MRKVOVO-ZÁZVOROVÁ POLÉVKA S LIMETKOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 09-09-2020

Už delší dobu mi každý týden chodí bedýnky s ovocem a zeleninou. Minulý týden jsem se rozhodla změnit „dodavatele“ a dnes mi nová bedýnka přišla s receptem, na tuto polévku, spolu se všema surovinama. Přidala jsem ještě červenou čočku a protože všem moc chutnala, rozhodla jsem se o recept na ní podělit i s vámi. Polévka je velice jednoduchá na přípravu i suroviny a díky zázvoru vás v chladnějších podzimních dnech, krásně prohřeje.


Budete potřebovat

1 větší cibule, 600g mrkve, 1 konzerva kokosového mléka, 900ml zeleninového vývaru, 1/2 hrnku červené čočky, cca 2 cm velký kousek zázvoru, šťáva z 1 limetky, sůl a pepř na dochucení

Postup

Nejprve si připravíme vývar. Cibuli drobně pokrájíme, nasypeme do hrnce a podlijeme trochou vývaru. Jakmile cibule zesklovatí, přisypeme pokrájenou mrkev a oloupaný, na menší kousky pokrájený zázvor a červenou čočku. Přilijeme vývar a kokosové mléko a vaříme cca 20 minut nebo dokud není mrkev měkká. Rozmixujeme dohladka, přilijeme limetkovou šťávou a dochutíme solí a pepřem.

ZELENINOVÁ SEKANÁ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 06-09-2020

K nedělnímu obědu většinou dělám knedlíky s nějakou omáčkou, protože vím, že tím partnerovi zaručeně udělám radost. Ale tentokrát jsem chtěla udělat radost hlavně sama sobě, protože jsem se v posledních dnech necítila nejlépe. Sice jsem v kuchyni strávila trochu více času, ale stálo to za to.


Budete potřebovat

na sekanou:

1 cibule, 4 stroužky česneku, 1 řapík celeru, 1 středně velká mrkev, 1/4 červené papriky, 2 lžíce sušených brusinek, 1/4 litru zeleninového vývaru (na podlévání zeleniny), 4 lžíce čerstvé petrželky, 1 lžička římského kmínu, 3 lžíce BBQ omáčky, 1 1/2 lžíce citronové šťávy, 1 1/2 lžíce mletého lněného semínka, 1/4 lžičky uzené papriky, 3/4 lžičky soli, 1/2 hrnku strouhanky, 2 konzervy cizrny (nebo 1 konzerva cizrny a 1 bílých fazolí)

Na glazuru:

3 lžíce BBQ omáčky, 1 lžíce javorového sirupu, 2 lžičky kečupu, 1/2 lžičky uzené papriky

Postup

Na pánev nasypeme drobně pokrájenou cibuli, řapíkatý celer, mrkev a papriku. Podléváme vždy trochou zeleninového vývaru dokud zelenina nezměkne. Změklou zeleninu přendáme do mísy, přisypeme lněné semínko a drobně posekanou čerstvou petrželku. Vmícháme BBQ omáčku, citronovou šťávu, římský kmín, sůl a uzenou papriku. Promícháme a necháme trochu vychladit. Mezitím předehřejeme troubu na 200 stupňů. Také slijeme a propláchneme cizrnu a po troškách rozmixujeme. Vmícháme spolu se strouhankou k zeleninové směsi a případně dochutíme solí, pokud je potřeba. Formu vyložíme pečícím papírem a připravenou směs do ní přendáme, uhladíme a potřeme glazurou. Tu připravíme smícháním BBQ omáčky, javorového syrupu, kečupu a uzené papriky. Takto připravenou sekanou zakryjeme alobalem, vložíme do trouby a pečeme 20 minut. Pak alobal sundáme a nezakryté pečeme dalších 25-30 minut. Upečenou sekanou vyndáme z trouby a necháme zcela vychladnout (nejlépe do druhého dne). Před servírováním pokrájíme na cca 1 cm silné plátky, které vložíme do předehřáté trouby a prohřejeme. Podáváme s pečeným nebo vařeným bramborem nebo bramborovou kaší a cibulovou šťávou.

Pozn. Pokud vám nevadí použití oleje, můžete plátky sekané osmahnout na pánvi.


