TZATZIKI VE VEGAN VERZI

1

Posted by Lucasinka | Posted in Dressingy/Dipy | Posted on 21-05-2018

Milovala jsem tzatziki a když jsem se rozhodla změnit stravování a vyřadit ze svého života všechny živočisné produkty, hledala jsem dlouho rostlinný jogurt, který by nebyl slazený. A našla jsem! Zkoušela jsem i verze bez jogurtu, ale nějak to nebylo ono. Tato verze tzatziki mi naprosto vyhovuje a je opravdu skvělá. Jediné, co je trochu zdlouhavější je vykapání jogurtu, ale věřte mi, nemá cenu to šidit, protože  pokud to neuděláte, budete mít jen tekutou směs místo krásně hustého a krémového tzatziki.


Budete potřebovat

500g neslazeného rostlinného bílého jogurtu, 1/2 větší okurky, 2-3 stroužky česneku, čerstvý kopr podle chutí, sůl

Postup

Nejprve si na misku položíme sítko, do něj vložíme mušelín nebo kus plátna a vlijeme rostlinný jogurt. Necháme alespoň 1 hodinu vykapat. Okurku podélně přeřízneme a malou lžičkou vydlabeme měkkou část. Tuhou část nastrouháme na jemném struhadle, vyždímeme a přendáme do misky. Přidáme utřený česnek, jemně nasekaný kopr a vykapaný hustý jogurt. Osolíme podle chuti a dáme alespoň na 10 minut vychladit.

DOMÁCÍ FALAFEL S PŘEKVAPENÍM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 21-05-2018

Včera jsem byla se synem ve zdejši veganske hospůdce, kam sem tam zajdeme na jídlo nebo pivko (já teda na nealko pivko). A protože venku bylo krásně, teploučko, sluníčko hřálo, tak jsem neměla moc chuť na nic „těžkého“. A tak jsem si objednala sýrový falafel, který jsem nikdy předtím neměla. Moc mi chutnal a tak jsem se dneska rozhodla ho napodobit v naší bez olejové a prostě zdravější, nesmažené, verzi….jediné „nezdravé“ je ten sýr uvnitř, ale není ho moc a tak se to i přesto dá považovat za zdravé jídlo.


Budete potřebovat

2 konzervy cizrny, 1 červená cibule, 5 stroužků česneku, 2-3 vrchovaté lžíce cizrnové mouky, 30g čerstvého koriandru, šťáva z 1/2 citronu, 1 lžička soli, 1 lžička římského kmínu, 1/4 lžičky kurkumy, rostlinný sýr Violife

Postup

Cizrnu slijeme, vhodíme do mixéru a rozmixujeme. Cibuli oloupeme, stejně tak i česnek a obojí také rozmixujeme na drobno (nebo nakrájíme, pokud se vám chce). Čerstvý koriandr nasekáme. Vše vhodíme do mísy, ochutíme solí, římským kmínem, kurkumou, přisypeme cizrnovou mouku a vlijeme citronovou šťávu. Promícháme a necháme zakryté alespoň 30 minut. Sýr Violife pokrájíme na kostky a troubu rozehřejeme na 200 stupňů. Vlhkýma rukama si odebereme část falafelové směsi, zploštíme a do středu vložíme kostku Violife sýru. Zabalíme, vytvarujeme kuličku a přendáme na plech vyložený pečícím papírem nebo silikonovou podložku. Připravené a naplněné falafely pečeme zhruba 30 minut. Podáváme s tzatziki, pitta chlebem a zeleninovým salátem.

SUPER ZDRAVÝ ČOKOLÁDOVÝ DORTÍK

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dorty | Posted on 20-05-2018

Miluju čokoládové dorty! Jak jste na tom vy? Nedávno jsem někde viděla čokoládový  dort, o kterém autorka tvrdila, že je plný semínek. Recept jsem ani nehledala a řekla jsem si, že to prostě zkusím…a když už jsem byla v tom zkoušení, rozhodla jsem se ho udělat opravdu super zdravý…


Budete potřebovat

na korpus: 1 hrnek vanilkového Alpro jogurtu (nebo jakéhokoliv jiného rostlinného jogurtu), 1/2 hrnku ořechového másla (použila jsem mandlové), 1/2 hrnku kokosové mouky, 1/3 hrnku kakaa, 1/4 hrnku agáve nebo jiného syrupu, 1/4 hrnku slunečnicových semínek, 1/4 hrnku dýňových semínek, 1 menší zralý banán, 4 lžíce chia semínek smíchaných s 1 hrnkem vody, 1 lžíce prášku do pečiva

na krém: 3 středně velké banány, 2 středně velká avokáda, 3/4 hrnku kakaa, 1/4 hrnku rostlinného mléka, 1 lžíce agáve nebo jiného syrupu

