ČOČKOVÁ POLÉVKA SE ŠPENÁTEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 08-04-2019

Polévky miluju a čočkovou zvlášť. Chtěla jsem ale trochu změnu, protože klasickou čočkovku dělávám často a tak jsem do téhle dala dva druhy čočky, na ochucení použila trochu víc koření. A fakt se povedla!


Budete potřebovat

1 hrnek hnědé čočky, 1 hrnek červené čočky, 1 cibule, 3 stonky řapíkatého celeru, 1 větší brambora, 2 sladké brambory, 5 hrnků vody, 1 hrnek rostlinného mléka, 2 hrsti čerstvého špenátu, 1 lžíce jablečného nebo vinného octa, 2 lžičky sušeného tymiánu, 2 lžičky mleté kurkumy, 1 lžička mletého zázvoru, 1 lžička mletého římského kmínu, sůl podle chuti

Postup

Do hrnce nasypeme drobně pokrájenou cibuli a řapíkatý celer, podlijeme trochou vody a necháme zesklovatět. Mezitím oloupeme a pokrájíme oba druhy brambor a přidáme k cibuli a celeru. Přisypeme oba druhy čočky a zasypeme kořením se sušeným tymiánem. Promícháme a zalijeme vodou. Osolíme 1-2 lžičkami soli a necháme vařit do změknutí. Čerstvý špenát nasekáme a nasypeme do polévky, do které zároveň i nalijeme rostlinného mléka. Ochutíme solí a octem, necháme projít varem a podáváme.

BANÁNOVÉ SCONES S ČOKOLÁDOU

0

Posted by Lucasinka | Posted in Sladké | Posted on 04-04-2019

Scones jsou v Anglii velmi populární. Servírují se s džemem, máslem (margarinem) nebo jogurtem, případně vyšlehanou smetanou. První scones jsem zkusila s rebarborovo-jahodovým džemem a tahini. Naprosté nebe v hube! Tohle byla moje první zkušenost a scones jsme dělali s dětma. Pomáhali odvažovat, míchat, vykrajovat a už se těší, až mi budou ráno pomáhat je sníst :D Tato verze je opět bez oleje a jsou takovou zdravější variantou.


Budete potřebovat

1 1/2 hrnek mouky (použila jsem půl na půl celozrnnou a hladkou), 3/4 hrnku ovesných vloček, 1 lžička prášku do pečiva, 1/2 lžičky jedlé sody, 1/4 lžičky soli, kúra z 1 citronu, 1 banán, 1/3 hrnku agáve nebo javorového sirupu, 3-5 lžic rostlinného mléka, čokoládové kousky

Postup

Troubu předehřejeme na 170 stupňů. Do mísy nasypeme mouku s ovesnýma vločkama, práškem do pečiva, sodou, solí a citronovou kúrou. Promícháme a vmícháme rozmixovaný banán se sirupem, čokoládové kousky a 3 lžícemi studeného rostlinného mléka. Vypracujeme hutné a velmi mírně lepivé těsto. Pokud těsto nedrží pohromadě, přilijeme trochu rostlinného mléka (záleží na druhu mouky). Těsto zploštíme na cca 1 – 1,5cm vysokou placku, ze které poté vykrajujeme kulaté scones. Pečeme 15-18 minut. Necháme vychladnout a podáváme

TORTILLY PLNĚNÉ CIZRNOVÝM SALÁTEM S CURRY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Informace o potravinách | Posted on 03-04-2019

Před pár dny mi přišla kuchařka „The How Not To Die Cookbook“ od Michaela Gregera, MD. Moc jsem se na ni těšila a tak jsem při plánování týdenního jídelníčku nechala jeden den volný právě na recept z této kuchařky. O víkendu jsem si opsala ingredience, ale při dělání receptu jsem sice použila ty samé suroviny, ale postup jsem dělala tak nějak intuitivně. A jak jsem později při pročítání receptu zjistila, dělala jsem to úplně jinak :D Hold není nad intuici. Ale výsledek je super a chutná všem.


