RYCHLÁ CIZRNOVÁ OMÁČKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Omáčky | Posted on 26-08-2016

Dnes jsem potřebovala uvařit něco rychlého a tak těstoviny byla jasná volba. Navíc se poslední dva dny potýkam s tím, že mi děti nechtějí jíst nic kromě obložených chlebů, černých oliv  a zeleniny. Tahle verze rychlo omajdy u nich měla úspěch a tak jsem ji určitě nedělala naposledy

Budete potřebovat

1 konzerva cizny, 1 balení ovesné smetany, 3 stroužky česneku, 1/2 – 1 lžička soli, 1/2 lžičky sušeného česneku, 1/2 lžičky sušené cibule

Postup

Do mixéru nasypeme scezenou a propláchnutou cizrnu, 1/2 lžičky soli, česnek, sušený česnek, sušenou cibuli a zalijeme ovesnou smetanou. Rozmixujeme dohladka, přelijeme do malého hrnce, prohřejeme a dochutíme solí. Promícháme s uvařenýma těstovinama a ihned podáváme.

CHILLI CON VEGMINCE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Seitan/Tempeh/Soja | Posted on 25-08-2016

Chilli con „carne“ jsem měla vždycky ráda, ale nikdy jsem ho neděla úplně sama od A do Z. Tím myslím, že jsem vždycky kupovala hotovou kořenící směs a tu jen přidala k ostatním surovinám. Bohužel, se dvěma dětma, je nemožné tuto kořenící směs používat, protože každé balení obsahuje více či méně chilli a dětem bych takto pálivé jídlo dát nemohla. Takže mi nezbývalo, než si udělat svojí vlatní verzi a musím přiznat, že tahle je velmi povedená :D


Budete potřebovat

1 balení mraženého veganského granulátu (např.od Linda McCartney), 2 ciule, 2 papriky, 5 stroužků česneku, 1 konzerva červených fazolí v chilli omáčce, 1 konzerva sekaných rajčat, 1 hrnek vody, 1 lžíce rajského protlaku, 2 lžíce uzené papriky, 2 lžičky římského kmínu, 1 lžička sušené cibule, 1 lžička sušeného česneku, 1 lžikča holandského kakaa, 1/2 lžičky mletého koriandru, sůl podle chuti

Postup

Nejprve do velké pánve s pokličkou nasypeme na drobno nasekanou cibuli, utřený česnek a mražený sojový granulát. Zakryjeme pokličkou a necháme 5 minut dusit. Přidáme rajský protlak, promícháme a pak přisypeme všechno koření včetně kaka a zhruba 2 lžiček soli. Vmícháme fazole i s chilli omáčkou a sekaná rajčata, zalijeme vodou, přiklopíme pokličkou a necháme 20 minut na mírném ohni vařit. Podé dochutíme solí, je-li potřeba a podáváme sypané kostičkama avokáda a pečivem, pečeným bramborem nebo rýží.

BAOBAB – potravina budoucnosti

0

Posted by Lucasinka | Posted in Ostatní | Posted on 24-08-2016

Baobab prášek je získáván z dužiny plodů afrického stromu Baobab a přímo překypuje nutričními látkami. Díky jejich množství se považuje za jednu z potravin budoucnosti. Schne přirozene uvnitř tvrdé slupky plodů a jednoduchým prosíváním se z ní získává světlý prášek, který má jemně citrusovou chuť.

Prášek z baobabu je velmi účinný antioxidant. Je 2x účinější než brusinky či granátové jablko a 3x vyšší než borůvky. Obsahuje také dostatečné množství vlákniny a proto je ve stravě důležitý pro optimální fungování zažívacího traktu a pro udržení nízké hladiny cholesterolu. Vlákniny obsahuje daleko více než ostatní ovoce a to včetně jablek, broskví, meruňěk a banánů (v sušeném stavu). Navíc převážná část vlákniny je u baobabu tvořena pektinem, který hraje významnou roli ve snižování hladiny cholesterolu. Také se u pektinu hovoří o jeho prebiotických účincích a tedy pozitivnímu vlivu na střevní bakterie.

Baobab obsahuje také velké množství vápníku a to v daleko využitelnějsí podobně než živočišné zroje. Ve srovnání s tzv “superfruits” vykazuje beobab v případě vápníku také daleko vyšší hodnoty.

Jak je známo, hořčík je potřeba pro dobré fungování metabolismu, funkci svalů, pevnost kostí a zubů. Hodnoty hořčíku v baobabu jsou znatelně vyšší než v banánech či meruňkách a rovněž významně převyšuje ostatní druhy ovoce v případě železa.