ZAPEČENÉ TĚSTOVINY ALÁ ŠUNKOFLEKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Těstoviny | Posted on 03-08-2020

Už delší dobu jsem měla chuť na šunkofleky s kyselou okurkou na straně. Taková vzpomínka na dětství. Párkrát jsem zkoušela zapéct těstoviny, ale nikdy to nebylo takové to „wow“. Tentokrát se ale zadařilo na výbornou a ten pocit, vzpomínky z dětství..to všechno tam bylo. Takže se jdu o recept podělit i s vámi a snad budete také tak nadšení.


Budete potřebovat

500g nevařených těstovin, veganská slanina nebo párky

na omáčku: 300g hedvábného tofu, 250ml Alpro sojové smetany, 250ml neslazeného sojového mléka, 2 lžíce kukuřičného škrobu, 3 lžíce lahůdkového droždí, 1 lžička černé soli Kala Namak, sůl na dochucení

Postup

Nejprve uvaříme těstoviny v osolené vodě, dokud nejsou al dente a rozehřejeme troubu na 200 stupňů. Mezitím osmahneme veganskou slaninu nebo párek a připravíme omáčku na zapečení. Tu připravíme tak, že všechny ingredience nasypeme do mixéru a rozmixujeme dohladka. Dochutíme solí. Uvařené těstoviny slijeme, smícháme s osmahnutým párkem nebo slaninou a vmícháme připravenou omáčku. Vše promícháme a přendáme do zapékacího pekáčku. Vložíme do trouby a pečeme 20 minut nebo dokud není povrch krásně zlatavý. Nejlépe chutná s kysanou okurkou nebo jinak naloženou zeleninou.

TĚSTOVINOVÝ SALÁT PO ŘECKU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Saláty, Těstoviny | Posted on 03-07-2020

Původně jsem tento salát plánovala na teplejší dny, kdy si ho budeme moc sníst venku někde v přírodě, ale honila mě mlsná a byla jsem líná vařit. Tak jsem ho udělala k dnešní večeři, upekla k němu domácí rohlíčky a všichni byli maximálně spokojený. Tento salát můžete připravit i jako přílohu na grilování, nebo ho jíst jen tak. Nezklame nikdy.

Budete potřebovat

250g neuvařených těstovin, 1 konzerva cizrny, 250g rajčat, 1 hrnek tofu fety (recept zde), 1/2 okurky, 3 stonky řapíkatého celeru, 1/2 hrnku černých oliv, 1/2 hrnku sušených rajčat, 1/2 hrnku čerstvé bazalky, 1 lžíce marinády na tofu fetu, 1/2 lžičky soli, bílý pepř na dochucení

Postup

Těstoviny uvaříme dle návodu. Jakmile jsou měkké, slijeme vodu a propláchneme je studenou vodou. Vsypeme do mísy, do které jsme si nakrájeli rajčata, okurku a sušená rajčat. Vmícháme cizrnu, na půlky pokrájená rajčata a nasekanou bazalku. Ochutíme solí, bílým pepřem a nakonec vmícháme tofu fetu spolu s lžící marinády. Promícháme a můžeme rovnou servírovat. Nejlépe je však nechat alespoň na půl hodiny v lednici.

TOFU FETA

1

Posted by Lucasinka | Posted in Domácí výroba | Posted on 02-07-2020

Podobný recept jsem zkoušela už loni, ale nebyla jsem s ním úplně spokojená. Tentokrát jsem přidala víc toho a naopak ubrala onoho…a s výslednou chutí jsem byla maximálně spokojená. I proto se o něj dnes podělím s vámi. Tofu feta chutná skvěle v různých salátech, ať už těstovinových, luštěninových nebo zeleninových. Pokud tofu do marinády rozdrobíte nebo pokrájíte jen na malé kostičky, můžete s ní obzvláštnit i pizzu nebo různé sendviče.