Postup

Nejprve do misky nasypeme chia semínka a zalijeme vodou. Necháme alespoň 15 minut. Troubu rozehřejeme na 170 stupňů. V míse smícháme kokosovou mouku, kakao, prášek do pečiva a rozmixovaná slunečnicová a dýňová semínka (nemusí být úplně na mouku). Do mixéru dáme ořechové máslo, jogurt, syrup a banán a vše rozmixujeme dohladka. Tekutou směs vlijeme do suché a rychle promícháme. Směs přendáme do dvou menších silikonových forem (pokud nemáte, použijte jednu větší, ale pak je potřeba prizpůsobit dobu pečení), vložíme do trouby a pečeme 35-45 minut nebo dokud není špejle po zapíchnutí a vyndání suchá.

Než se korpus upeče vhodíme do mixéru oloupané banány, avokáda, agáve syrup a rostlinné mléko. Rozmixujeme dohladka a nakonec vsypeme kakao. Pořádně zamícháme a necháme 15 minut vychladnout (čím déle, tím lépe). Po upečení necháme korpusy zcela vychladnout, promažeme krémem a ozdobíme.

BROKOLICOVÉ PESTO

0

Posted by Lucasinka | Posted in Těstoviny | Posted on 14-05-2018

Poslední dobou se snažím zařadit do jídelníčku brokolici, ale vždycky mi zbyde ten košťál…z něj dělám sem tam polévku nebo ho sním syrový. Ale napadlo mě udělat z něj pesto na těstoviny. Byl to hokus pokus a výsledek je tak dobrý, že jsem ho urcitě nedělala naposledy. Navíc je plný vitamínu, minerálů….a přitom je tam jen minimum surovin…Pokud chcete nějakou vitamínovou bombu v létě, určitě neváhejte


Budete potřebovat

200g brokolicového košťálu, 40g vlašských ořechů, 30g čerstvé bazalky, 2 lžíce lahůdkového droždí, 3 větší stroužky česneku, kúra a šťáva z 1/2 – 1 citronu, 1/3 hrnku vody, sůl

Postup

Košťál očistíme, oloupeme a pokrájíme. Vhodíme do vysokorychlostního mixéru, přisypeme vlašské ořechz, lahůdkové droždí, bazalku, česnek, citronovou kúru i šťávu a vodu. Rozmixujeme do hladka. Ochutíme solí, pokud je potřeba. Podáváme s těstovinama a čerstvýma rajčátkama.

RAW DONUTKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Nepečené moučníky | Posted on 30-04-2018

Každý den musím vymýšlet nějakou svačinu dceři do školy a synovi do školky. U obou je podminka, že svačinka nesmí obsahovat ořechy, kvůli připadným alergiím u jiných dětí (pokud by ochutnali). Tentokrát vznikly ty nejjednodušší, nejzdravější a nejrychlejší donutky ever….neváhejte vyzkoušet

Budete potřebovat

1 1/2 hrnku ovesných vloček, 10 velkých měkkých datlí, 2 vrchovaté lžíce tahini, špetka skořice, 1-2 lžíce rostlinného neslazeného mléka, vegan čokoláda (pokud chcete)

Postup

Ovesné vločky vsypeme do mixéru a rozmixujeme na konzistenci mouky. Nasypeme do misky. Do stejného mixéru vhodíme vypeckované datle a tahini a opět mixujeme, dokud nejsou všechny datle rozmixované. Datlovou směs vlijeme do ovesné moukz, přisypeme skořici a rukou mícháme, dokud se všechny suroviny nespojí. Pokud je směs příliš suchá, přilijeme 1-2 lžíce rostlinného mléka. Připravíme si silikonovou formu na donuty a směs do ní natlačíme. Dáme na 20 minut do mrazáku a pokud volíme čokoládovou polevu, můžeme si mezitím čokoládu rozpustit. Donuty vyndáme opatrně z formy a namáčíme v čokoládě. Můžeme různě nazdobit nebo nechat jen tak.

