BURRITO SE SLADKÝMA BRAMBOREMA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Obiloviny, Zelenina | Posted on 30-10-2018

Máte rádi různě plněné tortilly, burrita a podobně? Já je miluju – v létě s hromadou čerstvého ovoce, hummusem a falafelem, v chladnějších dnech s rýží, bramborama atd….tentokrát jsem vyzkoušela přidat pečené sladké brambory a ochucené zelí. Výsledek? Za mě za 1-..příště ještě přídám čerstvý koriander a bude to na výbornou :D


Budete potřebovat

na pečené brambory: 600g sladkých brambor, 1 lžička uzené papriky, 1 lžička soli, 2 lžíce vody

na zelí: 240g červeného zelí, 2 lžíce červeného vinného octa, 1 lžíce balsamikového octa, sůl podle chuti

na rýži: 500g uvařené hnědé rýže, 3 větší rajčata, 1 (400g) konzerva černých fazolí, 1 cibule, 3 stroužky česneku, 2 lžičky uzené papriky, 1 lžička římského kmínu, sůl podle chuti, 2-4 lžíce vody

ostatní: tortilly, polníček nebo jiný druh salátu

Postup

Brambory oloupeme a nakrájíme na slabší klínky. V míse smícháme brambory s uzenou paprikou, solí a přidáme vodu. Rukama promícháme a naskládáme na plech nebo silikonovou podložku a pečeme při 200 stupních zhruba 25 – 30 minut.

Červené zelí pokrájím na slabé proužky a v míse promačkáme spolu s červeným, balsamikovým octem a dochutíme solí. Mačkáme dokud zelí mírně nezměkne. Pak necháme alespoň 15 minut odležet v lednici

Do pánve s nepřilnavým dnem nasypeme drobně pokrájenou cibuli, po chvíli přidáme česnek, uzenou papriku, římský kmín a rýži. Podlijeme dvěna lžícema vody a vsypeme drobně pokrájená rajčata. Ochutíme solí a po cca 10 minutách vmícháme okapané fazole. Pokud je potřeba, přidáme další 2 lžíce vody. Necháme prohřát a odstavíme a případně dochutíme.

Na talíř si položíme tortillu, na ní 1-2 lžíce rýžové směsi, pak 3 upečené klínky brambor a 1 lžíci zelí. Nakonec něco zeleného – v mém případě polníček a pevně zabalíme. Můžeme podávat buď takto nebo na suché pánvi trochu osmažit, aby se tortilla neotevírala a byla křupavá. Já zapekla tortilly v grillu.

KOŘENĚNÝ LILKOVO-CIZRNOVÝ KOTLÍK

0

Posted by Lucasinka | Posted in Luštěniny | Posted on 29-10-2018

Dneska jsem byla s dětma v jedné místní vegetariánsko-veganské kavárně a při čekání na objednanou snídani a bezkofeinovou kávu jsem si prolistovávala kuchařky, které tam měli volně k nahlédnutí. A moc mě tam zaujal tento receptík. Doma jsem si tam teda přidala trochu víc koření, ale s výsledkem jsem byla moc spokojená. Tak jsem se rozhodla se o něj s vámi podělit.


Budete potřebovat

2 středně velké lilky, 2 konzervy cizrny, 1 konzerva sekaných rajčat, 1 červená paprika, 1 velká cibule, 3 stroužky česneku,  280g bílého zelí, 1 lžíce římského kmínu, 2 lžičky uzené papriky, 1 lžička mletého koriandru, 1/2 lžičky mletého nového koření, 500ml zeleninového vývaru, sůl a pepř podle chuti

Postup

V hrnci s nepřilnavým povrchem podusíme na troše vývaru drobně pokrájenou cibuli a na kostičky pokrájený lilek. Jakmile začne lilek chytat barvu, přidáme česnek a na kostičky pokrájenou papriku.  Po zhruba 3 minutách přisypeme římský kmín, uzenou papriku, mletý koriandr a nové koření, přisypeme okapanou cizrnu, sekaná rajčata a po promíchání zalijeme vývarem. Snížíme teplotu a pod pokličkou necháme vařit. Mezitím zelí pokrájíme na proužky a po zhruba 20 minutách přidáme do směsi. Zakryjeme a necháme dalších 10 minut. Okamžitě podáváme. Sevírovala jsem s bulgurem a posypala slunečnicovými a dýňovými semínky. Sobě jsem jestě přidala trochu chilli.