Budete potřebovat

2 plechovky cizrny, 3 lžičky curry kořenící směsi, šťáva z 1/2 citronu, 1 lžička cukru, 3 lžičky kořenící směsi (viz recepty), 1 lžička soli, 2 stonky řapíkatého celeru, 1 větší mrkev, 50g kešu oříšků, 50g rozinek, 1/2 nakyslého jablka, směs salátových listů, tortilly, tahini

Postup

Do velké pánve nasypeme slitou cizrnu, přidáme curry kořenící směs, cukr, sůl, kořenící směs a vše promícháme. Cizrnu opražíme a rozmačkáme vařečkou. Odstavíme z plotny a necháme vychladit. Mezitím velmi drobně pokrájíme řapíkatý celer a jablko, mrkev nastrouháme a kešu oříšky na hrubo nasekáme. Vmícháme rozinky, citronovou šťávu a kořeněnou cizrnu. Směs dochutíme, pokud je potřeba. Na každou tortillu dáme hrst salátových listů a zhruba stejné množství cizrnového salátu. Pokapeme tahini a pevně srolujeme. Můžeme jíst hned nebo tortilly chvíli zapéct pod grilem. Podáváme se zeleninou.

KOŘENÍCÍ SMĚS

1

Posted by Lucasinka | Posted in Kořenící směsi | Posted on 03-04-2019

Recept je z mé nové kuchařky The How Not To Die od Michaela Gregera, MD. Ve spoustě receptech je použitá tato kořenící směs a uznávám, že je výborná.


Budete potřebovat

2 lžíce lahůdkového droždí, 1 lžíce granulované cibule, 1 lžíce sušené petržele, 1 lžíce sušené bazalky, 2 lžičky sušeného tymiánu, 2 lžičky granulovaného česneku, 2 lžičky sušené hořčice, 2 lžičky sladké papriky, 1/2 lžičky mleté kurkumy

Postup

Všechny suroviny smícháme dohromady a pokud chceme mít směs velmi jemnou, můžeme vše nasypat do malého mixérua  několika pulzy rozmixujeme. Já nechala směs tak jak byla a i tak je skvělá. Přesypeme do uzavíratelné skleničky a používáme do burgerů, salátů, zálivek, těstovin, rýže…prostě kamkoliv.

TĚSTOVINY S HOUBAMA A HRÁŠKEM Z JEDNOHO HRNCE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Těstoviny | Posted on 02-04-2019

Taky milujete jídla z jednoho hrnce? Jsou obvykle jednoduché, rychlé, nezamaže se u toho skoro žádné nádobí..proste samá výhoda. Tyhle těstoviny jsem zkusila jen tak ze zvědavosti, jestli se povedou a budou mít u dětí a partnera úspěch a, světe div se, všichni se oblizovali a dostala jsem „svolení“ je vařit častěji, což moc často nebývá.


Budete potřebovat

1 cibule, 4 stroužky česneku, 250g hnědých žampionů, 1 hrnek mraženého hrášku, 750ml vody, 250g rostliné smetany na vaření (použila jsem Alpro), 400g nevařených těstovin, 1 lžíce sojové omáčky, 2 lžičky sladké papriky, 2 lžičky dijonské hořčice, 1-2 lžičky soli

Postup

Do hrnce nasypeme drobně pokrájenou cibuli, po chvíli přidáme na plátky pokrájené houby a česnek. Podlijeme trochou vody a po chvíli okořeníme sladkou paprikou, hořčicí a sojovkou. Po promíchání vlijeme smetanu s vodou a nasypeme těstoviny. Osolíme 1 lžičkou soli a přikryté přivedeme k varu. Poté mírně odkryjeme a vaříme, dokud nejsou těstoviny měkké a omáčka skoro vyvařená. Během vaření několikrát promícháme a na konci dochutíme solí, pokud je potřeba. Ihned podáváme.

