(NE)SÝROVÝ CAESAR DRESSING

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dressingy/Dipy | Posted on 25-06-2016

Budete potřebovat

1/3 hrnku kešu oříšků, 1/2-1/3 neslazeného mandlového mléka, 2 lžíce lahůdkového droždí, 1 lžíce chia semínka, 1 1/2 lžičky javorového sirupu, 1/2 lžičky soli, 1/2 lžičky vloček mořských řas, 1/2 lžičky kapary, 1 stroužek česneku

Postup

Kešu oříšky alespoň na hodinu namočíme, pak je slijeme a osušíme. Do mixéru nasypeme kešu oříšky, lahůdkové droždí, chia semínka, sůl, vločky mořských řas, kapary, česnek, mléko, citronovou šťávu a javorový sirup. Rozmixujeme do hladka. Pokud chcete více sýrovou chuť, přidejte více lahůdkového droždí. Servírujeme s listy římského salátu a polentovými krutony. Do salátu můžeme přidat i půlky cherry rajčat.

KEŠU SÝR S UZENOU PAPRIKOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Pomazánky | Posted on 24-06-2016

Budete potřebovat

2 1/2 hrnku kešu oříšků, 2 lžíce lahůdkového droždí, 2 lžíce citronové šťávy, 1 1/2 lžíce červeného vinného octa, 1 lžíce světlé miso pasty, 3 stroužky česneku, 1-2 lžičky uzené papriky, 1/2 lžičky soli

Postup

Kešu oříšky si nejdříve alespoň na půl hodiny namočíme. Poté je slijeme, osušíme a vhodíme do mixéru spolu s lahůdkovým droždím, citronovou šťávou, červeným vinným octem, miso pastou, česnekem, uzenou paprikou a solí. Vše rozmixujeme co nejvíce do hladka. Dochutíme, pokud je potřeba a můžeme ihned mazat na pečivo.

CIZRNOVO-ČOČKOVÝ SALÁT

0

Posted by Lucasinka | Posted in Pomazánky | Posted on 23-06-2016

Budete potřebovat

1 hrnek uvařené červené čočky, 1 hrnek uvařené cizrny, 1 stonek řapíkatého celeru, 1 středně velká mrkev, 1/4 červené nebo zelené papriky, 2-3 jarní cibulky, 1 větší kyselá okurka, 3-4 lžíce hummusu,  3 lžíce lahůdkového droždí, 3 lžíce čerstvého kopru, 1 lžíce horčice, 1/2 lžíce citronové šťávy,1/2 lžičky kurkumy, 1/2 lžičky uzené papriky, 1/2 lžičky černé soli

Postup

Cizrnu rozšťoucháme, přimícháme červenou čočku, na malé kousky nakrájený řapíkatý celer, nastrouhanou mrkev, drobně pokrájenou papriku, jarní cibulku a na jemno nastrouhanou kyselou okurku. Vmícháme hummus, lahůdkové droždí, drobně nasekaný kopr, hořčici, citronovou šťávu, kurkumu, uzenou papriku a sůl. Vše promícháme, dochutíme solí nebo hořčicí, pokud je potřeba a necháme alespoň 30 minut v lednici odležet. Podáváme s pečivem.

TWIX S BANÁNOVO-DATLOVÝM KARAMELEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Nepečené moučníky | Posted on 21-06-2016

Budete potřebovat

Na spodní část

1 hrnek ovesných vloček (mohou být i bezlepkové), 8 měkkých datlí, 3 lžíce vody, 1 lžička vanilkového extraktu, špetka soli

Na banánovo-datlový karamel

12 měkkých datlí, 1 menší banán, 2 lžíce vody, 2 lžičky chia semínek,  1/2 lžičky vanilkového extraktu, špetka soli

Ostatní

Hořká kvalitní (ne mléčná) čokoláda

Postup

Do mixéru nasypeme ovesné vločky se špetkou soli a rozmixujeme na jemno. Přidáme datle, vodu a vanilkový extrakt a mixujeme, dokud se vše nespojí v těsto. Směs rozprostřeme do připravené formy a připravíme karamel. Ten připravíme rozmixováním datlí, banánu, vody, chia semínka, vanilkového extraktu a špetky soli. Karamel nalijeme na připravený ovesný korpus, rozprostřeme a dáme do mrazáku alespoň na 2 hodiny (nejlépe však na delší dobu). Po ztuhnutí pokrájíme na požadované tvary (tyčky, kostky, trojúhelníčky atd). Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni a připravené tyčky v ní obalíme. Necháme ztuhnout a můžeme konečně ochutnat.

„KKK“ NEBO-LI KEŠU KRÉM S KARI

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dressingy/Dipy | Posted on 21-06-2016

Budete potřebovat

1 hrnek kešu oříšků, 1/2 hrnku tuhé části z plechovky kokosového mléka, 2 lžíce vody, 1 1/2 lžičky kari koření, 1 lžička jablečného vinného octa, 1 lžička datlového sirupu (nebo jiného sirupu), 1/4 lžičky sušeného česneku, sůl podle chuti

Postup

Všechny suroviny dáme do mixéru a rozmixujeme do hladka. Dochutíme solí, pokud je potřeba a dáme alespoň na 30 minut do lednice.