KNEDLÍKY Z MIKROVLNKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in PŘÍLOHY | Posted on 09-09-2018

Skoro každou neděli dělávám knedlíky – na sladko, na slano, plnené, s omáčkou, se zelím atd…tuhle verzi jsem si „vymazlila“ k obrazu svému. Dříve jsem dělávala především hrníčkové, ale nebavilo mě neustále vymazávat hrníčky olejem nebo margarínem (zvlášť, když ho jinak doma vůbec nepoužíváme). Zkusila jsem verzi na páře, kdy jsem těsto zabalila do potravinářské fólie..ale kdo má pořád myslet na to, aby měl doma fólii, nehledě na odpad. Tak jsem vzpoměla, že kdysi mi jedna ze sester posílala fotku knedlíků dělaných v mikroflnce. Nejen, že jsou knedlíky hotové max. za 7 minut, není z toho žádný odpad a jediné, co musíte potom mýt je silikonová forma (což je rozhodně lepší neže 6 hrníčků od tuku).


Budete potřebovat

2 hrnky mouky, 2 hrnky rostlinného mléka, 1 lžička prášku do pečiva, cca 9 plátků toastového chleba nebo jiného pečiva (pozor na složení), pak můžete přidat cokoliv jiného – semínka, kurkumu, sladkou papriku, bylinky…

Postup

Do mísy nasypeme mouku, prášek do pečiva a zalijeme rostlinným mlékem. Pečivo nakrájíme nebo natrháme na kousky a zamícháme. Získáme hodně husté těsto, které přendáme do silikonové formy a pěkně ho tam zatlačíme. Vložíme do mikrovlnky a necháme „vlnit“ 4 minuty. Zkusíme špejlí, jestli je těsto hotové a pokud máme ještě syrové těsto na špejli, „vlníme“ další 2 minuty. Poté by měl být knedlík zcela uvařený. Vyklopíme z formy a můžeme rovnou krájet.

Pozn. Mouku používám jakou mám zrovna po ruce. Dnes jsem dělala z klasické hladké pšeničné, ale skvělé jsou i z celozrnné špaldové nebo celozrnné pšeničné. Jen kvůli savosti mouky je pak potřeba přidat více pečiva, které těsto krásně zahustí.

TZATZIKI VE VEGAN VERZI

1

Posted by Lucasinka | Posted in Dressingy/Dipy | Posted on 21-05-2018

Milovala jsem tzatziki a když jsem se rozhodla změnit stravování a vyřadit ze svého života všechny živočisné produkty, hledala jsem dlouho rostlinný jogurt, který by nebyl slazený. A našla jsem! Zkoušela jsem i verze bez jogurtu, ale nějak to nebylo ono. Tato verze tzatziki mi naprosto vyhovuje a je opravdu skvělá. Jediné, co je trochu zdlouhavější je vykapání jogurtu, ale věřte mi, nemá cenu to šidit, protože  pokud to neuděláte, budete mít jen tekutou směs místo krásně hustého a krémového tzatziki.


Budete potřebovat

500g neslazeného rostlinného bílého jogurtu, 1/2 větší okurky, 2-3 stroužky česneku, čerstvý kopr podle chutí, sůl

Postup

Nejprve si na misku položíme sítko, do něj vložíme mušelín nebo kus plátna a vlijeme rostlinný jogurt. Necháme alespoň 1 hodinu vykapat. Okurku podélně přeřízneme a malou lžičkou vydlabeme měkkou část. Tuhou část nastrouháme na jemném struhadle, vyždímeme a přendáme do misky. Přidáme utřený česnek, jemně nasekaný kopr a vykapaný hustý jogurt. Osolíme podle chuti a dáme alespoň na 10 minut vychladit.

DOMÁCÍ FALAFEL S PŘEKVAPENÍM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Burgery/Karbanátky | Posted on 21-05-2018

Včera jsem byla se synem ve zdejši veganske hospůdce, kam sem tam zajdeme na jídlo nebo pivko (já teda na nealko pivko). A protože venku bylo krásně, teploučko, sluníčko hřálo, tak jsem neměla moc chuť na nic „těžkého“. A tak jsem si objednala sýrový falafel, který jsem nikdy předtím neměla. Moc mi chutnal a tak jsem se dneska rozhodla ho napodobit v naší bez olejové a prostě zdravější, nesmažené, verzi….jediné „nezdravé“ je ten sýr uvnitř, ale není ho moc a tak se to i přesto dá považovat za zdravé jídlo.


