POLENTA – základní recept

0

Posted by Lucasinka | Posted in PŘÍLOHY | Posted on 30-06-2010

Budete potřebovat:
50 g polenty (kukuřičné mouky), 200 ml vody, sůl

Postup:
Vodu uvedeme do varu a jakmile se začne vařit, přisypeme kukuřičnou mouku. Osolíme a mícháme dřevěnou vařečkou. Jakmile se voda vsákne a polenta se začne odlepovat od stěn (podle typu polenty – někdy trvá minutu, nekdy 3), máme hotovo.

Můžeme dát na plech vychladit a pak vykrajovat různe tvary, které je možné  osmažit nebo grilovat.

BULGUR – základní recept

0

Posted by Lucasinka | Posted in PŘÍLOHY | Posted on 30-06-2010

Budete potřebovat:
150 g bulguru, 400 ml vody nebo zeleninového vývaru, 1 lžíce olivového oleje nebo másla

Postup:
V hrnci na oleji (nebo másle) rychle osmahneme bulgur, zalijeme horkou vodou a 10 minut vaříme na středním plameni. Po této době by všechna tekutina měla být vsáknutá. Během vaření nemícháme a před podáváním jen „provzdušníme“ vidličkou.

PROČ JSEM SE ROZHODLA VYHÝBAT ASPARTAMU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Stravování | Posted on 30-06-2010

Aspartam (Nutra sweet) je sladidlo, které je 200x sladší než cukr. Používá se pro oslazování široké škály potravin a nápojů.

Jeho nejvetší slabinou je, že se při teplotě  30 – 40°C (tj. i při tělesné teplotě) rozpadá na jednotlivé složky, které jsou samy o sobě toxické. Nejvíce diskutovanou složkou je metanol. Jeho maximální doporučená denní dávka je okolo 8 miligramů denne. Běžný nápoj, který je slazený aspartamem, má přibližně 555 mg této látky v jednom litru limonády. To odpovídá 56 mg metanolu na 1 litr.

Pro příklad: Když dítě, které váží 25 kg, vypije behem dne dve třetiny z dvoulitrové limonády, která je slazená aspartamem, vstřebá spolu s ní asi 732 mg aspartamu  (29 mg/kg), což představuje 70 mg metanolu. To je téměř 10x vice než je doporučený limit!!!

K tomu je třeba si také uvědomit, že aspartam je součástí nejen slazených limonád, ale také mnoha dalších potravin, jako jsou light jogurty, bonbóny, sirupy, zákusky nebo žvýkačky.

Aspartam  (L-a aspartyl -L-phenylalanine methyl ester) byl vynalezen v roce 1965 a dlouho se zdálo, že jde o ideální sladidlo. Doporučovalo se nejen diabetikům, ale i těhotným ženám. Až v roce 1985 se v USA vyslyšely tisíce stížností na vedlejší účinky této látky a aspartam byl prohlášen za nestabilní látku.

Americký kontrolní úřad sice zatím povoluje slazení aspartamem, zároveň ale zdokumentoval již 92 škodlivých příznaků při jeho časté konzumaci. Mezi jinými příznaky se uvádí otupělost, bolesti hlavy, únava, závratě, bolesti žaludku, bušení srdce, zvyšování hmotnosti, podrážděnost, úzkost, ztráty paměti, halucinace, vyrážky, záchvaty, slepota, hučení v uších, deprese, ztráta sluchu, křeče, ztráta chuti, nespavost či slabost. Někteří odborníci dávají aspartam do souvislosti dokonce i s nádory mozku, rotroušenou sklerózou, epilepsií, chronickými bolestmi svalů, chronickou únavou, Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou, cukrovkou, maligními tumory lymfatické tkáně, defekty novorozeňat aj. Aspartam je také velmi nebezpečný pro lidi trpící fenylketonurií.

Výsledky současných výzkumů se sice většinou shodují na škodlivosti aspartamu, ale jeho průkaznou toxicitu v malém množství se dosud nepodařilo prokázat. V Evropské unii již platí zákaz používání aspartamu ve speciálních potravinách, které jsou určeny pro těhotné ženy a děti. Pro ostatní lidi je určena maximální denní dávka cca 2,8 g, což je 28 tablet, pro človeka, vážícího 70 kg.

Je také důležité vědět, že náhražky cukru, jako je sacharin či aspartam, nám sice ušetří kalorie, ale o to dříve se dostaví pocit hladu.

JÁHLY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny/Pseudoobiloviny | Posted on 29-06-2010

Proso je obilnina, která pochází z Číny a v Evrope se pěstuje v teplých a suchých oblastech. Semena prosa – jáhly – jsou malé kulaté kuličky v průměru asi 1 milimetr. Jídla z jáhel jsou lehce stravitelná a přitom výživná a sitá. Tyto jídla jsou vhodná nejen pro děti, studenty, sportovce a těžce pracující ale také pro lidi v rekonvalescenci.