PEČENÁ OVESNÁ KAŠE S BANÁNEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Cookies/Sušenky/Tyčinky | Posted on 21-03-2019

Opět ty snídaně. Protože jsem začala pracovat a zjistila jsem, že bych si měla líp organizovat čas, udělala  jsem si o víkendu takovou tabuli, kam si píšu meníčko na celý týden (snídaně a večeře) a zjistila jsem, že pořád protáčím to samé. Tak jsem si prošla uložené recepty a našla jsem na tenhle z Minimalist Baker. Děti mi pomohli a snídaně na ně od včerejška čekala na stole – což pro mě ráno znamenalo úsporu času :D


Budete potřebovat

2 1/2 hrnku ovesných vloček (můžou být i bezlepkové), 2 hrnky rostlinného mléka, 1/2 hrnku čokoládových kousků, 1 středně velký banán, 2 lžíce agáve syrupu, 2 lžíce mletých lněných nebo chia semínek smíchaných s 5 lžícemi horké vody, 1 lžička mleté skořice, 1/4 lžičky soli

Banán, čokoládové kousky a oříšky na ozdobu.

Postup

Nejdřív do malé misky nasypeme mletá chia nebo lněná semínk a smícháme s vodou. Necháme 10 minut odležet. Mezitím do mísy nasypeme ovesné vločky, skořiči a sůl. Do mixéru vhodíme banán, mléko a rozmixujeme dohladka. Banánovou směs vlijeme do ovesných vloček, přidáme syrup a vmícháme půlku čokoládových kousků. Nalijeme do silikonové formy, ozdobíme kolečky banánu, zbytkem čokoládových kousků a můžeme i posypat nalámanýma nebo celýma oříškama nebo trochu i cukrem, pokud preferujete sladší. Pečeme v předehřáté troubě na 170 stupňů 20-30 minut. Necháme vychladit a pak už si jen vychutnáváme zdravý desert nebo snídani.

POHANKOVÝ CHLÉB

0

Posted by Lucasinka | Posted in Slané | Posted on 15-03-2019

Poslední dobou mi nedělá dobře lepek a tak jsem se rozhodla, že zkusim omezit lepek. Jenže já a fungovat bez pečiva? No trochu jsem zapátrala a zalíbil se mi jeden recept na chléb z celé pohanky. Navíc jsem při úklidu spíže objevila pytlík pohanky a tak bylo rozhodnuto. Výroba chleba sice zabere dost času, ale na druhou stranu je mnohem zdravejší, neobsahuje droždí, prášek do pečiva ba ani přidaný kvásek, je zcela bez mouky a uspěl i u mého partnera, který se jinak pohance vyhýbá obloukem.


Budete potřebovat

1 1/4 hrnku pohanky, 1 1/2 + 2/3 hrnku vody. 1 1/2 lžíce citronové šťávy, 1/3 hrnku dýňových semínek, 1 1/2 lžíce chia nebo mletých lněných semínek, 1/2 lžičky soli, koření a bylinky podle chuti (přidala jsem 2 lžičky granulovaného česneku a 2 lžičky sušené petržele

Postup

1 – Pohanku alespoň dvakrát propláchneme, nasypeme do mísy,  zalijeme 1 1/2 hrnkem vody a citronovou šťávou, zakryjeme a necháme  6-8 hodin.

2 – Pohanku slijeme, propláchneme a spolu s 2/3 vody rozmixujeme na hustou kaši. Tu přelijeme do čisté suché mísy, zakryjeme a necháme 24 hodin fermentovat.

3 – Do zfermentované pohanky vmícháme semínka, sůl a bylinky nebo koření dle chuti (můžeme zcela vynechat), těsto přelijeme do silikonové formy a necháme další 1 hodinu zakryté odpočinout.

4 – Troubu rozehřejeme na 200 stupňů. Připravený chléb vložíme do trouby a pečeme cca 20 minut. Jakmile je povch pevný a zlatavý, vzklopíme a pečeme dalších 20 minut bez formy. Chléb tak bude krásně křupavý ze všech stran. Zda je chléb správně upečený poznáte tak, že při zaťákání na dno chleba uslyšíte dutý zvuk. Necháme zcela vychladnout a podáváme. Chléb vydrží v lednici až 7 dní.

Toto je recept na 1 malý bochníček, chcete-li větší, zdvojnásobte množství a prodlužte dobu pečení. Já upekla jen tento malý bochníček jako testovací „vzorek“, ale příště už půjdu určitě do většího.