KURKUMOVÝ FALAFEL DOG NA ŠPEJLI

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 21-06-2016

Nedávno jsem při  hledání nových receptů narazila na stránkách http://theplantstrongvegan.com/ na tento úžasný a přitom jednoduchý a rychlý recept. Jedná se vlastně o zdravější verzi Hot Dogu, kde je pečivo nahrazeno těstem na falafel. Určitě vyzkoušejte a nebudete litovat.


Budete potřebovat

malé veganské párky, 2 plechovky cizrny, 1 hrnek cizrnové mouky, 1/4 hrnku hladkolisté petržele, 4 lžíce lahůdkového droždí, 2 lžíce namletého lněného semínka, 4-6 stroužků česneku, 1 menší červená cibule, 2 lžičky kurkumy, 1 1/2 lžičky římského kmínu, 1 lžička uzené sladké papriky, sůl podle chuti

Postup

Cizrnu rozmixujeme a smícháme cizrnovou moukou, nasekanou petrželí, lahůdkovým droždím, lněným semínkem, utřeným česnekem, drobně nasekanou cibulí a kořením. Ochutíme solí a necháme cca 15 minut odležet. Vezmeme si do ruky kousek těsta, zploštíme ho, položíme párek a zabalíme do těsta. Takto připravené falafelové válečky přendáme na plech vyložený pečícím papírem.

Jakmile máme vščchno těsto zpotřebované, dáme falafel dogy do trouby a pečeme při 200 stupních 20-30 minut nebo dokud nezačnou zlátnout. Vyndáme, opatrně zastrčíme špejli a podáváme třeba s pečenýma hranolkama a „KKK“ aneb kešu krém s kari.

Pozn. Kdo má rád koriandr, může jím nahradit petržel. Pokud neseženete malé veganské párky, použijte velké a rozpulte je (nebo pokrájejte na menší kousky a podávejte třeba jako Finger Food). Falafel dogy je možné také osmažit, ale my se výhýbáme oleji a smaženému, takže jsem zvolila tutu zdravější verzi.


PEČENÉ HRANOLKY BEZ TUKU

0

Posted by Lucasinka | Posted in PŘÍLOHY, Zelenina | Posted on 20-06-2016

Také máte rádi hranolky nebo pečené brambory, ale vyhýbáte se olejům a tukům obecně? Já se po přechodu na plant-based stravovani pokoušela několikrát o pečené brambory nebo hranolky, ale vždycky byly velmi tvrdé na povrchu a nebylo to prostě ono. Tahle verze je super, hranolky jsou krásně křupavé, ale přitom krásně měkkoučké.

Budete potřebovat

brambory, rýžová mouka, koření dle chuti (já mám nejradši uzenou papriku, sušený česnek a sůl)

Postup

Brambory oloupeme (nemusíme), nakrájíme na hranolky a nasypeme do mísy. Vše zalijeme vodou tak, aby brambory byly zcela ponořené. Takto necháme cca 1 hodinu. V jiné míse smícháme rýžovou mouku s kořením a okapané brambory do nich přendáme a vše promícháme.

Takto připravené brambory přendáme na plech vyložený pečícím papírem a pečeme při 200 stupních cca 20-30 minut nebo dokud nejsou zlatavé a křupavé.

Pozn. Poměr mouky a koření se mi osvědčil na 1 lžíci mouky 1 lžička papriky, 1 lžička soli a 1 lžička sušeného česneku – to mi vystačí na celý plech hranolek.



RÝŽOVÝ PUDINK S OVOCNOU OMÁČKOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Kaše | Posted on 20-06-2016

Přemýšlíte co k snídani? Máte rádi různé kaše, ale ovesná už vás nudí? Zkuste si večer připravit tuhle rýžovou s ovocnou omáčkou a ráno nejen že budete mít snídani připravenou během vteřiny, ale také si náramně pochutnáte. Nevěříte? Tak to musíte vyzkoušet

Budete potřebovat

Na rýžový pudink

5 hrnku vody nebo rostlinného mléka (dala jsem půl mléka a půl vody), 1/2 hrnku rýžové mouky, 8 měkkých datlí, 1/2 hrnku jablečného pyré, 1 1/2 lžičky vanilkového extraktu, 1/2 lžičky jablečného octa

Na ovocnou omáčku

500g mraženého ovoce (použila jsem směs jahod, černého a červeného rybízu, ostružin), 2 lžíce datlového sirupu (není nutné), 1/2 lžíce kukuřičného škrobu

Ostatní

3 lžíce chia semínek, 1/2 lžičky datlového sirupu, 3/4 hrnku rostlinného mléka nebo vody

Postup

Nejprve smícháme chia semínka s datlovým sirupem a mlékem/vodou. Necháme cca  hodinu nabobtnat.