Jáhly jsou velmi vhodné pro lidi, kteří trpí chudokrevností, protože obsahují velké množství vitamínů skupiny B a minerálních látek jako je draslík, hořčík, železo, zinek, měď nebo fosfor. Jáhly se také doporučují v prevenci nebo při léčbě depresí a únavy. Jsou vhodné také při žaludečních obtížích, protože jsou jedinou zásaditou obilovinou. Doporučují se také při bezlepkové diete protože neobsahuje lepek. V jáhlech se nachází dostatek bílkovin a tuků a díky obsahu mierálních látek zlepšují metabolismus. Mohou tak pomoci při snaze jak zhubnout tak také ztloustnout. Jáhly by do svého jídelníčku měli zařadit také diabetici a ve východní medicíně se vyuzívají při léčbě sleziny a slinivky břišní. Odvar z neloupaného prosa slouží k pročištění organismu a protože jáhly mají na organismus zahřívací účinek, slouží také k vyvolání pocení.

Jáhly neobsahují jen minerály, ale také vlákninu. Vysokým podílem křemíku podporují zachování zdravých zubu, nehtů a vlasu a proto se doporucuje každé ráno žvýkat jednu kávovou lžičku syrového prosa a zapít ho vodou nebo čajem.


Jáhly při vaření nevytváření sliz a proto se doporučují všem, kteří trpí zahleněním dýchacích cest. Při oslabení vaziva a kožních onemocněních se také osvedrila dieta z jáhel. Je možné jimi posílit ledviny a příznivě pusobí na oči.

Z jáhel můžeme připravit celou řadu sladkých i slaných jídel. Známý je Jáhelník, coz jsou jáhly uvařené v mléce a zapečené s různým ovocem. Je možné jáhly připravit i jako knedlíky, placičky nebo karbanátky. Pozor je potřeba dát při delším skladování jáhel, protože mohou získat nepříjemnou pachut, která vzniká oxidací zrna. Pachuť však lehce odstaníme spařením horkou vodou. Je vhodné spařovat i čerstvě koupené jáhly, protože nikdy nevíme, jak dlouho byli uskladněny v obchodě.

Při přípravě jídla je vhodné jáhly nejprve přebrat. Pak je propláchneme a dvakrát či třikrát spaříme vařící vodou. Kdyz chceme, aby se uvařily rychleji, pospaření je dame ještě na několik hodin do studené vody. V té samé vodě je poté vaříme. Při vaření nebo dušení dodržujeme poměr jáhel a tekutiny 1:3 . Vždy, když jáhly vaříme, tekutinu mírně osolíme. Abychom měli jistotu, že jsou jáhly uvařené, je potřeba jim dopřát minimálně pul hodiny varu a pod pokličkou je ještě nechat dojít. Pokud vaříme jáhly na sladký pokrm, můžeme je vařit také v mléku, ovšem cukr přidáme az po uvaření, protože by se jinak jáhly mohly připalovat. Pokud vaříme jáhly jako slaný pokrm, je možné vodu nahradit různymi vývary.


ČERVENÁ ČOČKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny | Posted on 29-06-2010

Červená čočka je úžasná a chutná luštěnina, která nevyžaduje zdlouhavé namáčení ani vaření a je zdrojem důležitých minerálů, vitamínu a vlákniny.

Červená čočka pochází z Turecka, ale v dnešní době je rozšířena po celé Asii, ovšem v Čechách není pravidelným hostem na jídelníčku. Je to veliká škoda, protože tato čočka obsahuje velké množství železa, selenu, fosforu, zinku a vitamínu B6.

Čočku by do svého jídelníčku měli zařadit všichni lidé a yvláště ti, co drží růsné diety, diabetici, kojící ženy, vegetariáni, případne i lidé, kteří mají problém se zácpou. Červená čočka má vysoký podíl vlákniny, takže rychle zasytí a zároveň pročistí střeva. Obsahuje také velké množství bílkovin. Množství bílkovin v naší stravě je čím dál menší a pro diabetiky je vhodná předevsím z důvodu schopnosti rovnoměrného uvolňování glukózy do krve.

Velkou výhodou této čočky je její snadná a rychlá příprava. Nemusí se namáčet a na talíři ji můžeme mít uz do čtvrt hodiny. Její použití je všestranné. Je možné jí použít například do polévek, jako kaši, pokud ji rozmixujeme treba s jáhlami, můžeme připravit chutnou a predevším zdravou pomazánku. Je možné jí kombinovat s těstovinami, pohankou, při zahusťování omáček. Také je možné ji použít  již od 9.měsíce věku dítěte jako přikrmování a hlavní zdroj bílkovin. Je možné ji připravit nasladko s rozmixovaným banánem a smetanou, ale také pikantně s česnekem, chilli, cibulí a rajským protlakem. Za studena můžeme čočku přidat také do salátů. Pokud máte rádi bulgur, je možné zkusit i jeho kombinaci s červenou čočkou.

