečupy nebo se destilují na banánový gin.

Zralé banány obsahují az 22% sacharidů (glukóza, sacharóza a fruktóza), 75% vody a zbytek tvoří minerály a stopové prvky. Díky vysokému obsahu sacharidů jsou banány lehce stravitelné a proto si je pochvalují především lidé s nemocným žaludkem. To však platí pro zralé banány, protože zelené způsobují plynatost. Banány obsahují velké množství draslíku, který chrání srdce, sodíku, vápníku, zinku, manganu, molybdenu a hořčíku, který mírní křeče, bolesti hlavy a posiluje svaly.

Obsahuje také aminokyselinu tryptofan, která nám pomáhá klidně usnout a aminokyselinu tyrosin, která se uplatní při hlubokém, nerušeném spánku. Bánány jsou ovoce, které uklidnují naše nervy a drží naše emoce na uzdě.

Panuje mýtus o tom, ze se po banánech tloustne. Opak je pravdou, protože jeden středně velký banán obsahuje pouze 0,4 g tuku a 16 g sacharidů, velký banán obsahuje zhruba 602 mg sodíku, 2 g proteinu, 4 g vlákniny a pouze 140 kalorií. Je tedy skvělý při redukci tělesné hmotnosti, protože neobsahuje téměř žádný tuk a dokáže zasytit. Navíc obsahuje zásadité látky, které pomáhají v odkyselení organismu.

Banány jsou výborné v ovocných salátech, do moučníku, při přípravě masa, je možné je grilovat, smazit, péct… Před přípravou je však potřeba je pokapat citronovou šťávou, protože po oloupaní rychle hnědnou.

Když si banány koupíme, v žádném případě je neukládáme do ledničky. Pokud je tam dáme tak zčernají a ztratí chuť. Nezralé banány necháváme dozrát při pokojové teplotě.

Write a comment

You must be logged in to post a comment.