SUPER HUMUS BEZ OLEJE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Domácí výroba, Pomazánky | Posted on 28-04-2018

Miluju humus, ale snažím se vyhýbat oleji a kupovaným polotovarům jak jen je to možné. Každý kupovaný humus obsahuje spoustu a spoustu oleje a tak jsem sáhla po své nejoblíbenější kuchařce Plant Powered Families od Dreeny Burton a zkusila její humus bez oleje. Přiznám se, že od té doby, co jsem ho vyzkoušela, jen málokdy sáhnu po humusu v obchodě. Zkusila jsem i různé příchutě (ty nejlepší pokusy samozřejmě postupně přidám) a ještě nikdy jsem nebyla zklamaná.


Budete potřebovat

1 konzerva cizrny, 1/4-1/2 hrnku nálevu z cirnové konzervy, 2 lžíce tahini, 2-3 lžíce citronové šťávy, 2-4 stroužky česneku, sůl

Postup

Cizrnovou konzervu slijeme, ale nálev uchováme. Scezenou cizrnu nasypeme do mixeru, přidáme tahini, citronovou šťávu, sůl, česnek a 1/4 hrnku nálevu z cizrny. Začneme mixovat a pokud je potřeba, přilijeme více nálevu. Mixujeme dokud není humus hladký a krémový. Dochutíme solí nebo citronovou šťávou, pokud je potřeba a můžeme ihned podávat jen tak nebo posypeme uzenou paprikou.

SLUNEČNICOVÉ SUŠENKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Cookies/Sušenky/Tyčinky | Posted on 12-04-2018

Dcera byla pozvaná na narozeninovou oslavu a vždycky na podobné oslavy připravuju pro své děti vlastní jídlo. Tentokrát jsem zkusila jeden recept, který už jsem měla delší dobu uložený a sušenky jsem před dětma musela schovávat. Díkz zkombinování slunečnicových semínek a jedlé sody, jsou uvnitř nádherně zelené  a navíc jsou neskutečně dobré.

Budete potřebovat

140g slunečnicových semínek, 80g kokosového cukru, 60g rozmačkaných banánů, 30g kokosové mouky, 1 lžíce mletých chia semínek smíchaných se 3 lžícemi horké vody, 3/4 lžičky jedlé sody, 1/4 lžičky soli, 70g nemléčné čokolády

Postup

Troubu předehřejeme na 180 stupňů. Nejprve smícháme chia semínka s horkou vodou a necháme asi 10 minut. Slunečnicová semínka nasypeme do vysokorychlostního mixéru a rozmixujeme na téměř konzistenci mouky. Nasypeme do mísy, přidáme kokosový cukr, kokosovou mouku, jedlou sodu a sůl. Vmícháme rozmixovaný banán s chia gelem a mícháme, dokud se všechny suroviny nespojí v mírně lepící těsto. Nemléčnou čokoládu nasekáme na malé kousky a vmícháme do těsta. Poté si z těsta odebíráme cca 1 lžíci, kterou vlhkýma rukama vytvarujeme do kuliček, přendáme na silikonovou pečící podložku a zploštíme. Pečeme 10-12 minut, vyndáme z trouby a necháme na podložce cca 10 minut mírně vychladnout. Poté opatrně přendáme a  necháme zcela vychladnout. Dobrou chuť.

MAKOVÝ KOLÁČ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Koláče | Posted on 12-04-2018

Už dlouho jsem nedělala nic s mákem a při vybalování zásob po stěhování jsem objevila skoro kilové balení, takže mi nezbývalo nic jiného, než rychle něco vymyslet…a přiznám se bez mučení, že je koláč tak dobrý, že jsem ho v posledním týdnu dělala už podruhé. Můžete udělat jen tak nebo ozdobit jakýmkoliv ovocem. Díky jablkům je koláč úžasně vláčný.

Budete potřebovat

2 hrnky celozrnné špaldové mouky, 1 hrnek mletého máku, 3/4 – 1 hrnek kokosového cukru, 3 středně velká jablka, 1 zralý středně velký banán, 2 lžičky prášku do pečiva, 1 lžička mleté skořice, 1 1/2 – 2 hrnky rostlinného mléka, kúra z 1 citronu

Postup

V míse smícháme špaldovou mouku s mletým  mákem, práškem do pečiva a skořicí. Jablka omyjeme a i se slupkou nahrubo nastrouháme. Nastrouhaná jablka spolu s nastrouhanou citronovou kúrou nasypeme do moučné směsi a promícháme. Banán rozmixujeme do hladka, nalijeme do mísy k moučno-jablečné směsi a nalijeme 1 1/2 hrnku mléka. Promícháme a pokud je těsto příliš tuhé, přilijeme ještě trochu rostlinného mléka. Těsto nalijeme do silikonové formy a pokud chceme ozdobit ovocem, poklademe je na na těsto a mírně vtlačíme. Pečeme v předehráté troubě na 170 stupňů cca 20-30 minut – podle výšky těsta. Necháme zcela vychladit a můžeme servírovat.