Ovoce rozmixujeme dohladka, pokud je potřeba, osladíme jej datlovým sirupem, vmícháme kukuřičný škrob a přivedeme k varu. Jakmile začne směs houstnout, odebereme z plamene a necháme zchladit.

Na pudink nalijeme do mixéru mléko/vodu, datle, jablečné pyré, vanilkový extrakt a jablečný ocet. Rozmixujeme a nalijeme do hrnce. Přimícháme rýžovou mouku a za stálého míchání přivedeme k varu. Vaříme na mírném plameni zhruba 15-20 minut. Připravený rýžový pudink nalijeme do připravených misek a necháme zchladit.

Na vychladlý pudink navršíme chia gel a na něj vychladlou ovocnou omáčku. Necháme nejlépe přes noc v ledici vychladit.

ČERVENÝ FAZOLOVÝ GULÁŠ

0

Posted by Lucasinka | Posted in Omáčky | Posted on 19-06-2016

Budete potřebovat

2 konzervy červených fazolí, 3 středně velké cibule, 2 červené papriky, 100ml červeného vína, 200ml vody, 4 stroužky česneku, 4 lžičky uzené sladké papriky, 1 lžíce rajského protlaku, 1-2 lžičky soli (podle chuti), 1/2 lžičky sušené majoránky

Postup

Do hrnce nalijeme trochu vody, nasypeme drobně nasekanou cibuli, zakryjeme a necháme cca 5 minut zesklovatět. Pokud se voda zcela vypaří, trochu přilijeme. Pak přisypeme drobně nasekaný česnek a na nudličky nakrájenou papriku. Promícháme, vsypeme scezené a okapané fazole a rajský protlak. Znovu promícháme a po cca 2 minutách nasypeme uzenou papriku a zalijeme vínem a vodou. Osolíme, zakryjeme pokličkou a vaříme zhruba 20 minut. Dochutíme solí, je-li potřeba a podáváme.

ZELNÉ ZÁVITKY S RAJČATOVOU OMÁČKOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 19-06-2016

Nikdy jsem nebyla milovníkem zelných nebo kapustových závitků, ale jednou jsem narazila na recept na stránkách http://blog.fatfreevegan.com/2013/01/vegan-cabbage-rolls.html, kde je mimochodem i nafocený postup, a kupodivu jsem na ně dostala tak velkou chuť, že jsem neváhala a pustila se do nich. Sice mi to zabralo dost času, protože jsem neměla uvařenou čočku, prala jsem se s oddělováním zelných listů atd, ale výsledek stál za to. Možná bych řekla, že druhý den byly závitky ještě lepší a ta omáčka….to byla naprostá slast, kterou si brzy udělám i bez těch závitků.

Budete potřebovat

Na omáčku

750ml rajčatové passaty, 1 konzerva sekaných rajčat, 1/4 hrnku rozinek, 1 středně velkou cibuli, 4 stroužky česneku, 1 lžíce rajského protlaku, 1 lžička soli, špetka jedlé sody

Na závitky

1 hlávka bílého zelí,  3 hrnky uvařené hnědé čočky (cca 1 1/4 hrnku v suchém stavu), 1 hrnek uvařeného bulguru, 1 středně velká cibule, 2 stroužky česneku, 2 lžíce sekané čestvé petržele, 2 lžičky citronové šťávy, 1 lžička uzené papriky, 1/2 lžičky soli, 1/4 lžičky mletého nového koření

Postup

Nejprve si připravíme omáčku. Do hrnce dáme trochu vody, drobně nasekanou cibuli a špetku jedlé sody. Zakryjeme a dusíme cca 3 minuty. Přidáme česnek a po zhruba 1 minutě přimícháme všechny ostatní suroviny kromě rozinek. Zakryjeme a vaříme cca 30 minut. Poté přidáme rozinky, odstavíme z plamene a pod pokličkou necháme chvíli dojít, než připravíme závitky.

Na závitky rozebereme opatrně hlávku zelí na jednotlivé listy. Ty pak napaříme několik minut, dokud nebudou měkké. Stačí cca 5-10 minut. Poté z listu odřízneme košťály a naplníme směsí.

Směs připravíme tak, že si do hrnce s trochou vody dáme podusit drobně nasekanou cibuli s česnekem. Jakmile začne česnek s cibulí vonět, sundáme hrnec z plamene a přisypeme uzenou papriku, sůl. Vmícháme uvařenou čočku s bulgurem, nasekanou petrželku, citronovou šťávu a nové koření. Necháme zchladnout.

Zhruba 1-2 lžíce směsi dáme do středu zelného listu, překlopíme zespodu, kde byl košťál, a z obou stran a rolujeme. Do velkého hrnce nalijeme cca 1/2 připravené rajčatové omáčky a na ní navršíme připravené zelné závitky. Poté zalijeme druhou polovinou omáčky, zakryjeme a na mírném plameni vaříme cca 45 minut. Podávala jsem s pečivem.