Pokud se vás “chytne” kdejaký bacil, určitě sáhněte po prášku z baobabu. Obsahuje totiž vysoké množství vitamínu C – ve 100g prášku najdeme 107 mg vitamínu C (DDD je 60mg), což je více než např. V zelí /49mg), pomerančích (50 mg), černém rybízu (80mg), brokolici či kiwi (oboje 90mg).

Pro zachování přínosu baobabového prášku k udržení zdraví je 1 čajová lžička. Při zvýšené zátěže organismu, jako je stres, nemoc, intenzivní fyzický či psychický výkon, je vhodně dávku zvýšit na 2 čajové lžičky. Prášek je možné uplatnit ve všech raw receptech a je skvělou složkou smoothies, různých koláčků, dipů, pudinků, dressingů, muffinů, salátů či zmrzliny.


Navíc – získávání prášků z baobabu je ekologické a etické! Obchod s baobabem má vliv na život těch nejchudších lidí v odlehlých částech Jižní Afriky. Z hlediska dlouhodové udržitelnosti je důležité, že místní lidé si těchto stromů, stejně jako práce, kterou díky sběru získají, velmi váží a to vede k větší péči a ochraně těchto stromů. V procesu sběru a výroby se využívají ty nejosvědčenější metody šetrně obhospodařovaných lesů tak, aby produkce byla možná v dlouhodobém horizontu.

Zdroje: www.lifefood.cz, Wikipedia, www.rehabilitace.info, www.celostnimedicina.cz

KADEŘÁVKOVO-HRUŠKOVO-ZÁZVOROVÉ SMOOTHIE

0

Posted by Lucasinka | Posted in Smoothie | Posted on 23-08-2016

Budete potřebovat

300ml mandlového mléka, 60g kadeřávku, 1 hruška, 1 banán, 2,5cm kousek čerstvého zázvoru, 4 sušené datle (bez pecek), 1 lžíce konopných semínek, 1 lžička citronové šťávy

Postup

Do vysoko-rychlostního mixéru dáme mléko a kadeřávek a rozmixujeme. Pak přidáme všechny ostatní ingredience a rozmixujeme do hladka. Nalijeme do sklenic a ihned podáváme.

Pozn. Pokud chcete smoothie ještě krémovější, dejte místo čerstvého mražený banán.

ZELENÁ SMOOTHIE MISKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in Kaše | Posted on 22-08-2016

Budete potřebovat

240ml ovesného mléka, 50g kadeřávku (jen listy), 2 zralé hrušky, 1/2 avokáda, 1 lžíce konopných semínek, 1 lžíce citronové šťávy, 1 lžička vanilkového extraktu, čersvé ovoce na ozdobení (použila jsem borůvky a jahody)

Postup

Do vysoko-rychlostního mixéru nalijeme mléko a přisypeme kadeřávek. Rozmixujeme. Pak přidáme oloupané a jádřince zbavené hrušky, avokádo, konopné semínko, citronovou šťávu a vanilkový extrakt a rozmixujeme dohladka. Rozdělíme do misek, ozdobíme ovocem a ihned podáváme.

SALÁT Z FRANCOUZSKÉ ČOČKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Saláty | Posted on 22-08-2016

Budete potřebovat

Na čočku:

1 1/2 hrnku francouzské zelené čočky, 3 hrnky vody, 1 lžička vloček z mořských řas, 1/2 lžičky sušené cibule, 1/2 lžičky sušeného česneku, 1/2 lžičky soli

Na salát:

4 stonky řapíkatého celeru, 1 1/2 hrnku cherry rajčat, 2 šalotky, 1/4 hrnku petržele kudrnky

Na dressing:

2 lžíce octa z červeného vína, 2 lžičky dijonské horčice,1 lžička světlé miso pasty, 1 lžička provensálských bylinek, 1 středně velký česnek

Postup

Nejdřív nasypeme čočku do většího hrnce, přilijeme vodu, vločky z mořských řas, sušený česnek a cibuli a sůl. Přivedeme k varu a odkryté vaříme cca 20-25 minut nebo do změknutí (ale ne rozvaření). Uvařenou čočku slijeme a necháme vychladnout. K vychladké čočce vmícháme drobně pokrájený řapíkatý celer, na půlky překrojená cherry rajčata a drobně nakrájenou šalotku. Vmícháme drobně nasekanou petržel. Nakonec zalijeme dressinkem z dijonské horčice, octa z červeného vína, bylinek a utřeného česneku. Necháme 30 minut vychladit a podáváme.