WRAP S TOFULLOUMI

0

Posted by Lucasinka | Posted in Bruschety/Toasty/Sandwiche | Posted on 14-03-2019

Wrap s tofulloumi je opravdu skvělý a v létě bude určitě úžasně osvěžující. Recept je jen orientační a samozřejmě do něj můžete přidat cokoliv máte rádi nebo ubrat to, co rádi nemáte.


Budete potřebovat

Tortilly, tofulloumi, římský salát, barevné papriky, sušená rajčata, cherry rajčata, zelené a černé olivy, avokádo

Postup

Rozehřejeme pánev a dáme na ni na proužky pokrájené papriky. Jakmile začnou měknou, přidáme na proužky pokrájená sušená rajčata, vypeneme a necháme na pánvi dojít. Do středu tortilly dáme na proužky pokrájený salát, na něj naklademe papriku se sušenýma rajčatama, pár plátků tofulloumi, na čtvrtky pokrájená cherry rajčátka, proužky avokáda a půlky oliv. Opatrně zabalíme a přendáme na gril. Necháme pár minut, překrojíme a podáváme. Pokud nemáme gril, můžeme použít pánev, kterou rozehřejeme, naskládáme na ni připravené wrapy, přitlačíme a po chvíli otočíme. Podáváme ihned.

TOFULLOUMI

1

Posted by Lucasinka | Posted in Domácí výroba | Posted on 14-03-2019

Nedávno jsem v jednom podniku ochutnala tofu ochucené na způsob halloumi a bylo to tak skvělé, že jsem se inspirovala, řekla si o recept a trochu si ho upravila. Tohle tofulloumi se hodí to sendvičů, wrapů, salátů nebo jen tak…fantazii se meze nekladou.


Budete potřebovat

1 kostka pevného tofu (280g), 1/4 hrnku lahůdkového droždí, 1/4 hrnku citronové šťávy, 1-2 lžičky sušené máty, 3/4 lžičky soli

Postup

Nejprve smícháme lahůdkové droždí se sušenou mátou, solí a citronovou šťávou. Tofu osušíme a pokrájíme na plátky. Připravíme si menší misku s víčkem. Plátky tofu z obou stran potřeme marinádou a naskládáme na sebe. Zalijeme zbytkem marinády, zavřeme víčkem a vložíme do lednice. Necháme marinovat přes noc, ale čím déle, tím lépe.

Troubu rozehřejeme na 220 stupňů a plech vzložíme pečícím papírem. Tofu naskládáme na připravený plech a vložíme do trouby. Pečeme 15 minut, otočíme, potřeme zbytkem marinády a necháme péct dalších 15 minut. Poté by tofulloumi mělo být krásně zlaté. Vyndáme z trouby a necháme zcela vychladit. Jakmile tofulloumi vystydne, krásně ztuhne, takže doporučuji odolat pokušení a ochutnat až po úplném vystydnutí. Pokud vám nějaké tofulloumi zbyde, dejte jej do nádobky s víčkem a v lednici jej můžete mít až 5 dní.

BAREVNÉ WRAPY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Zelenina | Posted on 13-03-2019

Tak jsem ze zvědavosti prohlížela starší fotky jídel, co mám uložené v počítači a narazila jsem na tyhle úžasné, rychlé, zdravé a krásně barevné wrapy. Proč jsem recept neuveřejnila dřív, opravdu nechápu. Možná proto, že je to tak jednoduché, až mi bylo hloupé je vydávat za recept. Ale což…vypadají krásně, tak proč je sem nedat a třeba někoho i inspirují.


Budete potřebovat

špenátové a řepové tortily (koupila jsem v Tescu), hummus (domácí nebo kupovaný), špenát, mrkev, paprika, mrkev, červená řepa, pražené arašídy (nesolené)

Postup

Tortilu položíme na talíř, pomažeme hummusem až ke kraji (bude pak pomáhat tortilu držet pohromadě). Zeleninu nastrouháme nebo pokrájíme na proužky a pak vrstvíme podle nálady. Já do špenátových dala strouhanou červenou řepu a mrkev, do řepných, které mají naproto užasnou fialovou barvu, jsem dala špenát, oranžovou papriku a nasekané pražené nesolené arašídy. S velkým zeleninovým salátem je to úžasné lehké jídlo.