MAKOVÁ KOLEČKA S DŽEMEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in VÁNOCE | Posted on 17-12-2017

Každý rok přemýslím, jaké nové cukroví vyzkouším. U nás je totiž ten problém, že partner jí jen linecké a děti v předchozích letech cukroví také moc nedali. Vyzkoušela jsem tyhle krásný kolečka a budu muset dělat další várku, protože jsem zjistila, že můj milovaný syneček mi je potají chodí krást a tak už jich zbylo jen pár :D


Budete potřebovat

100g celozrnné špaldové mouky, 70g kešu másla, 60g mletého máku, 50g banánu, 40g kokosu, 30g kokosového cukru, džem

Postup

Nejprve smícháme mouku s mákem, kokosem a cukrem. Do malého mixérku dáme kešu máslo a banán a rozmixujeme dohladka. Vlijeme do makové směsi, zamícháme a uložíme do lednice alespoň na 15 minut. Troubu rozehřejeme na 180 stupňů, plech vyložíme silikonovou podložkou nebo pečícím papírem a z těsta si uždibujeme malé kousky, ze kterých tvarujeme kuličky. Ty na plechu mírně zploštíme a prstem uděláme důlek. Pečeme 10 minut, poté vyndáme z trouby a do každého důlku dáme džem. Takto připravená kolečka vrátíme zpět do trouby a pečeme ještě dalších 10 minut. Vyndáme a necháme zcela vychladnout.

Pozn. Pokud nemáte kešu máslo, můžete vyzkoušet i jiné ořechové máslo, ale nedoporučuji arašídové pro jeho příliš výraznou chuť. Džem jsem použila malinový bez cukru. Můžete použít i jiný, ale neměl by obsahovat velké kousky.

MEDAILONKY V HOUBOVÉ OMÁČCE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Omáčky, Seitan/Tempeh/Soja | Posted on 06-12-2017

Před pár měsíci jsem dělala rychlé seitanové medailonky a houbovou omáčku. Ovšem nečekala jsem, že to bude všem tak moc chutnat a nějak mě nenapadlo si poznamenat recept. Zkusila jsem recept udělat znovu a bylo mi řečeno, že je to snad lepší než posledne. Takže tady je receptura :D Je to opravdu rychlovka – uvařeno za 30 minut


Budete potřebovat

na medailonky: 1 hrnek pšeničného lepku, 3 lžíce lahůdkového droždí, 1/4 hrnku sojové omáčky, 1/2 hrnku vody (nebo vývaru)

na omáčku: 500g žampionů, 6 stroužků česneku, 250ml Alpro sojové smetany, 250ml vody, 1 lžice citronové šťávy, 1 lžička římského kmínu, 1 lžička soli, 1-2 lžičky kukuřičného škrobu smíchaného se 2-4 lžícemi vody (ale nemusí být)

Postup

Nejprve si připravíme seitan. V jedné míse smícháme pšeničný lepek s lahůdkovým droždím, v jiné misce smícháme sojovou omáčku s vodou. Tekutou směs nalijeme do suché směsi a vypracujeme pevné a tvárné těsto. To pokrájíme na menší kousky, rukou zploštíme a narovnáme na plech vyložený pečícím papírem nebo silikonovou podložku. Pečeme při 180 stupních 10 minut, poté medailonky otočíme a pečeme dalších 5 minut.

Mezitím očistíme žampiony a pokrájíme je na větší kousky. Vhodíme do velké nepřilnavé pánve a necháme mírně osmahnout. Přidáme utřený česnek, římský kmín, sůl, citronovou šťávu a zalijeme sojovou smetanou a vodou. Rozmícháme a vaříme 10 minut. Pokud chceme omáčku zahustit, smícháme škrob s vodou a za stálého míchání vlijeme do omáčky.

Hotové medailonky přendáme do omáčky a necháme je pod pokličkou ještě 5 minut povařit. Podáváme s knedlíkem, bulgurem nebo rýží, případně bramborem. Vlastně s čímkoliv chcete.