Budete potřebovat

450g extra pevného tofu natural, 2 lžíce teplé vody, 2 lžíce olivového oleje, 1 lžíce lahůdkového droždí, 1 lžíce jablečného octa, 1 lžíce citronové šťávy, 1 lžička bílé miso pasty, 1 lžička soli, 1 lžička granulovaného česneku

Postup

V uzavíratelné misce smícháme teplou vodu s miso pastou, olivovým olejem, lahůdkovým droždím, octem a solí. Vmícháme sůl a česnek. Tofu osušíme a pokrájíme na malé kostičky (nebo rozdrobíme rukou na větší kousky) a vložíme do marinády. Promícháme, uzavřeme a necháme alespoň 1 hodinu manrinovat v ledničce. Čím déle necháme marinovat, tím více chutí tofu nasaje. Během marinování několikrát promícháme.

DHAL Z ČERVENÉ ČOČKY S PEČENÝM LILKEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny, Omáčky | Posted on 30-06-2020

Nevím jak u vás, ale u nás se dost ochladilo, začalo pršet a tak jsem dostala chuť na něco teplého, kořeněného, ale zároveň rychlého a nenáročného na suroviny. Zároveň to muselo být něco, co budou jíst i děti a protože jsem dhal dělala už několikrát, věděla jsem, že s ním budu mít uspěch :D


Budete potřebovat

na pečený lilek:

1 středně velký lilek, 1 lžíce vody, 1 lžička římského kmínu, 1 lžička soli

Dhal:

1 větší červená cibule, 4 stroužky česneku, 3cm velký kousek zázvoru, 200g červené čočky, 1 konzerva sekaných rajčat, 800ml zeleninového vývaru, 2 lžičky mleté kurkumy, 2 lžičky Garam Masala, 1 lžička římského kmínu, 1/2 lžičky sušeného zázvoru, sůl na dochucení

Budete potřebovat

Nejprve rozehřejeme troubu na 200 stupňů. Poté omyjeme lilek, pokrájíme ho na větší kostičky a v míse smícháme s vodou, římským kmínem a solí. Přendáme na plech vyložený pečícím papírem, dáme do trouby a pečeme 20 minut.

Mezitím nasypeme do hrnce drobně pokrájenou cibuli, nastrouhaný česnek a zázvor. Podlijeme trochou vývaru a necháme změknout. Poté přisypeme červenou čočku a všechno koření, přilijeme sekaná rajčata a vývar a vaříme za občasného míchání cca 20 minut nebo dokud není čočka zcela rovařená. Dochutíme solí, pokud je potřeba. Servírujeme s rýží a pečeným lilkem.

CIZRNOVÁ POMAZÁNKA S KOPREM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Pomazánky | Posted on 22-06-2020

Konečně u nás přestalo pršet a také jsem měla dostatek kvásku na zadělání mého prvního domácího kváskového chleba. Po vyndání chleba z trouby jsem zjistila, že bohužel nemám s čím ho podávat (přeci jen si zaslouží víc než jen samotný humus, že?) a tak jsem koukla do špajzky a vznikla tato pomazánka. Chutná výborně, je rychlá, plná zdravých ingrediencí a pokud si uděláte vlastní humus bez oleje, tak i zcela bez tuků.


Budete potřebovat

2 konzervy cizrny, 300g humusu, 2 lžíce plnotučné hořčice, 2 stonky řapíkatého celeru, 2 větší kysané okurky, 2 lžíce nasekaného čerstvého kopru, 1 lžíce nasekaných mořských řas, mletý bílý pepř

Postup

Cizrnu slijeme a rozšťoucháme. Řapíkatý celer a kysané okurky nakrájíme na drobno a přisypeme spolu s drobně nasekaným koprem a mořskými řasami k rozšťouchané cizrně. Vmícháme humus a hořčici a trochu mletého bílého pepře. Pořádně promícháme a necháme alespoň 30 minut vychladnout v lednici. Servírujeme na domácím nebo kupovaném kváskovém chlebu (nebo i jiném pečivu), připadně na listu salátu, pokud se vyhýbáte lepku.

DVOUBAREVNÁ BÁBOVKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dorty | Posted on 16-06-2020

Obyčejně používám na koláče a dortíky svůj jednoduchý receptík, ale tentokrát jsem si řekla, že je potřeba vyzkoušet zase něco jiného. A bábovka byla díky hedvábnému tofu krásně vláčná i druhý den po upečení (určitě by byla i třetí, ale u nás sladké moc dlouho nevydrží). Kdo chce, může do světlé směsi přimíchat trochu kurkumy kvůli barvě.