Mírnou nevýhodou této čočky může být nestálost barvy a tvaru. Při vaření totiž rychle ztrácí svou krásně načervenalou barvu a zbarvuje se spíše do oranžova. Pokud chceme zachovat její červenou barvu, je možné pri vaření přidat kari nebo kurkumu. Stejně tak se toto koření přidává i v Asii, kde mají s vařením této čočky nemalé zkušenosti. Tvar ovšem nikdy nedrží, protože při zpracování je z ní odstraňována slupka. To ale vůbec není na škodu, protože slupka luštěnin obsahuje oligosacharidy, které se ve střevech štěpí na škroby. Ty velmi rychle kvasí a proto většina luštěnin nadýmá. Protože však tato čočka jde na pulty obchodů již loupaná, je dobře stravitelná a nenadýmá jako jiné luštěniny.

BULGUR

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny/Pseudoobiloviny | Posted on 29-06-2010

Bulgur je nalámaná předvařená celozrnná pšenice, která se získává z tvrdé pšenice. Zrno se umyje, uvaří, usuší a pak podrtí na menší kousky. Namáčením vznikají enzymy a dochází k částečné přeměně škrobu na jednoduché cukry. Díky tomu je bulgur stravitelnější a zrno je biologicky aktivní. Bulgur se používá jako součást různých pokrmů,nebo jako příloha, která může nahradit rýži. Chutna mírně po oříškách a voní po obilí.

Bulgur  má vysokou nutriční hodnotu, obsahuje bílkoviny, vlákninu, vitamíny (především skupiny A), minerály (fosfor, železo, hořčík) a jen minimální množství tuku. Podporuje zdraví střev a působí velmi dobře na nervovou soustavu.

Příprava bulguru je velmi snadná. Protože absorbuje mnoho vody, je potřeba jej vařit v poměru 1:3 po dobu alespoň 12 minut. Je možné bulgur použít nejen do nádivek, karbanátků, jako zavářku do polévek, ale také jím lze nahradit rýži a je součástí středomořské a orientální kuchyně. Vzhledem k vysokému podílu živin a nízkému obsahu tuku je vhodný při různých dietách a protože nenadýmá a je lehce stravitelný, je možné jej podávat také dětem. Nejznámějším pokrmem z bulguru je salát původem z Libanonu a Sýrie, tzv. Tabbouleh.


CIZRNA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny | Posted on 29-06-2010

Cizrna je luštěnina, kterou lidé znali již před 12 tisíci lety. Zatímco u nas má silnou konkurenci v podobě čočky nebo fazolí, v Indii nebo arabských státech je neotřesitelnou královnou. Rostlina je vysoká kolem 40 centimetru, má malé lusky ve kterých bývá jedno az tri semínka. Chutí se podobá vařenému hrachu, avšak její chut připomíná oříšky.

Energetická hodnota ve 100g cizrny je zhruba 1100 Kj, množství bílkovin, tuků a sacharidů je podobné jako u ostatních luštěnin. Významný je však podíl vlákniny, který tvoří jednu pětinu celkové hmotnosti. Například u čočky je to jen jedna desetina.

Když si dáme k obědu stogramovou porci cizrny, dodáme tělu poloviční denní dávku vitamínu B9 nebo-li kyseliny listové a také asi čtvrtinu dávky železa a fosforu.

V ochodech je možné koupit cizrnu konzervovanou, která nám usnadní peripetie pri vaření. Pokud však sáhneme pro sušenou cizrnu, musíme ji alespoň na 24 hodin namočit, aby nabobtnala. Vodu je dobré během této doby měnit, protože by se při pokojové teplotě mohla snadko zkazit. Po nabobtnání cizrnu ještě propláchneme a vaříme v čisté vodě a to nejméně hodinu. Pokud vás trápí nadýmání, je vhodné cizrnu alespoň částečně oloupat. Snadněji se slupký oddělují pokud uvařenou cizrnu scedíme a pak zalijeme studenou vodou.

Cizrny vyuzití je relativně široké. Své uplatnění najde v zeleninových salátech, dá se zapékat, přidávat do gulášu, může se podávat jako příloha nebo z ní udělat pomazánku. Nejrozmanitější jídla z cizrny se vaří v Indii, kde je hinduistická kultura založená na velmi malé konzumaci živočišných bílkovin a proto čerpá cenné proteiny právě z cizrny. Chuť cizrny nejlépe doplňuje římský kmín, česnek, kurkuma, koriandr nebo chilli. Nejznamějsí je pomazánka Humus, která se připravuje z rozmixované cizrny, citronové šťávy, olivového oleje a sezamové pasty tahini.

Z cizrny se také vyrábí obdoba sójového tofu, které se nazývá Barmské tofu. V arabských zemích je známý pokrm Leb lemi a na severu Indie je to pokrm z cizrny, rajčat a koření, která se nazývá Chana Masala. Můžeme ale i improvizovat a uvařit si z cizrny polévku nebo jí nahradit fazole.