MERUŇKOVÉ TYČINKY

0

Posted by Lucasinka | Posted in Cookies/Sušenky/Tyčinky | Posted on 21-08-2016

Nedávno se mi do rukou dostala kuchařka Whole Food Energie pro zdravý životní styl. Kuchařka je super, i když není čistě vegan. Jsou tam skvělé nápady na svačinky, snídaně, různé energetické kuličky, smoothie atd atd….tohle je jeden z receptů, který jsem si velmi oblíbila.

Budete potřebovat

200g sušených vypeckovaných datlí, 75g sušených meruněk, 60g slunečnicového másla, 50g ovesných vloček, 1 lžička vanilkového extraktu, 1/2 lžičky soli

Postup

Do výkonného mixéru nasypeme ovesné vločky a rozmixujeme skoro na mouku. Vsypeme do misky a do mixéru dáme datle se slunečnicovým máslem, vanilkovým extraktem a solí. Rozmixujeme na pastu a vmícháme k ovesné mouce. Jakmile se směs spojí, přisypeme na hrubo pokrájené sušené meruňky a zamícháme. Malou formu vyložíme pečícím papírem a směs do ní přesuneme. Trochu zploštíme rukama. Na směs položíme pečící papír a buď rukama nebo skleničkou „rozválíme“ do všech stran. Jakmile je směs rovnoměrně rozválená, přesuneme i s formou do lednice alespoň na 30 minut. Poté ostrým nožem pokrájíme na požadovaný tvar. Uchováváme v chladu.

ZLATÁ POLÉVKA

0

Posted by Lucasinka | Posted in POLÉVKY | Posted on 21-08-2016

Proč zlatá? Protože je díky přidané kurkumě krásně žlutá a navíc je plná zeleniny, lustěnin i obilovin, takže pro naše tělo je prostě zlatá nejen barvou :D

Budete potřebovat

3 větší mrkve, 1 středně velká cuketa, 1/4 květáku, 2 řapíky celeru, 5 stroužků česneku, 1 konzerva velkých bílých fazolí, 1/2 hrnku amarantu, 5 hrnku vody, 1 hrnek rostlinného mléka (nemusí být), 1 lžička mleté kurkumy, sůl podle chuti

Postup

Mrkev očistíme, oloupeme, nakrájíme na větší kousky a spolu s pokrájenou cuketrou a růžičkama květáku vložíme do většího hrnce. Řapíkatý celer oloupeme, pokrájíme a přidáme k ostatní zelenině. Přidáme amarant, scezené a propláchnuté fazole a zalijeme vodou. Mírně osolíme, vsypeme kurkumu a vaříme pod pokličkou, dokud není zelenina měkká. Poté vše rozmixujeme ponorným mixérem, zjemníme roslinným mlékem a dochutíme solí. Ihned podáváme.

ŠPALDOVÉ KREKRY S DÝŇOVÝM SEMÍNKEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Slané | Posted on 24-07-2016

Budete potřebovat

200g celozrnné špaldové mouky, 120ml vody, 40 g na hrubo nasekaných dýňových semínek, 1 lžička lahůdkového droždí, 1 lžička kokosového oleje, 1/2 lžičky prášku do pečiva, 1/2 lžičky soli

Postup

V míse smícháme mouku s 30g nasekaných dýňových semínek, lahůdkovým droždím, práškem do pečiva a solí. Vmícháme olej a vody a vypracujeme pevně nelepivé těsto. Rozválíme na placku, posypeme zbytkem dýňového semínka a ještě válečkem zatlačíme.

Nakrájíme na požadované tvary (zvolila jsem obdelníčky) a pečeme při 200 stupních 15-20 minut dokud krekry nezezlátnou.

ŠPENÁTOVÉ KREKRY SE SEZAMEM

0

Posted by Lucasinka | Posted in Slané | Posted on 24-07-2016

Budete potřebovat

200g celozrnné špaldové mouky, 80g čerstvého špenátu, 60ml vody, 1 lžíce kokosového oleje, 1 vrchovatá lžíce sezamového semínka, 1 1/2 lžičky prášku do pečiva, 1 lžička soli

Postup

Troubu předehřejeme na 200 stupnů. V míse smícháme mouku, sezamové semínko, prášek do pečiva a sůl. Špenát s vodou a olejem dáme do mixéru a rozmixuejem dohladka. Směs přilijeme k moučné směsi a vypracujeme vláčné nelepivé těsto. To rozválíme na pečícím papíru na tenkou placku, kterou nařežeme na požadované tvary (já zvolila čtveřečky).

Vložíme do trouby a pečeme cca 20 minut nebo dokud nejsou krásně křupavé.