Budete potřebovat

240g hladké mouky, 200ml rostlinného mléka, 175g cukru, 175g banánu, 125g hedvábného tofu, 30g kakaa + 4 lžíce horké vody, 25g kukuřičného škrobu, 1 1/2 lžičky prášku do pečiva, 1 1/2 lžičky vinného octa, 1/4 lžičky jedlé sody

Postup

Troubu rozehřejeme na 160 stupňů. Nejprve v jedné míse smícháme kakao s horkou vodou, aby nám vznikla čokoládová pasta. Ve druhé míse smícháme mouku, kukuřičný škrob, cukr, prášek do pečiva a jedlou sodu. Do mixéru dáme hedvábné tofu, banán, vinný ocet a yalijeme rostlinným mlékem. Roymixujeme dohladka a vlijeme do moučné směsi. Jakmile máme těsto bez hrudek, nalijeme půlku těsta k čokoládové pastě a promícháme. Do silikonové formy nejdřív nalijeme světlé těsto, pak čokoládové, světlé a znovu čokoládové. Pokud nepoužíváme silikonovou formu, je potřeba klasickou formu vymazat olejem a vysypat moukou. Pečeme 50-60 minut nebo dokud není špejle po vytažení čistá. Necháme vychladit a můžeme polít čokoládou a nebo prostě nechat tak, jak je.

TOFU SALÁTEK S KOPREM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Pomazánky, Saláty | Posted on 14-06-2020

Kopr miluju a v obchodě jsem narazila na krásný čerstvý. Protože tu máme opět slunečné počasí, nikdo nechtěl ani slyšet o teplé večeři (brousila jsem si zuby na koprovku) a tak jsem udělala tenhle salátek z tofu, přidala kopr a pár dalších věcí, zabalila do tortil a všichni jsme byli velice spokojení.


Budete potřebovat

280g extra pevného tofu natural, 3 lžíce veganské majonézy, 2 lžíce citronové šťávy, 2 lžičky plnotučné nebo dijonské hořčice, 3 jarní cibulky (bílou i zelenou část), 2 stonky řapíkatého celeru, svazek čerstvého kopru, sůl (použila jsem černou Kala Namak, ale funguje i s normální), bílý pepř

Postup

Tofu rozdrobíme, smícháme s hořčicí, majonézou, citronovou šťávou, přidáme drobně posekanou jarní cibulku, řapíkatý celer i kopr. Dochutíme solí a pepřem a můžeme servírovat na chlebu nebo zabalit do tortil spolu se strouhanou mrkví a rukolou.

RAJČATOVÉ FAZOLE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny | Posted on 09-06-2020

V kavárně, kde jsem pracovala byly velmi populární uzené fazole na topince. Ovšem tam jsme je dělali z polotovaru a nikdy jsem jim nepřišla moc na chuť. Dneska jsem náhodou narazila na verzi se sušenýma rajčatama, která je hodně rychle udělaná, ale přitom není připravovaná z polotovaru a dá se udělat zcela bez oleje. K tomu jsem v troubě opekla kváskový chleba, který jsem počesnekovala a pochutnali jsme si moc. Dětem jsem opekla toastový chleba a všem přidala čerstvou zeleninu.

Budete potřebovat

1 cibule, 4 stroužky česneku, 3 konzervy fazolí (použila jsem mix cannelliny a cizrny), 2/3 hrnku sušených rajčat, 1/2 hrnku rajského protlaku, 1/2 hrnku kečupu, 1/2 hrnku vody, 1 lžíce tmavého cukru, 2 lžičky sojové omáčky, 2 lžičky uzené papriky

Postup

Cibuli drobně pokrájíme a vhodíme do hrnce. podlijeme trochou vody a jakmile zesklovatí, přisypeme pokrájená sušená rajčata, utřený česnek, pak také rajský protlak s kečupem a vodou. Ochutíme cukrem, uzenou paprikou a sojovou omáčkou. Nakonec vmícháme slité a okapané fazole (nebo cizrnu) a zhruba 10 minut povaříme na mírném ohni. Tato směs je úžasná  na topince a pokud preferujete ostřejší, přidejte chilli nebo na talíři ochuťte srirachou.