Budete potřebovat

2 konzervy cizrny, 1 červená cibule, 5 stroužků česneku, 2-3 vrchovaté lžíce cizrnové mouky, 30g čerstvého koriandru, šťáva z 1/2 citronu, 1 lžička soli, 1 lžička římského kmínu, 1/4 lžičky kurkumy, rostlinný sýr Violife

Postup

Cizrnu slijeme, vhodíme do mixéru a rozmixujeme. Cibuli oloupeme, stejně tak i česnek a obojí také rozmixujeme na drobno (nebo nakrájíme, pokud se vám chce). Čerstvý koriandr nasekáme. Vše vhodíme do mísy, ochutíme solí, římským kmínem, kurkumou, přisypeme cizrnovou mouku a vlijeme citronovou šťávu. Promícháme a necháme zakryté alespoň 30 minut. Sýr Violife pokrájíme na kostky a troubu rozehřejeme na 200 stupňů. Vlhkýma rukama si odebereme část falafelové směsi, zploštíme a do středu vložíme kostku Violife sýru. Zabalíme, vytvarujeme kuličku a přendáme na plech vyložený pečícím papírem nebo silikonovou podložku. Připravené a naplněné falafely pečeme zhruba 30 minut. Podáváme s tzatziki, pitta chlebem a zeleninovým salátem.

SUPER ZDRAVÝ ČOKOLÁDOVÝ DORTÍK

0

Posted by Lucasinka | Posted in Dorty | Posted on 20-05-2018

Miluju čokoládové dorty! Jak jste na tom vy? Nedávno jsem někde viděla čokoládový  dort, o kterém autorka tvrdila, že je plný semínek. Recept jsem ani nehledala a řekla jsem si, že to prostě zkusím…a když už jsem byla v tom zkoušení, rozhodla jsem se ho udělat opravdu super zdravý…


Budete potřebovat

na korpus: 1 hrnek vanilkového Alpro jogurtu (nebo jakéhokoliv jiného rostlinného jogurtu), 1/2 hrnku ořechového másla (použila jsem mandlové), 1/2 hrnku kokosové mouky, 1/3 hrnku kakaa, 1/4 hrnku agáve nebo jiného syrupu, 1/4 hrnku slunečnicových semínek, 1/4 hrnku dýňových semínek, 1 menší zralý banán, 4 lžíce chia semínek smíchaných s 1 hrnkem vody, 1 lžíce prášku do pečiva

na krém: 3 středně velké banány, 2 středně velká avokáda, 3/4 hrnku kakaa, 1/4 hrnku rostlinného mléka, 1 lžíce agáve nebo jiného syrupu

Postup

Nejprve do misky nasypeme chia semínka a zalijeme vodou. Necháme alespoň 15 minut. Troubu rozehřejeme na 170 stupňů. V míse smícháme kokosovou mouku, kakao, prášek do pečiva a rozmixovaná slunečnicová a dýňová semínka (nemusí být úplně na mouku). Do mixéru dáme ořechové máslo, jogurt, syrup a banán a vše rozmixujeme dohladka. Tekutou směs vlijeme do suché a rychle promícháme. Směs přendáme do dvou menších silikonových forem (pokud nemáte, použijte jednu větší, ale pak je potřeba prizpůsobit dobu pečení), vložíme do trouby a pečeme 35-45 minut nebo dokud není špejle po zapíchnutí a vyndání suchá.

Než se korpus upeče vhodíme do mixéru oloupané banány, avokáda, agáve syrup a rostlinné mléko. Rozmixujeme dohladka a nakonec vsypeme kakao. Pořádně zamícháme a necháme 15 minut vychladnout (čím déle, tím lépe). Po upečení necháme korpusy zcela vychladnout, promažeme krémem a ozdobíme.

BROKOLICOVÉ PESTO

0

Posted by Lucasinka | Posted in Těstoviny | Posted on 14-05-2018

Poslední dobou se snažím zařadit do jídelníčku brokolici, ale vždycky mi zbyde ten košťál…z něj dělám sem tam polévku nebo ho sním syrový. Ale napadlo mě udělat z něj pesto na těstoviny. Byl to hokus pokus a výsledek je tak dobrý, že jsem ho urcitě nedělala naposledy. Navíc je plný vitamínu, minerálů….a přitom je tam jen minimum surovin…Pokud chcete nějakou vitamínovou bombu v létě, určitě neváhejte


Budete potřebovat

200g brokolicového košťálu, 40g vlašských ořechů, 30g čerstvé bazalky, 2 lžíce lahůdkového droždí, 3 větší stroužky česneku, kúra a šťáva z 1/2 – 1 citronu, 1/3 hrnku vody, sůl

Postup

Košťál očistíme, oloupeme a pokrájíme. Vhodíme do vysokorychlostního mixéru, přisypeme vlašské ořechz, lahůdkové droždí, bazalku, česnek, citronovou kúru i šťávu a vodu. Rozmixujeme do hladka. Ochutíme solí, pokud je potřeba. Podáváme s těstovinama a čerstvýma rajčátkama.

RAW DONUTKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Nepečené moučníky | Posted on 30-04-2018

Každý den musím vymýšlet nějakou svačinu dceři do školy a synovi do školky. U obou je podminka, že svačinka nesmí obsahovat ořechy, kvůli připadným alergiím u jiných dětí (pokud by ochutnali). Tentokrát vznikly ty nejjednodušší, nejzdravější a nejrychlejší donutky ever….neváhejte vyzkoušet

Budete potřebovat

1 1/2 hrnku ovesných vloček, 10 velkých měkkých datlí, 2 vrchovaté lžíce tahini, špetka skořice, 1-2 lžíce rostlinného neslazeného mléka, vegan čokoláda (pokud chcete)

Postup

Ovesné vločky vsypeme do mixéru a rozmixujeme na konzistenci mouky. Nasypeme do misky. Do stejného mixéru vhodíme vypeckované datle a tahini a opět mixujeme, dokud nejsou všechny datle rozmixované. Datlovou směs vlijeme do ovesné moukz, přisypeme skořici a rukou mícháme, dokud se všechny suroviny nespojí. Pokud je směs příliš suchá, přilijeme 1-2 lžíce rostlinného mléka. Připravíme si silikonovou formu na donuty a směs do ní natlačíme. Dáme na 20 minut do mrazáku a pokud volíme čokoládovou polevu, můžeme si mezitím čokoládu rozpustit. Donuty vyndáme opatrně z formy a namáčíme v čokoládě. Můžeme různě nazdobit nebo nechat jen tak.

SUPER HUMUS BEZ OLEJE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Domácí výroba, Pomazánky | Posted on 28-04-2018

Miluju humus, ale snažím se vyhýbat oleji a kupovaným polotovarům jak jen je to možné. Každý kupovaný humus obsahuje spoustu a spoustu oleje a tak jsem sáhla po své nejoblíbenější kuchařce Plant Powered Families od Dreeny Burton a zkusila její humus bez oleje. Přiznám se, že od té doby, co jsem ho vyzkoušela, jen málokdy sáhnu po humusu v obchodě. Zkusila jsem i různé příchutě (ty nejlepší pokusy samozřejmě postupně přidám) a ještě nikdy jsem nebyla zklamaná.


Budete potřebovat

1 konzerva cizrny, 1/4-1/2 hrnku nálevu z cirnové konzervy, 2 lžíce tahini, 2-3 lžíce citronové šťávy, 2-4 stroužky česneku, sůl

Postup

Cizrnovou konzervu slijeme, ale nálev uchováme. Scezenou cizrnu nasypeme do mixeru, přidáme tahini, citronovou šťávu, sůl, česnek a 1/4 hrnku nálevu z cizrny. Začneme mixovat a pokud je potřeba, přilijeme více nálevu. Mixujeme dokud není humus hladký a krémový. Dochutíme solí nebo citronovou šťávou, pokud je potřeba a můžeme ihned podávat jen tak nebo posypeme uzenou paprikou.

SLUNEČNICOVÉ SUŠENKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Cookies/Sušenky/Tyčinky | Posted on 12-04-2018

Dcera byla pozvaná na narozeninovou oslavu a vždycky na podobné oslavy připravuju pro své děti vlastní jídlo. Tentokrát jsem zkusila jeden recept, který už jsem měla delší dobu uložený a sušenky jsem před dětma musela schovávat. Díkz zkombinování slunečnicových semínek a jedlé sody, jsou uvnitř nádherně zelené  a navíc jsou neskutečně dobré.

Budete potřebovat

140g slunečnicových semínek, 80g kokosového cukru, 60g rozmačkaných banánů, 30g kokosové mouky, 1 lžíce mletých chia semínek smíchaných se 3 lžícemi horké vody, 3/4 lžičky jedlé sody, 1/4 lžičky soli, 70g nemléčné čokolády

Postup

Troubu předehřejeme na 180 stupňů. Nejprve smícháme chia semínka s horkou vodou a necháme asi 10 minut. Slunečnicová semínka nasypeme do vysokorychlostního mixéru a rozmixujeme na téměř konzistenci mouky. Nasypeme do mísy, přidáme kokosový cukr, kokosovou mouku, jedlou sodu a sůl. Vmícháme rozmixovaný banán s chia gelem a mícháme, dokud se všechny suroviny nespojí v mírně lepící těsto. Nemléčnou čokoládu nasekáme na malé kousky a vmícháme do těsta. Poté si z těsta odebíráme cca 1 lžíci, kterou vlhkýma rukama vytvarujeme do kuliček, přendáme na silikonovou pečící podložku a zploštíme. Pečeme 10-12 minut, vyndáme z trouby a necháme na podložce cca 10 minut mírně vychladnout. Poté opatrně přendáme a  necháme zcela vychladnout. Dobrou chuť.